rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: kimi
« : 8.04.2016 kello on 12:40 »

Kuulostaa siltä, että olisikohan ajotavalla jotain merkitystä.... :)

Ajotapa muokaantuu auton ominasuuksien ja tilanteiden mukaan. Edellinen jolla ajoin pitkään oli hydraulijousitettu Citikka ja se oli parhaimillaan rauhallisessa ajossa kuten muutkin löysällä alustalla olevat. Alfan jäykkä alusta tulee esiin ihan erilaisella ajotavalla.
Tuohon pitoon tulee mieleen pari risteystä joitten läpi ajan usein, molemmissa runsas liikenne ja minun pitää kääntyä vasemmalle vastaantulevien kaistojen yli rampille jolla rajoitus 80km/h. Ripeästi pitää mennä että ehtii alta pois tai vaihtoehtoisesti jäädä odottamaan ja tukkia takaa tuleva liikenne.
Kirjoittanut: Aakku
« : 8.04.2016 kello on 12:25 »

Mielikuva aikaisemmilta vuosilta on nimenomaan että kesärenkaat yllättää ja pito kiihdyttäessä mutkaan pienenee ja sisäkaarteen rengas alkaa sutimaan.
Kuulostaa siltä, että olisikohan ajotavalla jotain merkitystä.... :)
Kirjoittanut: kimi
« : 8.04.2016 kello on 12:21 »

Huomenna sen taas näkee millainen pitoero noissa on. On aika vaihtaa Michelin X- icet Hankookin kesärenkaisiin autoon jossa ei ole mitään ajonvakautussysteem ejä. Mielikuva aikaisemmilta vuosilta on nimenomaan että kesärenkaat yllättää ja pito kiihdyttäessä mutkaan pienenee ja sisäkaarteen rengas alkaa sutimaan.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 8.04.2016 kello on 11:57 »

Lainaus
Viidessä prosentissa kesäkauden kuolonkolareista alla olivat kitkarenkaat

Suomen oloihin tarkoitetut kitkarenkaat ovat vaarallisia kesäkäytössä. Varsinkin sateella niiden jarrutusmatka ja sivuttaispito ovat todella heikkoja kesärenkaisiin verrattuna. Silti moni ajaa kitkarenkaat kesällä loppuun. Laitontahan se ei ole. 

Niin ja kitkojen käyttäjät kun aina sanovat, että niillä on hyvää ajaa etenkin syksyin/keväin, kun tiet ovat vielä sulia....
(ja yleensä märkiä)
Kirjoittanut: Aakku
« : 8.04.2016 kello on 10:25 »

Varmasti renkaansa tiedostava tai varovainen ajaja pärjää yhtä hyvin huonoilla kuin hyvilläkin renkailla.
Tähän pätee varmaan se vanha vakuutusyhtiön slogani....

Todellisen ja kuvitellun ajotaidon väliin tarvitaan vakuutus.
Kirjoittanut: 88k5
« : 8.04.2016 kello on 10:15 »

Minä en halua "sanoa" (tai suosittaa) mitä sipun tai muidenkaan kannattaa tehdä, vaan kertoa (ei pelotella) mitä kannattaa huomioida, jos pohtii vastaavaa. Siksi laitoin tuon ylen jutun tähän ketjuun jatkoksi..

Kerrotaan (jos ei joku muista), että minä ruuvaan saappaaseen syksyllä ja keväällä hyväkuntoiset kitkat (välissä nastarenkaat ja kesärenkat) - ja ajan sillai *erseellä, että tunnen aika pienetkin käytöserot alustassa. Nyt minusta alkaa olla aika täällä pk-seudulla (päivä lämmöt yli +10C, ei yöpakkasia), että haluan noista HKPL R:stä täsmällisempään renkaaseen, siis kesärenkaaseen..
On siis selkeä ero kun samaiseen motarin ulosmenorampin mutkaan tulee samalla vauhdilla (60-80km/h) kuivalla tiellä 0 C tai 13C (tienpinta voi olla muutaman astetta päälle). Pehmeä pohjolan kitka vain pehmenee lämmetessään ei voi mitään... äkillinen jarrutustilanne ko. paikassa, niin ero onkin eksponenttiaalinen.

Sitten sellainen nyanssi pohdiskeluihin, että ne ovat yleensä eri ihmisiä, jotka suosittavat ajaa renkaat kulutuspinnaltaan loppuun, tai vaihdattaa vanhat viimeistään 6 ikävuoden jälkeen vaikka kulutuspintaa olisikin - ketään osoittamatta..

Varmasti renkaansa tiedostava tai varovainen ajaja pärjää yhtä hyvin huonoilla kuin hyvilläkin renkailla. Mikä mahtaa olla omaan tapaan turvamarginaalia, se meneekin jo mystiikan puolelle.. Moniko käy suljetuissa, turvallisissa olosuhteissa edes joskus ulosmittaamassa / rajoilla - tosin voihan toisilla tulla vastaan jo arjessakin. Oppiihan sillälaillakin  :)
Kirjoittanut: seppoko
« : 8.04.2016 kello on 09:38 »

Usko vaan Rölliä.  Niin minäkin tekisin.
Kirjoittanut: Rölli
« : 8.04.2016 kello on 09:34 »

Jopas oli juttua
en nyt kohta tiedä millä ajelen ...siis renkailla
mutta sen tiedän, että talvet, kuitenkin nastoilla
no nyt  kyttään ... sivusilmällä noita tarjouksia
en kyllä yhtään tiedä minkä merkkiset ne renkaat pitäis sitten olla ?
en muuten ole tutkinut, mitkä tuossa on nytkään alla
mutta hyvin kulkee kaara kuitenkin
ihan yllättävän hyvin
noillakin renkailla
ja sateella olen kerran vain ajellut ja silloinkin tuolla kirkolla 30,40 ja 50 ..
ettei ole sen enempää kokemusta vesikelistä noilla renkailla ... :-[
Sipu ajele ihan huoletta niillä renkailla kerran niissä pintaa on.. ne ei sun käytösssä oo yhtään huonommat kuin mitkään muutkaan, Sinun ajotyylillä ei koskaan  renkaan ominaisuuksia käytetä loppuun kesäkelilllä  ja kaikki nykyrenkaat on turvallisia käyttää..
Kirjoittanut: T-Cat
« : 7.04.2016 kello on 22:46 »

muistattehan alkuperäisen ajatukse, ajaa kitkat muutamana kesänä loppuun ja talveks rapinarattaat.... Thumb

Niinpä ... Thumb
Kirjoittanut: sipu
« : 7.04.2016 kello on 21:25 »

Ajattelin jatkaa vielä tästä kitkarenkaista kesäkäytössä kun uutinen otti silmään..
Kannattaa muistaa, että kulunut kitka on pinnaltaan lähempänä kesärengasta kuin hyväpintainen kitka. Samallahan on kesällä "rahan heittämistä hukkaan" - hyvät talvirenkaat, jos menevät pilalle.
http://yle.fi/uutiset/tutkija_esittaa_kuuden_kuukauden_kitkarenkaita__nastojen_sijaan_lokakuusta_toukokuuhun/8792807
Tuo 5% nousee suuremmaksi kun laskee, että missä moottoriajoneuvoiss a niitä kitkoja käytetään kaikista..
E: laitoin vahingssa toiseen ketjuun tämän.. ennenkuin löysin oikean joka oli sekin väärässä..  :D

Jopas oli juttua
en nyt kohta tiedä millä ajelen ...siis renkailla
mutta sen tiedän, että talvet, kuitenkin nastoilla
no nyt  kyttään ... sivusilmällä noita tarjouksia
en kyllä yhtään tiedä minkä merkkiset ne renkaat pitäis sitten olla ?
en muuten ole tutkinut, mitkä tuossa on nytkään alla
mutta hyvin kulkee kaara kuitenkin
ihan yllättävän hyvin
noillakin renkailla
ja sateella olen kerran vain ajellut ja silloinkin tuolla kirkolla 30,40 ja 50 ..
ettei ole sen enempää kokemusta vesikelistä noilla renkailla ... :-[