rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: 88k5
« : 17.10.2015 kello on 10:38 »

Matkailuautossa rengasia on hieman konstikkaampi mitä normihlöautossa, joissa valmistaja pohtinut ja testannut asia liki joka kantilta (paitsi vaununveturina).
Matkailuautossa taas molemmat valmistaja hoitaneet pääsiassa oman tonttinsa - joku tietty tietää jonkunpoikkeavan kopintekijän, joka on laittanut alustasta palikat uusiiksi/uusiin säätöihin..

Painojen (staattisten) vaikutuksen lisäksi renkaita rasittaa myös dynaamiset rasitukset - kopin huojunta, ylöslastatut tavarat=korkea painopiste, tuulet ja liikenteen ilmavirrat jne...
Kaikki nuo lisäävät ohjaamisen korjaustarvetta, mikä lisää pääsasiassa eturenkaiden rasitusta. Varsinki kesällä, jolloin tielämpötila voi nousta yli +50C, kannattaa seurata renkaiden lämpötiloja - siis verrata kaikkia nurkkia toisiinsa.
Oikeastaa ainoastaan renkaiden lämpötilat kertovat "realiaikaisesti" rasituksista ja sen, että ollaan lähellä rajoja. Kuluminen taas on enempi "historiatilastoa", myöhäistä...
Jos esim. etuset tuntuvat oleellisesti lämpimiltä, kuten mulla, kannattaa miettiä olisiko jotain tehtävissä. Mulla oli;

http://karavaanari.org/index.php/topic,10821.0.html

Oleellinen oli parannus ja ~20tkm on tuosta (isommat etupyörät) jo kokemusta.. takapyörät kun eivät tunnu kuluvan, niin kokoero säilyy..  ;)
Kirjoittanut: seppoko
« : 17.10.2015 kello on 09:38 »

Kannattaisiko asiaa lähestyä myös siltä kannalta, että onko auto todella 3500 kiloinen? Ja mitä ovat todelliset akselipainot?
Kirjoittanut: Reissaaja80
« : 17.10.2015 kello on 09:35 »

eikö dukaton mittari näytä isompaanopeutta kun on todellisuudessa?
jos näin on ,niin isommalla renkaalla mittari virhe pienenee Thumb

No näinhän se on. Tulkitsin väärin tuota laskuria.
Kirjoittanut: Turhan Höpöttäjä
« : 17.10.2015 kello on 08:48 »

Aikoinaan Nalle-Sisussa oli tiheä välitys ja renkaat 6,50-16. Vaihdoin 8,25-16 tilalle, välitys korjaantui. Kun sitten jouduin vaihtamaan siihen Cetrikin koneen ja Volvon laatikon, sitten välitys oli taas liian harva.
Kirjoittanut: retkeilijä
« : 17.10.2015 kello on 08:42 »

Minä miettisin rengaskokoa välitysten kannalta. Jos tuntuu, ettei välitykset ole parhaat mahdolliset halutulla ajonopeudella, voi rengaskoon muuttaminen auttaa hieman asiaa.

Fiat 1,9 TD alustaisessa aiemmasta autossani oli liian nopea välitys. Ykkönen voimaton ja liikkellelähtö siis kierroksilla -> sutii hiekalla ja nurmella, viitonen lievä ylivaihde ja voimaton 80-90 km/t . Kulki 100 km/h vauhdilla paremmin.  Ajaessa kierrokset saisivat olla mielestäni yli 2500 r/min, silloin suuria paineita ei ole moottorissa, vaihteistossa eikä vetopyörissä. Ja kaikki rullaa.
Kirjoittanut: 0yxxy0
« : 17.10.2015 kello on 08:41 »

Samaa mieltä Röllin kans. Yleensä mittarit näyttää liikaa todelliseen. Suhdeluku pysyy samana ja leveys kasvaa niin ulkokehän mitta kasvaa ja menee kierroksen aikana pitemmän matkan ja nopeampaa liikkuu auto. Eli noilla renkailla mittarin virhe pienenee 2km/h, olettaen että nyt näyttää liikaa nopeusmittari.
Kirjoittanut: HiTec
« : 17.10.2015 kello on 08:38 »

isommalla renkaalla mittari virhe pienenee Thumb

Aivan. Itselläkin on tuossa Masterissa pykälää korkeampi profiili kuin pitäisi (auto tuli noilla renkailla) => mittarivirhe on nyt about nollissa, joten taidan myös pysyä noissa Thumb
Kirjoittanut: Rölli
« : 17.10.2015 kello on 08:34 »

Eli Ducaton jo muutenkin iso mittarivirhe vielä kasvaisi ainakin noiden perusteella.
eikö dukaton mittari näytä isompaanopeutta kun on todellisuudessa?
jos näin on ,niin isommalla renkaalla mittari virhe pienenee Thumb
Kirjoittanut: Reissaaja80
« : 17.10.2015 kello on 08:21 »

Tuosta näkee ulkokehän mukaan miten muuttuu (mittarivirhe muuttuu)
http://www.rengasnuora.fi/images/uploads/vaihtoehtotaulukko.pdf

Tässä ehkä parempi voi hakea myös vanne/rengas soveltuvuus (sivun lopussa) ja mittarivirheen muutoksen näkee myös
https://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php

Eli Ducaton jo muutenkin iso mittarivirhe vielä kasvaisi ainakin noiden perusteella.
Kirjoittanut: 0yxxy0
« : 17.10.2015 kello on 07:45 »

Tuosta näkee ulkokehän mukaan miten muuttuu (mittarivirhe muuttuu)
http://www.rengasnuora.fi/images/uploads/vaihtoehtotaulukko.pdf

Tässä ehkä parempi voi hakea myös vanne/rengas soveltuvuus (sivun lopussa) ja mittarivirheen muutoksen näkee myös
https://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php