Minä en halua "sanoa" (tai suosittaa) mitä sipun tai muidenkaan kannattaa tehdä, vaan kertoa (ei pelotella) mitä kannattaa huomioida, jos pohtii vastaavaa. Siksi laitoin tuon ylen jutun tähän ketjuun jatkoksi..
Kerrotaan (jos ei joku muista), että minä ruuvaan saappaaseen syksyllä ja keväällä hyväkuntoiset kitkat (välissä nastarenkaat ja kesärenkat) - ja ajan sillai *erseellä, että tunnen aika pienetkin käytöserot alustassa. Nyt minusta alkaa olla aika täällä pk-seudulla (päivä lämmöt yli +10C, ei yöpakkasia), että haluan noista HKPL R:stä täsmällisempään renkaaseen, siis kesärenkaaseen..
On siis selkeä ero kun samaiseen motarin ulosmenorampin mutkaan tulee samalla vauhdilla (60-80km/h) kuivalla tiellä 0 C tai 13C (tienpinta voi olla muutaman astetta päälle). Pehmeä pohjolan kitka vain pehmenee lämmetessään ei voi mitään... äkillinen jarrutustilanne ko. paikassa, niin ero onkin eksponenttiaalinen.
Sitten sellainen nyanssi pohdiskeluihin, että ne ovat yleensä eri ihmisiä, jotka suosittavat ajaa renkaat kulutuspinnaltaan loppuun, tai vaihdattaa vanhat viimeistään 6 ikävuoden jälkeen vaikka kulutuspintaa olisikin - ketään osoittamatta..
Varmasti renkaansa tiedostava tai varovainen ajaja pärjää yhtä hyvin huonoilla kuin hyvilläkin renkailla. Mikä mahtaa olla omaan tapaan turvamarginaalia, se meneekin jo mystiikan puolelle.. Moniko käy suljetuissa, turvallisissa olosuhteissa edes joskus ulosmittaamassa / rajoilla - tosin voihan toisilla tulla vastaan jo arjessakin. Oppiihan sillälaillakin
