rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: lukas_pastardo
« : 12.08.2015 kello on 10:48 »

Pitäisi rakennella maasähköjärjestelmä veneeseen. Siihen käytännössä pitäisi olla jonkinlainen keskus, johon tulisi sitten kiinni 1-2 ylläpitolaturia, ja lähöt parille pistorasialle. Ulospäin joku fiksu rasia, josta saisi veneen sitten kytkettyä laiturissa maasähköön.

Olisiko kokemuksia tai ehdotuksia eri tuotteista? Venekäyttöön valmiit paketit maksaa tietenkin kauheasti..

Ja myöskin latureista ehdotuksia? Akkukapasiteettia tullee ~300 Ah
Kirjoittanut: lukas_pastardo
« : 11.08.2015 kello on 19:00 »

Suomen hitaimmin edistyvä veneprojekti edistyy hitaasti :)

Uudella polttoainepumpulla webasto lähti viimeinkin toimimaan täydellä teholla. Lämmittelin varaajan kuumaksi (20 astetta -> 70 astetta ). Aikaa taisi mennä noin tunti. Ja varaaja on siis edelleen eristämättä. Eli aika pikaisesti tuo loppujenlopuksi lämpiää jo pelkällä webastolla.

Laskin nyt kylmää hanavettä varaajassa olevien kierukoiden läpi. Oli tarkoitus vähän mittailla kuinka paljon se käyttövesi lämpenisi jos sen vain pumppaisi noiden kierukoiden läpi. Lämpömittari hajosi joten en saanut mitään varsinaisia mittauksia tehtyä, mutta kyllä sieltä tuntuisi riittävän lämmintä vettä tulevan ainakin niin kauan kun varaajan lämpötila on yli 50 astetta.

Parhaimmillaan vesi oli polttavan kuumaa, ja kylmimmillään "valmista suihkuvettä" tai ehkä jopa vähän liian lämmintä. Laskin vettä arviolta 7 litraa minuutissa vauhdilla.

Täytyy vielä oikein ehjän mittarin kanssa mittailla lämpötiloja. Vaikuttaisi kuitenkin siltä että ehkäpä sitä käyttöveden varaajaa ei tehdäkään ollenkaan.

Sisällä muuten pientä askartelua on tehty.




Kirjoittanut: lukas_pastardo
« : 15.04.2015 kello on 20:36 »

Kummanko; lämminkäyttövesi vai jäähdynneste kiertäisi kierukassa - ja vastaavasti vaipassa?

Käyttövesi säiliöön ja jäähdytinneste kierukkaan. Tämä varaaja tehdään siis siksi että tuohon glykolivaraajaan tekemämme kierukan teho ei todennäköisesti riitä käyttöveden lämmittämiseen "lennosta".
Kirjoittanut: seppoko
« : 15.04.2015 kello on 20:30 »

Mulla oli Bellassa tuommoinen Bilteman kemssa, ollut ilmeisesti alkuperäisvaruste kun oli sopiva paikkakin patjojen välissä. Alasäiliö taisi olla vaan pienempi kuin tuossa.
Kirjoittanut: lukas_pastardo
« : 15.04.2015 kello on 20:23 »

Jep, pitäisi olla paskatankki jos tuollaisen oikean pytyn laittaisi. Järkevän kokoiselle tankille ei vain ole oikein tilaa. Tai onhan sitä tilaa, mutta se on sitten säilytystilasta pois :)

Kirjoittanut: kimi
« : 15.04.2015 kello on 20:14 »

Järjestelmä joka ruokkii kaloja on nykyään laiton suomessa ja monessa veneessä on porta potti kyydissä jotta veneen saa katsastettua jos on veneseuran jäsen. Imutyhjennys on niissä nyyaikaa.
Kirjoittanut: 88k5
« : 15.04.2015 kello on 19:58 »

Eikös veneissä perinteisesti "ruokita kaloja" eli
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Kaymala/Venekaymala-2000020514/

Löytyyhän tuolta porta-potti (vanhanajan karavaani -tyyli)
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Kaymala/Kannettava-kemiallinen-kaymala-2000032631/

Kummanko; lämminkäyttövesi vai jäähdynneste kiertäisi kierukassa - ja vastaavasti vaipassa?
Kirjoittanut: lukas_pastardo
« : 15.04.2015 kello on 18:34 »

Suunnitteilla on nyt sitten lämminvesivaraaja johon tulisi myös pari kierukkaa. Moottorille ja webastolle. Noin 40 litran pönttö löytyy, pitäisi vain taivuttaa kierukat ja lykätä sisään.

Vessaksi olisi tarkoitus laittaa "karavaanityyppinen" wc-istuin omalla tyhjennettävällä säiliöllä. Vessan käyttö on vähäistä. Suositelkaapa tuohon sopivaa tuotetta? Itsellä ei ole noista mitään kokemusta eikä tietoa. Vessa on tietysti ahdas. Eli mahd. pieni ulkomitoiltaan. Korkeus ei ole ongelma.

Minkälaista letkua /putkea kannattaisi käyttää käyttövedelle?
Kirjoittanut: Lahti32
« : 28.03.2015 kello on 00:09 »

Minä olen laittanut busseihin noita 40 litran kaksoiskierukkavara ajia, mukavan nopeasti lämpenee ja kyllähän siitä suihkutteleekin ihan mukavasti.
Kirjoittanut: lukas_pastardo
« : 27.03.2015 kello on 16:54 »

Mielenkiintoinen projekti :) Tuo suolavaraaja on minulle täysin uusi juttu. Laitahan tietoa kun projekti edistyy ja pääset testailemaan.

Laskitko kustannuksia lattilämmitykselle + varaajalle? Vai haluatko pitää omana tietona..

Systeemihän kuulostaa muuten samantyyppiseltä. Arvioin että keskiverto veneilykeleillä meillä webasto pyörähtää 2-3 kertaa yössä noin tunnin ajan. Tämä tosin on aika puhdas arvaus.

Bussissa taitaa olla 24 voltin järjestelmä?

Minkäskokoisia lämminvesivaraajia karavaanivehkeissä on? Tai toisin muotoiltuna, minkähän kokoisen varaajan sitä tekisi käyttövedelle, jos nyt siihen ratkaisuun pääädytään. Käyttö on satunnainen suihkuttelu, vessan käsienpesuhana ja keittiön hana. Tiskailtuahan tuossa ehkä tulee jonkinverran.

Jos laittaisi webaston kiertoon lämmönvaihtimen vielä, jolla saisi myös käyttövesivaraajan lämpimäksi.