rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Vaeltaja
« : 4.06.2016 kello on 17:36 »

Moikka taas!  Minkähän kokoinen amppeerimäärältään olla tuo ns. hupiakun. Autossa akku 77 amp/h mitäköhän auton laturi työntää? Vaikuttaako asiaan?  Ilmeisesti kyllä. Taas apua aloittelijalle olis tarpeen :laugh:

Mittaa akkukotelon koko, lähinnä pituus. Tämän perusteella valitset niin suuren akun, kuin siihen tilaan mahtuu, että saa vielä akunkengät laitettua akkun kiinni. Saman tehoisissa akuissa on eri valmistajilla jonkin verran ulkomitoissa eroja.


Kirjoittanut: Teukka-74
« : 4.06.2016 kello on 15:40 »

^
Tuota tarkoitin.Kiitti rölli  Thumb
Kirjoittanut: Rölli
« : 4.06.2016 kello on 15:15 »

Eikö noissa rinnankytkennöissä mennä aina tyhjemmän ehdoilla?
Anteeksi jos sekoitan. Se on pillerien syytä  ;)
Rinnan kytketyt akut purkautuu ja latautuu tietys rajois samallalailla koosta riippumatta eli joskunnossa olevia akkuja rinnankytkennässä on aina sama rosenttuaalinen varaus kaikissa
Kirjoittanut: Teukka-74
« : 4.06.2016 kello on 13:26 »

Eikö noissa rinnankytkennöissä mennä aina tyhjemmän ehdoilla?
Anteeksi jos sekoitan. Se on pillerien syytä  ;)
Kirjoittanut: SeaSharky
« : 4.06.2016 kello on 08:34 »

Kun tuo auton laturin jännite on vain vaivaiset 14v, ei latausvirta voikaan kasvaa kovin kummoiseksi verrattuna siihen, että jännite nostettaisiin 15v, silloin alkaa virtaa mennä tyhjään akkuun reippaammin, jos värkeissä on varaa.
Huomasin kyllä normaali latausjännitteelläk in, kun oli kova pakkanen ja joutui starttaamaan enemmän ja hupiakutkin oli jo melko tyhjiä, niin laturin hihna ulvahti melko komeasti, kun kaikki akut haukkasi virtaa suut ammollaan samaan aikaan.
Kirjoittanut: Ossi66
« : 3.06.2016 kello on 23:14 »

Akun kulutettu kapasiteetti on aina sama, onko kysymyksessä yksi tai kolme akkua, joten latausaikakin on sama.

Mutta vaikuttaahan tuo akun/ akkujen kyky ottaa virtaa vastaan. Sama jos siellä on vastaanottamassa tavallinen lyijyakku tai agm, voi ero olla 20A suhteessa 30A. Tietysti sillä oletuksella että laiturilla on kyky antaa riittävästi ja johdot ei rajoita virtaa.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 3.06.2016 kello on 23:06 »

Varmistan vielä;
Eli jos Höpöllä on viisi tyhjää 100Ah akkua rinnan, niin millään keinolla ne ei ota kuin n 20A latausvirtaa vastaan, eli sen saman kuin yksittäinen tyhjä akku?
Laturi siis seuraa akuston napajännitettä joka vaikka 11,90V.

Ymmärrän selityksesi jos akkua lataa 10A verkkovirtalaturi, silloin latausaika on sama akuston koosta riippumatta. Mutta kyse on siis siitä että virtaa on enemmän saatavilla.

Akun kulutettu kapasiteetti on aina sama, onko kysymyksessä yksi tai kolme akkua, joten latausaikakin on sama.
Kirjoittanut: Jgahpir
« : 3.06.2016 kello on 22:20 »

Laturi ei ole kiinnostunut siitä, että onko yksi vai kaksi akkua, se seuraa akun napajännitettä.

Varmistan vielä;
Eli jos Höpöllä on viisi tyhjää 100Ah akkua rinnan, niin millään keinolla ne ei ota kuin n 20A latausvirtaa vastaan, eli sen saman kuin yksittäinen tyhjä akku?
Laturi siis seuraa akuston napajännitettä joka vaikka 11,90V.

Ymmärrän selityksesi jos akkua lataa 10A verkkovirtalaturi, silloin latausaika on sama akuston koosta riippumatta. Mutta kyse on siis siitä että virtaa on enemmän saatavilla.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 3.06.2016 kello on 21:50 »

Laturi ei ole kiinnostunut siitä, että onko yksi vai kaksi akkua, se seuraa akun napajännitettä.
Kirjoittanut: Jgahpir
« : 3.06.2016 kello on 21:15 »

Joko sinä tai minä ei ymmärrä asiaa. :-\

Varmasti se olen mikä joka ei ymmärrä, mutta selitähän minulle.

Jos siis on ollut kulutusta päivän mittaan 50Ah.
Jos se on otettu yhdestä akusta, sen takaisin lataaminen kestää esim 3h x 20A.
Jos se otettu kahdesta akusta, niin eikö molemmat akut pysty ladatessa ottamaan vastaan sen
n 20A,  jolloin latausaika on lyhyempi?
Edellyttää tietysti että laturista tulee tarpeeksi ja kaapelit on tarpeeksi tymäkät jne.
Ja kysyn tätä ihan vilpittömästi, kun pitäisi tälläista systeemiä luoda. Turha laittaa paksuja kaapeleita, jos ei niistä ole hyötyä, kuten sanoit.