rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: hapero
« : 27.10.2015 kello on 23:16 »

Mitkähän vastukset printillä on nuo R25 ja R1?
Miten tarina jatkuu eli mitä noiden vastusten jälkeen on? Kiinnostaa sikäli, että kummalta puolen vastuksia kannattaa ylösveto tehdä.

Oikealta...vastus r25 mahdollistaa siirtymisen pikkuteholta isolle. Ehtoina, lämmitin on pikkuteholla ja liekki palaa.
Vastus r1 mahdollistaa siirtymisen isoltateholta pikku+isolle. Ehtoina, lämmitin on isollateholla ja liekki palaa.

Lainaus
Mietin myös kytkintä isotehon kaasuventtiilin ohjaukseen, silloin saisi vapaasti nostaa lämpötilaa pikkuteholla.
Jäin vain miettimään mitä takaisin kytkentää on lämmitystehosta, eli meneekö pannu vikatilaan jos isoteho ei kytkeydy sitä pyydettäessä.

Asiat mutkistuu mitä kauemmas poiketaan säätimen ja lämpötila-anturin tuottamasta ohjausjänniteestä (x1-5).
Kirjoittanut: mjh48
« : 27.10.2015 kello on 14:39 »

Sisäisesti toteutettuna r25 vedetään ylös -> vain pikkuteho. R1 vedetään ylös -> pikkuteho tai isoteho.
Ulkoisesti toteutettuna ohjausjännite rajoitetaan käyttöjännite/2 arvon alapuolelle -> vain pikkuteho. Ohjausjännite rajoitetaan käyttöjännite/2+0.15 arvon alapuolelle -> pikkuteho tai isoteho.
https://goo.gl/Br51u

Mitkähän vastukset printillä on nuo R25 ja R1?
Miten tarina jatkuu eli mitä noiden vastusten jälkeen on? Kiinnostaa sikäli, että kummalta puolen vastuksia kannattaa ylösveto tehdä.

Mietin myös kytkintä isotehon kaasuventtiilin ohjaukseen, silloin saisi vapaasti nostaa lämpötilaa pikkuteholla.
Jäin vain miettimään mitä takaisin kytkentää on lämmitystehosta, eli meneekö pannu vikatilaan jos isoteho ei kytkeydy sitä pyydettäessä.
Kirjoittanut: hapero
« : 27.10.2015 kello on 09:28 »

Eikö siihen voisi rakentaa erillisellä pienellä katkaisimella vastaavanlaisen systeemin kuin pakastimissa?
Eli kun halutaan täysteho, erillisellä kytkimellä se sallitaan, muuten hitaasti kiiruhtaen haluttuun lämpötilaan.

Sisäisesti toteutettuna r25 vedetään ylös -> vain pikkuteho. R1 vedetään ylös -> pikkuteho tai isoteho.
Ulkoisesti toteutettuna ohjausjännite rajoitetaan käyttöjännite/2 arvon alapuolelle -> vain pikkuteho. Ohjausjännite rajoitetaan käyttöjännite/2+0.15 arvon alapuolelle -> pikkuteho tai isoteho.
https://goo.gl/Br51u
Kirjoittanut: Mjerica
« : 27.10.2015 kello on 04:40 »

Eikö siihen voisi rakentaa erillisellä pienellä katkaisimella vastaavanlaisen systeemin kuin pakastimissa? Eli kun halutaan täysteho, erillisellä kytkimellä se sallitaan, muuten hitaasti kiiruhtaen haluttuun lämpötilaan.
- Ketjun aloittaja kommentoikin jo tuota (#59). Tässähän on monenlaisia mahdollisuuksia
 sen mukaan mitä halutaan.
- Olen näistä kirjoituksista päätellyt ainakin sen että tärkeä, ellei tärkein ongelmakohta olisi
 lopulta siinä että täystehon käyttö aiheuttaa merkittävän mukavuusvajeen. Säätimen
 käytös sitten korostaa tuota piirrettä. Lisäksi olen käsittänyt asian niin että nämä autot
 (vaunut?) ovat niin lämpimiä ettei täyttä tehoa kaivata muulloin kuin nopean lämmönnoston
 yhteyteen ja siksikin asiaa lähestytään säätimen toiminnan kautta.
Kirjoittanut: takapiru
« : 27.10.2015 kello on 00:17 »

itsellä samanlainen säätö-ongelma ja olen "ratkaissut" sen seuraavasti:
Kun haluttu lämpötila on saavutettu ja "virittäminen & hienosäätö" alkaa,
A) käännän sähkössä ollessani (alussa yhdistelmäkäyttö: kaasu+sähkö 1800 W = 2 tolpaa ja liekki)
vain sähkölle (ja voin jopa sulkea kaasuntulon lämmittimelle).
Eli silloin kaasupoltin ei lähde päälle, eikä hetkellistä kuumaa lämpöaaltoa tule.
B) vain kaasukäytössä ollessani laitan verhon tms. ilman ohjaimen lattianrajassa olevan lämmittimen ulostulosta  ulko-oven vieressä olevalle ulkoiselle termostaatille, jolloin hetkellisen täystehon käyttöaika lyhenee huomattavasti, koska termostattia luetaan nopeammin.

Eikö siihen voisi rakentaa erillisellä pienellä katkaisimella vastaavanlaisen systeemin kuin pakastimissa?
Eli kun halutaan täysteho, erillisellä kytkimellä se sallitaan, muuten hitaasti kiiruhtaen haluttuun lämpötilaan.
 
Kirjoittanut: hapero
« : 26.10.2015 kello on 20:28 »

Tämä mielestäni kertoo sen eron säädössä, hyvä tieto. Thumb Eli liu-un matka hiilipinnalla on eri pituinen kun on mekaanisesti eri kokoiset trimmerit.

Ero tulee säätönupin koosta, ei trimmerin koosta. Lisäksi pt10:llä on pienempi kääntökulma, joka sekin vaikuttaa hieman.


Kirjoittanut: mjo33400
« : 26.10.2015 kello on 15:26 »

Mekaanisesti noissa on noin 1.5 kertainen ero säädössä.
Valokuvasta arvoituna vanhan säätönuppin halkaisija on 4 cm ja pt15 säätöalue on 265 astetta -> 9.2 cm.
Uudessa säätönupin halkaisija on 3 cm ja pt10 säätöalue on 235 astetta -> 6.1cm

Tämä mielestäni kertoo sen eron säädössä, hyvä tieto. Thumb Eli liu-un matka hiilipinnalla on eri pituinen kun on mekaanisesti eri kokoiset trimmerit.
Kirjoittanut: hapero
« : 26.10.2015 kello on 12:20 »

Mikä kytkennällinen ero on vanhalla ja uudella ohjauspaneelilla kun ton uuden paneelin ongelma on juuri tuo mjh48:n aloituksen aihe, mutta mielestäni vanhassa mallissa sitä ei ole, tosin en ole niitä keskenään vertaillut. Vanhassa mallissa saa helposti säädettyä eri tehoille, mutta uudessa putoo pannu kokonaan pois tai on kolmosteholla vain parin millin siirrolla.

Mekaanisesti noissa on noin 1.5 kertainen ero säädössä.
Valokuvasta arvoituna vanhan säätönuppin halkaisija on 4 cm ja pt15 säätöalue on 265 astetta -> 9.2 cm.
Uudessa säätönupin halkaisija on 3 cm ja pt10 säätöalue on 235 astetta -> 6.1cm
Kirjoittanut: hapero
« : 24.10.2015 kello on 00:20 »

Pari virhettä löysin noista ohjauspaneelien kytkentäkaaviosta :(
Vanhanmallisessa ohjauspaneelissa on kytkin s2 suoraan vastuksen r3 rinnalla.
Uudemmassa ohjauspaneelissa liitimen x1 5 ja 6 nasta on kytketty yhteen. R10 on 4,3 tai 4,99 kiloa.
Tuossa on lisäksi pari kuvaa aukaistusta paneelista.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 23.10.2015 kello on 13:55 »

Vanha paneeli.