rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Aippe
« : 12.05.2016 kello on 20:11 »

Kerroin tuossa viime syksynä toisella palstalla nykyisen kulkimen Laika S 60 vaihdelaatikosta, jossa akseleiden päätymutterit ja viitosen siirtäjä oli jätetty kiristämättä vaihteistorempan yhteydessä. No, tänään soitteli yksi tuttava joka kertoi auton olevan hänen isänsä entisen (yksi omistaja oli isän ja minun välissä). Samalla hän kertoi isänsä teettäneen autoon vaihteisto ja kytkin rempan. Ilmeni sitten että korjaamo oli ollut sama mikä aiheutti kytkinongelman tämän ketjun aloittajalle JP Väisäselle. Taitaa olla sellainen paja joka on parempi kiertää kaukaa. Kun ei ole taitoa ja osaamista niin ei ole, huolimattomuutta kylläkin.
Kirjoittanut: velnum
« : 3.11.2015 kello on 18:15 »

Moi, jp laiton y-viestin tulemaan  :)
Kirjoittanut: Mjerica
« : 17.10.2015 kello on 06:03 »

Tänään tuli piste yhdelle saikkinalle.
Kai tämä on sentään vaan saikkinan muu välimerkki........ toistaiseksi.

Mulla on vaikeuksia saada selvää tästä skannauksesta mutta jotain
keskeistä faktaa olin kaivavinani esiin. (1) Muun muassa:

Tuossa taidetaan alkupuolella todeta että korjaamo oli jättänyt
virheellisesti uusimatta akselitiivisteen.

Lopunpana taas kysytään:
"olisiko korjaamon joka tapauksessa tullut uusia tiivisteet jo
ensimmäisen korjauksen yhteydessä"

- Jotain on pahasti vialla jos korjaamo muitta mutkitta päättää
 jättää akselitiivisteen uusimatta. Osa on jo materiaalinsa takia
 eliniältään rajallinen muihin osiin verrattuna, samaten tehtävältään
 kulutusosa. Lisäksi paljon vartijana ja kuitenkin vaihteiston
 halvimpia osia. (Suhteutettuna uhrattuun työhön, vaihteiston irrotus,
 purku, kasaus ja asennus, arvoltaan vastannee lähinnä minuutteja)
- Eiköhän kuka tahansa vakavasti otettava tekninen asiantuntija vahvista
 yksioikoon että tälläisessa operaatiossa ja tilanteessa kaksi asiaa
 on toteuduttava ilman eri epäröintiä:

  Ensiksi akselitiivisteet vaihdetaan aina. Jos niitä ei saada helposti
 hankittua niin työ keskeytetään ja yhdessä asiakkaan kanssa harkitaan
 jatkotoimenpiteet. Silloin tiivistyminen vähintään kokeillaan (tässä
 nimenomaisessa tapauksessa varsin helppoa) ja silloin korjaamon vastuu
 lievenee. (Edellyttää että asiakkaalle on kerrottu myöhempien mutta
 ennenaikaisten ongelmien riskistä ja hän on sen hyväksynyt)
  Toiseksi, herkän vioittumisen (akseliuritus l. "spoorit") takia akseli
 pujotetaan suojattuna.

  Minä ainakin pysyn sen takana että jos ammattimainen korjaamo laiminlyö
 vain toisenkin noista edellisistä niin huolellisuusvelvoit teen takia sille
 kuuluu jakamaton vastuu seurauksista. Kuluttajariitalauta kunnan tulee
 tiedostaa tämä eikä siinä ole ollenkaan kysymys vaihteistokohtaisen tietämyksen
 mahdollisuuksista tai rajallisuuksista joiden taakse voisi vetäytyä. Ei
 myöskään auton ikä tai ajomäärä oikeuta näihin laiminlyönteihin.

Olin erottavinani tekstistä seuraavaa:
 Korjaamon kommentin mukaan vaihteistossa on heikko kuori ja siksi kytkinakselin
 tiiviste ei enään pidä.
- Tiedän itsekin että kyseinen vaihteisto on kuorensa päädystä varsin luha mikä
 seikka aiheuttaa monia ongelmia laakerointiin ja laakeripesien kestävyyteen.
 Kuitenkin vastaava ongelma ensiöakselin kytkimenpuoleisessa päässä on mulle uusi
 asia. Teknisesti kyllä mahdollinen ja olisin toki kiinnostunut kuulemaan onko tällaisia
 löydöksiä havaittu enemmänkin. En voi välttyä siltäkään ajatukselta että korjaamolla
 on keksitty hämäystarkoituksess a vetää mukaan toisaalla esiintyvä, sinänsä todellinen,
 mutta tähän yhteyteen kuulumaton ongelma. Tällaisen uskottavuuden arviointi on tietysti
 kuluttajariitalauta kunnalle erittäin vaikeaa.
- No sitten jos tällainen vikaantumismekanism i todella olisikin olemassa ja vielä niin
 että myös tässä nimenomaisessa tapauksessa laakeripesän radiaalinen liikevara on ylittänyt
 tiivisteen höplän mukautumiskyvyn ja saanut siten aikaan öljyvuodon niin eihän ratkaisu
 ole voinut olla se että jätetään tiiviste vaihtamatta. Olipa öljyä tavattu kytkinakseli-
 putkessa purkamisen aikana eli ei niin jo tuo (väitetty) väljyys johon korjaamo vetoaa
 olisi ollut aihe ottaa yhteys asiakkaaseen jatkon ratkaisemiseksi.

Tässä vaihteistossa on ongelmansa joitten takia sitä kyllä voi pitää korjaamon
"kauhistuksena" joka ei tarjoa juurikaan hyviä vaihtoehtoja tekipä melkein mitä hyvänsä
tehtävissä olevaa. Tässä öljyvuotoasiassa ei kuitenkaan ole kysymys mistään sellaisesta
joka olisi puolusteltavissa tämän vaihteiston perusongelmilla. Jos ei uusia merkittäviä
faktoja tule esiin niin minä en näe kuin pelkkää laimentamatonta välinpitämättömyytt ä
josta korjaamon tulisi kantaa vastuunsa.
 


(1) Olisiko sulla skannausohjelmassa OCR:ää. Sillähän saisi
  pienellä työllä (oikoluku>>>hieman korjauksia?) tuon ihan luettavaksi
  tiedostoksi.

 - Kuluttajariitalauta kunnan verkkosivulla tuota ei näkynyt--- vielä?
Kirjoittanut: velnum
« : 16.10.2015 kello on 16:11 »

Moi jp laitoin tiedustelun y- viestinä. :)
Kirjoittanut: JPVäisänen
« : 8.10.2015 kello on 21:38 »

Tänään tuli piste yhdelle saikkinalle. Kuluttajariitalauta kunta oli kaikessa viisaudessaan päättänyt ettei vaihteistoni korjannut yritys ole korvausvelvollinen. ...ei oikein tahdo mahtua minun oikeustajuun tämmönen. Skannaan tuon päätöksen jokupäivä ja laitan tänne kun ei jaksa sitä sontaa alkaa kirjottaan käsin.

Nyt sivut kuvattu...lukekoon ketä kiinnostaa. Ehkä tälle kielteiselle päätökselle löytyy joku järjellinen selitys mutta faktaa on että
korjaamo tarjosi ensin 500e hyvitystä,jonka olisin tuolloin hyväksynyt, kun asiaa setvittiin kuluttajaneuvojan kanssa mutta jostain syystä eivät sitten suostuneetkaan maksamaan...tämäkin on virheellisesti päätöksessä muuttunut 450euroksi ja että en olisi tuota hyväksynyt....ihan ihme hommaa tämmönen.









Kirjoittanut: perho-ukko
« : 5.10.2015 kello on 12:06 »

Vanhassa LT-Wokkelossa on !
Kirjoittanut: SeaSharky
« : 5.10.2015 kello on 07:41 »

Jokin paikka resonoi, tietyllä moottorin kierrosluvulla? 5-vaihteen synkronoinnissa?, Vaihteensiirtäjissä?

Missään ei kyllä vaihdelaatikko huuda niin paljon kuin vanhoissa Valmeteissa, mutta kyllä ne vaan kesti.

Ihmettelen miksei autoissa laiteta pakkia ja ykköstä samalle suoralle, niinkuin aikoinaan ainakin Valmeteissa oli, pystyi vaihtamaan nopeasti eteen ja taakse, työhommissa se oli ehdoton, autoissakin olisi hyvä heijata, jos jää kiinni.
Kirjoittanut: reiska14
« : 4.10.2015 kello on 17:31 »

MT-90?
Kirjoittanut: kimi
« : 4.10.2015 kello on 12:06 »

Red Linellä on myös vaihteistoöljy jossa vastaavia aineita. Sälli käytti sitä jossain rata-autossa jossa laatikko huusi ja kuulemma toimi.
Kirjoittanut: JPVäisänen
« : 4.10.2015 kello on 10:29 »

Tuubi RVSää laatikkoon ja jollaaminen loppuu. Se oikeasti toimii ja kirjoitan jossain vaiheessa omista laatikko-ongelmista kesälomareissulla.
Laitoin STP:n vastaavaa (hinta tosin 10-osa tämän hinnasta) ja ehkä hiukka pienempi on ääni. Ja ääni tulee toisinaan vaihdekepin kautta hyttiin. Kun kepakkoa ajonaikana kääntelee ääni muuttuu/vaimenee lähes kokonaan.