rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: kpt72
« : 13.03.2015 kello on 10:19 »

kiitos vaan kaikille asiallisista kommenteista :) noilla tiedoilla on hyvä lähteä jatkoa suunnittelemaan :)
Kirjoittanut: Turhan Höpöttäjä
« : 13.03.2015 kello on 09:03 »

Kuljin on hyvä testata omilla kulutuslaitteilla ja akkukapasiteetilla koti pihassa. Kun napajännite laskee 12V:iin, sitten verkkovirtaan. Ja se on siinä.   :D
Kirjoittanut: tsahkali
« : 13.03.2015 kello on 09:02 »

Ehkä tuo 11.5V on hyvä raja-arvo akun purkamisessa, jos haluaa niiden uusien akkujen säilyvän hyvinä useampia vuosia.

Ehkä se on ainakin turvallinen raja. Inverttereillä katkoraja voi olla jopa 10V. Tosin suurilla virroilla akku notkahtaa nopeammin.
Kirjoittanut: 88k5
« : 13.03.2015 kello on 08:59 »

Kun ei muista ulkoa, niin äkkiä kuukkeli antoi lyijyhappoakulle;

Lainaus käyttäjältä: *****
Ominaispaino     Lepojännite   Varaustila
1,28                   12,72 V          n. 100%
1,25                   12,54 v           n. 85%
1,22                   12,36 V          n. 70%
1,18                   12,12 V          n. 50%
1,16                   12,00 V          n. 40%
1,13                   11,82 V          n. 25%
1,10                   11,64 V          n. 10%
1,00                   11,04 V          n. 0%

eli mittauksen ajaksi kuorma pitäisi olla 0W ja mieluummin 30s-1min lepoa ennen mittausta..

Toistan samaa mantraaa kun toisaalla - minusta paras kaikkien käyttäjien, myös vähemmän insinöörien, kannalta on värillinen ledpylväsnäyttö, jossa varaustilan (jännitteen) mukaan väri kertoo oleellisen. Lapsikin ymmärtää  :D
Mitä se volttimittarin viisarin lukeminen (vielä hieman sivusta huonossa valossa -> lukuvirhettä) mitään auttaa kun lopulta ei ymmärrä/muista millä alueella se pitäs olla  :laugh: ;D
A-mittarit normikäytön kannalta menee vielä enempi hifistelyn puolelle - 1 min kun näyttää arvoa A1, seuraavan 5 min arvoa A2 jne, niin mitä se tarkoittaa akun varaustilan kannalta? Vähän kuin vahtisi vesimittarin juoksupyörää 8)

Edit: tuo taulukko siis koskee +25C lämpötilaa - homma muuttuu;
Happopaino Akun varausaste lämpötilassa:
                     +25°C               -18°C
1,280            100 %             n. 80%
1,240             75 %              n. 55%
1,200             50 %              n. 30%
1,160             25 %              n. 15%
1,100               0 %                  --
Kirjoittanut: Ossi66
« : 13.03.2015 kello on 07:52 »

Ehkä tuo 11.5V on hyvä raja-arvo akun purkamisessa, jos haluaa niiden uusien akkujen säilyvän hyvinä useampia vuosia.
Kirjoittanut: Vaeltaja
« : 12.03.2015 kello on 23:52 »

Kaikissa laitteissa on arvokilpi. Kilvessä on tiedot laitteen sähkön kulutuksesta ja kaasua käyttävisssä laitteissa kaasun kulutuksesta eri tehoalueilla. Valaistuksen osalta voi vähentää paljon sähkön kulutuksessa vaihtamalla halogeeni polttimot LED polttimoihin. Eikä pimeään aikaan aina tarvitse polttaa kaikkia valoja yhtä aikaa, vaan käyttää sillä hetkellä tarpeellista/ tarpeellisia kohdevaloja oikein suunnattuina.

Mikäli sinulle tulevassa autossa ei ole valmiiksi asennettuna Voltti- ja Amppeeri mittaria (mikä näyttää virran kulutuksen sekä latauksen, 30 A), olisi ne hyvä asennuttaa.

Minulla on autossa 2 x 100 Ah akut rinnan kytkettynä. Talven pakkasilla truman ilmalämmitys toimii 5-7 vrk akun jännitteen vielä laskematta alle 11,5 V:n
Keväällä kun auringon säteet lämmittävät päivällä piirongin sisätiloja, käy lämmitinkin päivisin harvemmin. Säästyy kaasua ja akun virran kulutusta muuhun käyttöön.


Kirjoittanut: kpt72
« : 12.03.2015 kello on 16:54 »

ok. selvensi senkin asian :) millä tuon 50-70% varaus tilan voi havaita,jännitteen laskun arvolla?  11v-11.5v onko kenties noinkin alhainen kuten joku on väittänyt :)
Kirjoittanut: Ossi66
« : 12.03.2015 kello on 15:53 »

elikkä jos minulla on akku kapasiteettia tuo 2x120ah täyteen ladattuna voi lämmitystä ilman ulko poulista virtaa käyttää päivä tolkulla.
miten tuo lasku kaava menikään? jos kulutus on vaikka 10ah,se ei visiin kuitenkaan tarkoita että akuissa virta riittäisi 240 tunnin verran?
kiitos vastauksista,aloittelijalle :) jostain vaan pitää aloittaa :)

Ei tarkoita - sinulla on dekadin virhe  ;) 
Kuten 88k5 jo tuolla alussa laittoi, akkuja ei saa syväpurkaa eli voit ottaa akuista max. 50-70% kapasiteetista.
Silloin sinulla on 2x120Ah akuilla käytettävissä 120-170Ah.
Jos käytät 10A jatkuvasti, jaat tuon käytettävissä olevan kapasiteetin sillä 10Ah:lla ja saat aikaa 12-17 tuntia.
Jos tarkoitit käyttäväsi yhden ampeerin, pääset tuohon laskelmasi 120-170 tuntimäärään  ;)
Kirjoittanut: kimi
« : 12.03.2015 kello on 15:03 »

Puolittamalla ilmoitettu Ah määrä olet aika lähellä totuutta.
Kirjoittanut: kpt72
« : 12.03.2015 kello on 14:58 »

elikkä jos minulla on akku kapasiteettia tuo 2x120ah täyteen ladattuna voi lämmitystä ilman ulko poulista virtaa käyttää päivä tolkulla.
miten tuo lasku kaava menikään? jos kulutus on vaikka 10ah,se ei visiin kuitenkaan tarkoita että akuissa virta riittäisi 240 tunnin verran?
kiitos vastauksista,aloittelijalle :) jostain vaan pitää aloittaa :)