Ymmärtääkseni aisapainosta on säädetty, että saa olla enintään 25 kg tai 4 % kytkentämassasta. Suurempi näistä on määräävä. Eli jos vaununi painaa 1300 kg, sen painosta enintään 52 kg saisi kohdistua vetokoukkuun.
Näin vain Suomessa. Tuo 4% kun on MINIMI minkä AUTON tulee sietää sallitusta kytkentämassasta.
§43a:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/199706712. Sellaisen ajoneuvon, joka on suunniteltu vetämään keskiakseliperävaun ua ja jonka suurin teknisesti sallittu hinattava massa on enintään 3,5 tonnia, kytkentäkohtaan kohdistuvan suurimman teknisesti sallitun massan on oltava vähintään 4 prosenttia hinattavan ajoneuvon suurimmasta teknisesti sallitusta kokonaismassasta tai 25 kg, sen mukaisesti kumpi on suurempi. Tähän arvoon lisätään muiden moottoriajoneuvojen kuin vetoajoneuvojen osalta kytkentälaitteen massa, jos valmistaja asentaa kytkentälaitteen, tai kytkentälaitteen suurin teknisesti sallittu massa, jos valmistaja ei laitetta asenna.
Täällä taas raja on toisella puolella, varmaankin tuon koukkupuolen alarajan takia kirjoitettu kärrypuolelle SUOMEN laissa ylärajaksi:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970670#Pidp3962112: 46§
3. Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaun u on kuormattava siten, että enintään pienempi seuraavista arvoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa tai perävaunua, johon keskiakseliperävaun u on kytketty: 10 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 1 000 kg. Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaun u on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg.
4. Vetoautoon tai vetävään perävaunuun kohdistuva pystykuorma ei kuitenkaan saa ylittää autolle, perävaunulle tai vetolaitteelle hyväksyttyä arvoa, alimman näistä ollessa määräävä.
Ei oo ehkä ihan ajatuksella kirjotettu tota pykälää, esmes täällä suositellaan 5-7% kytkentämassasta aisapainoa:
http://www.caravanclub.co.uk/media/6678669/noseweights-mo.pdfEli aloittajan tapauksessa n. 65-90 kg. Hyvin voisi tuon 3. kohdan poistaa tuosta lakipykälästä.
Mullakin lähti kerran edellinen Hobby vatkaamaan vaikka aisapainoa oli riittävästi. Syynä kova sivutuuli, rekan ohitus, ylinopeus ja luultavasti hivenen liian nopea takaisinpaluu omalle kaistalle, siitä se sitten läksi. Ei auttanut kiihdyttäminen (eikä ollut tilaa kiihdyttää) eikä varsinkaan jarruttaminen, auton ESP pelasti kun alkoi jo autoa reuhtoa. Nykyvaunussa onneksi ATC niin ei tarvii tuota pelätä.
Ja älä hyvä mies ala pienentämään aisapainoa, aisapaino se on mikä sitä yhdistelmää luontaisesti rauhoittaa. Kohtaat vaan lisää ongelmia ja lisäät onnettomuusriskiä jos kevennät sitä!