rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Kotilo
« : 12.09.2015 kello on 12:33 »

Parisataa kilometriä ajeltu ja kaikki tuntuu pelaavan hyvin.  Thumb
Pakoputken liitoksessa on metalli tiiviste jossa on 2 reikää.
Ja Turbossa pieni tappi johon tiiviste tulee laittaa.
Tuurilla meni paikalleen on sen verran hankala tila.
Tuli sitten kirjoitettua työohje ja työkaluluettelo tästä lattialla tehdystä
 2,3JTD x250 kytkimen ja työsylinterin vaihdosta.
Jos kun joutuu toistamiseen vaihtamaan työsylinterin.
Jos on tarvetta ohjeelle niin sellaisen saa kysymällä.

Kirjoittanut: SeaSharky
« : 25.08.2015 kello on 17:09 »

Itsellä oli Fiorino 48000km ajettu, mutta vaihdoin myös koko kytkinpaketin samalla, kun oli auki, ei tarvitse heti siitä huolehtia. Mittasin vanhan kytkinlevyn, oli 1,2mm ohuempi kuin uusi, sen verran oli kulunut.
Painelaakeri oli jo täysin kuiva, kun on niin avoin, että haulit näkyi ulospäin ja kytkimestä lähtee kulutuksesta pölyä, joka pääsee myös painelaakerin sisään.
Kirjoittanut: Kotilo
« : 24.08.2015 kello on 21:49 »

Kiitokset Sea sharkylle ja muille kannustuksesta.

Niinhän se on että painelaakeri tuli vaihdettua ihan itse. Ja samalla kytkinlevykin.
Kytkin oli kyllä lähes uuden veroinen mutta tulipahan laitettua.

Painelaakeri on ihan pilipali tekoa ja suunniteltu ihan liian heppoiseksi.



Ja se on  kohtuuttoman työläs vaihtaa.

Vaikenta on laskea laatikko lattialle ja nostaa se takaisin. Kaikki muu sujuu mutta
vielä on hieman puuhaa pakoputken liitoksen kanssa turboon.
Tilaa on vähälaisesti ja tiiviste (kapea metallirengas)
ei ilmeisesti asetu kovin helposti paikalleen.

Täytyy hankkia avaavat pihdit jotta saa pannan pois ja taas paikalleen.

Laitan listan työjärjestyksestä kunhan saan sen valmiiksi.


Kirjoittanut: SeaSharky
« : 23.08.2015 kello on 16:40 »

Ei ainakaan uudessa Fiorinossa ole mitään neulalaakeria, vaihteiston pääakseli vain menee kytkinlevyn läpi. Vauhtipyörässä on senverran reikää, että saa kytkinlevyn keskitettyä.

Hommahan on edennyt sinulla hyvin, laskit siis koko moottorin alas?
Jatkossa on paljon huolettomampi olo, kun uskaltaa tehdä nämä hommat itse, nykyään ne on niin kalliita vieraalla teettää.
Kirjoittanut: 88k5
« : 23.08.2015 kello on 10:31 »

Löyty tällainen dokumentti, liitty tosin takatuuppari-Ivecoon (kone oikeinpäin ;D ).. s.355 läytyy kytkinakselin tukilaakeri. Taitaa olla nähtävissä vasta vauhtipyörän irroittamalla, eli takapuolelta.

http://www.uazbuka.ru/lib/disiel/f1a_eng.pdf
Kirjoittanut: pp-96
« : 23.08.2015 kello on 10:13 »

Eipä ole tietoa,mutta kai mittaamalla saa käsityksen sopiiko sinne minkäänlaista laakeria väliin :)
Kirjoittanut: Kotilo
« : 23.08.2015 kello on 09:30 »

Jaahas. Nyt on puuhasteltu ensimmäiset 8 tuntia, Tässä ajassa on tullut tehtyä pukit että uskaltaa olla auton alla. kytkin on uusi ja painelaakerikin. Vaihteisto muuten painaa 58 kiloa. Moottori on takaisin paikallaan Ja homma sujuu jokseenkin hyvin.

Askarruttaa yksi asia.
Kuuluuko F1AE0481N moottorin kampiakselin vauhtipyörän päässä olla neulalaakeri vaihteiston akselille?

Minun autossa sitä ei ole?

Ennen vanhaan neulalaakeri oli kaikissa kampiakseleissa?




Kirjoittanut: Kotilo
« : 20.08.2015 kello on 15:27 »

Ei ole palkansaajalla varaa teettää Suomenmaassa työtä enää ei.

Tarjoukset työsylinterin vaihtotyöstä toistaiseksi  790.- alin ja korkein 1100.-  ohjeaika kuulemma 7,5 tuntia.

Osat eivät sisälly hintaan.  Työsylinterin hinta halvin 109.-  ja kallein 257.- siltä väliltä löytyi monta hintaa.

Täytyy koittaa itse selviytyä tuosta.
Kirjoittanut: SeaSharky
« : 16.08.2015 kello on 17:07 »

Kannattaa laskea myös laatikosta öljyt pois, muuten ne tulee ulos vetoakselin reistä, kun lootaa ottaa pois.
Fiorinossa pitää ottaa molemmat vetoakselit pois, apumiehen puoleinen on välilaakerilla moottorin kyljessä, on helppo ottaa irti, Ducatossa on sama systeemi, jos ei ota oikeaa vetoakselia, on vaarana, että rikkoo vetoakselin tiivisteen kun laatikkoa ottaa pois, ainakin Fiorinossa oli niin tarkat paikat, pitkään sai pyöritellä, ennen kuin sai pois ja takaisin paikalleen.
Oikea vetoakseli lähtee ihan vetämällä, mutta kuskin puoleisessa on pieni lukkorengas joka kanittaa hieman, lähtee kun isolla tasapäisellä ruuvarilla kampeaa hieman juuresta ja samalla naputtaa kevyesti vasaralla pallonivelkoteloa poispäin laatikosta.
Itse laitoin vielä paksusta ALU latasta lisätuen oikeanpuolen moottorin kumityynyn yli (oli valmiit ruuvin paikat mihin sai kiinni), ettei ainakaan pääse repeytymään irti kumityyny missään tilanteessa. Pitää olla hyvä pukki minkä päälle moottori varmaan pysyy, se kun ei ole kiinni kuin yhdellä sivutyynyllä. Paras olisi, jos olisi ylhäällä mistä saisi taljalla. Itse laitoin asuntoautokatokseen sellaisen poikkiorren, johon sain taljat, joilla pystyin laskemaan ja nostamaan moottoria ja toisella taljalla sitten säätelin vaihdelaatikon korkeutta, silloin pärjäsi yksin. Fiorinon vaihdelaatikko ei paina kuin korkeintaan 30kg, tuskin Ducaton laatikko painaa 120kg, luulen että 50-60kg korkeintaan.

Vetoakselia ei kannata irroittaa pyörän navasta, ottaa vain koko pyörän navan kiinnikkeistään ja irroittaa sen vetoakselin kanssa.

Vaihdevaierin päät irtoaa, kun kampeaa vaikka sopivalla kiintoavaimella tai vastaavalla. Kannattaa myös ottaa laatikon päältä peruutuskytkin kokonaan pois, voi liitinosa kolhiintua pilalle laatikkoa pois otetaessa tai paikalleen laitettaessa (lähtee 22mm:n pitkällä hylsyllä).

Kannatta laittaa myös vaikka vaahtomuovitupot kaikkiin reikiin heti kun on ottanut vetoakselit pois, ei pääse mitään ylimääräistä roskaa kun vänkää laatikkoa pois ja paikalleen.

Niin ja ne vetoakselin pallonivelet on vain kasassa sillä suojakumilla, ei kannata vetää akselia turhaan, ettei joudu kumeja ja klemmareita uusimaan turhaan. Niitä hohtimilla kiristettäviä suojakumin klemmareita saa ebaysta, Enlannista tulee kolmessa päivässä, Suomesta en löytänyt irrallisena, vain kumien kanssa.
Kirjoittanut: Kotilo
« : 16.08.2015 kello on 14:55 »

Ei tuo letku vuoda eikä ole irti.

Jos minä siis nurmikkoasentaja päätän aloittaa työn niin muutama asia askarruttaa.
Kumpi parempi?
1.  laskea koko etupää irti korista että saa laatikon irti.
2.  moottorin vaihteiston puoli alas ja laatikko irti.

Jälkimmäisessä pitänee irrottaa vetoakselit mutta mistähän kohtaa kannattaisi irrottaa vetari tai molemmat?

En menisi kehumaan tuota työsylinterin suunnittelua. Toimiessaan kiva mutta rikkinäisenä kohtuuton vaiva.