rekisteriseloste

Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi

Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt

Yhteenveto

Kirjoittanut: jermu
« : 2.08.2018 kello on 22:12 »

Mainio kertomus.

Arvostan kovasti, että niin moni on viitsinyt kirjoitella matkasuunnitelmista an ja myös kokemuksistaan tänä vuonna. Nämä ovat teknisten neuvojen rinnalla ehdottomasti foorumin parasta antia. Matkakertomuksista saa aina uutta tietoa, vaikka olisi kuinka monta reissua ehtinyt tehdä, maita, kohteita, alueita, nähtävyyksiä ja kaikkea muuta on niin paljon.  Thumb

Juurikin näin.
Mahtavaa kun lapsiperheiden näkökulmasta tulee enemmän juttuja. Mitä enemmän kertomuksia erilaisten kokoonpanojen erilaisista reissuista tulisi niin sen parempi! Vinkkejä kaikille ja joka makuun, läheltä ja kaukaa.
Ei aina tarvisi olla edes pitkiä ja hienoja kertomuksia kuvineen, lyhyetkin pätkät antaa kummasti infoa. Toki nuo huolella kuvineen tehdyt tarinat on huippuja. Toivottavasti kukaan vaan ei jättäis omiaan kertomatta jos ei jaksa semmoista väsätä.

Harmillisen vähän tulee itselläkään juttuja laitettua. Suuri syy on se kun tapatalkilla ei voi vastata ja kun ainoastaan mobiilisti toimin. Jotakin kuitenkin välillä juuri siksi kun olen laskenut itsekritiikkiä ja paineita kirjoitusten osalta.
Kirjoittanut: Alan
« : 2.08.2018 kello on 17:45 »

Mainio kertomus.

Kirjoittanut: jermu
« : 2.08.2018 kello on 14:59 »

Kiitokset kertomuksesta!
Hyviä vinkkejä tuleville reissuille.  Thumb Ensi kesänä voi olla että Tanska tutustumis vuorossa.
Kirjoittanut: SilSam
« : 2.08.2018 kello on 07:35 »

Loma on tehnyt tehtävänsä :D
Kirjoittanut: liippari
« : 2.08.2018 kello on 07:20 »

Ps. kuukausi on varmaa 7, ellei olla tulevaisuudessa.

Katoppa joo, korjaisin jos keksisin mistä löytyy kohta "muokkaa"...  :D :D

Muokattu.
- Alan
Kirjoittanut: Reissaaja80
« : 1.08.2018 kello on 21:52 »

Näistä saa aina hyvin vinkkejä omaan reissuun. Ensikesänä ehkä saksaan ja myös Tanksa/Ruotsi osuu reitille. Ollaan oltu samaan aikaan Kapelskärissä, me vaan yövyttiin satamassa ja lähdettiin 26. päivä aamulla kohti Naantalia.
Meillä oli menomatka Finnswanilla ja paluu Finnfelowlla, molemmat ihan ok. Swanilla hytti oli parempi ja ehkä yleiset tilat. Fellow oli taas yleisesti rauhallisempi, olihan siellä tietenkin vähemmän porukkaakin.

Ps. kuukausi on varmaa 7, ellei olla tulevaisuudessa.
Kirjoittanut: liippari
« : 1.08.2018 kello on 17:18 »

Eka kesä asuntoauton kanssa. Lähdetäänpä siis tekemään reissu Ruotsiin ja Tanskaan.
Tanskassa olimme käyneet jo kerran aiemmin, jolloin kävimme ”pakollisen” Legolandin ym. se sai siis tällä kertaa jäädä väliin. Samoin väliin sai jäädä Kolmården. Tarkoitus oli ajaa nopeasti Ruotsin läpi ensisijaiseen kohdemaahan eli Tanskaan.

15.7
Suuntasimme asuntoauton keulan kohti Silja-Linen terminaalia josta Silja Galaxy päivävuorolla Tukholmaan.

Ruotsin puolella ajoimme illalla n.120km matkan Öxelösundiin Jogersö Campingille.
Erittäin viihtyisä ja siisti Camping. Meri olisi ollut lähellä, mutta uimaan ei jaksettu / ehditty lähteä.

16.7
Viivyimme siis vaan yhden yön ja aamulla suuntasimme eteenpäin, reittinä lyhyin vaihtoehto E4 moottoritietä, 578km. Tämä Ruotsin läpi ajo oli ehkä reissun rasittavin koitos, autossamme ei ole ilmastointia, paitsi maasähköllä. +28 helteessä meinasi loppua ajointo, vaikka pysähtelimme 3-4 kertaa sisältäen ruokailun jossain ruuhkaisessa burgeripaikassa…
Ikkunat auki ajaminen on melko meluista puuhaa.

Juutinrauman silta on elämys ja tieto siitä että aivan kohta ollaan perillä nosti taas tunnelman oikealle tasolle.
Tangloppen Camping sijaitsee n.20km Kööpenhaminan keskustasta. Alue oli kokolailla täyteen bookattu, varasin majoituksen n.2vkoa ennen reissua, muuten ei olisi varmaan mahduttu.
Alue on siisti ja rauhallinen, Tanskalaiset osaavat noudattaa hiljaisuus aikoja.

17.7
Meillä oli polkupyörät jokaiselle mukana, siispä pyöräilimme n.1.2km päässä olevalle paikallisjuna-asemalle. Tanskassa saa viedä fillarit junaan, kunhan menee oikeaan vaunuun. (vink vink, fillarit laitetaan pidikkeisiin takapyörästä jotta pois lähtö junasta olisi helppoa ja ripeää)
Jäimme junasta Kööpenhaminan päärautatieasemalla josta pyöräilimme katselemaan kaupungin nähtävyyksiä.

Kööpenhaminassa on paljon näkemistä, kanaaliristeilyllä näkee monta nähtävyyttä.

Pyöräilijät on huomioitu Tanskan liikenteessä tasavertaisesti autoilijoiden kanssa, on omat kaistat, liikennevalot jne. Pitää muistaa pyöräillä oikealla puolella tietä, muuten tulee kolari!

18.7
Edellinen päivä kului kokonaan Kööpenhaminan keskustassa, sinne ei enää jaksettu lähteä, vaan suuntasimme Ishøj Bycenterin (iso kauppakeskus) kautta Odense City Campingille, 148km.
Tämäkin alue oli siisti ja hyvin hoidettu. Löytyi myös pienehkö uima-allas ja minigolf.

19.7
Reilun parin kilometrin päässä campingiltä oli eläintarha Odense Zoo. Fillareilla siis sinne.
Ihan ok paikka, perinteinen käveltävä zoo, ei safariajeluita tms. Paikan erikoisuutena oli Pingviinit joille oli rakennettu hieno asumus.

Eläintarhassa vierähti pitkälle iltapäivään, siispä takaisin autolle ja uimaan / minigolffia pelaamaan.

20.7
Egeskovin linna, mielettömän hieno.

Pihapiirissä auto- ja moottoripyörämuseot, monta erilaista puutarhaa, labyrintti, kiipeilyrata jne jne.
Melko kalliit pääsyliput, mutta linnan alueella on paljon nähtävää (museosta löytyy myös De Lorean), aikaa saa kulumaan helposti 5-6h.

Illalla ajoimme koillis Tanskassa sijaitsevaan Grenaan kaupunkiin, sieltä löytyy Camping alue Grenaa Strand Camping. Tämä oli ainakin omasta mielestäni reissun hienoin alue.
Huomioitavaa täälläkin valtavasta ihmismäärästä huolimatta, on hiljaisuusaikojen noudattaminen. Klo 23 tuli aivan hiljaista

21.7
Grenaa Strand Camping on iso alue josta löytyy kaikenlaista tekemistä. On suuri uima-allas jossa järjestetään allasdisco kesäaikaaan likimain viikottain, minigolf sisällä ja ulkona, vuokrattavia polkuautoja, pelisali, biljardi, merenranta jossa 7km pitkä hiekkaranta n.500m päässä jne jne.

Päivällä lähdimme fillareilla n.3km päässä sijaitsevaan Kattegat Centeriin. Paikka on suuri akvaario, jossa mm paljon erilaisia haita.

Grenaa on pieni kaupunki. Keskusta on viihtyisä. Keskellä kaupunkia on kirkko ja kirkon edessä tori.

Kattegat centeriin mennessä osui silmiin tienviitat joissa luki Sverige, mitäs mitäs, täältähän menee lautta ruotsiin. Toisten kierrellessä akvaarion myymälässä katsoin netistä että lauttamatka Grenaa – Varberg maksaa likimain saman verran kuin siltamaksut + diesel Grenaasta Kööpenhaminan kautta Juutinrauman yli Ruotsiin.
Pikagallup, haluaako autokunta istua autossa päivän, vai pysytäänkö Grenaa Strand Campingillä pari yötä suunniteltua pidempään ja mennään lautalla yli? Lautta vei voiton.

22.7
Djurs Sommerland huvipuisto.
Maha & pää sekaisin. Täällä meni koko päivä.

23.7
Kauppapäivä Grenaan keskustassa. Onneksi klo 12 torilla alkoi esiintymään paikallinen kerrassaan mainio blues bändi, pari tuntia meni kuin siivillä kuunnellessa hyvää musiikkia.

24.7
Klo 13.15 lautalla Grenaasta Varbergiin, perillä ruotsin puolella klo 18.30.

Ajoimme illalla Vätternin rannalla sijaitsevaan kaupunkiin nimeltä Gränna, siellä majoituimme Gränna Camping alueelle johon olin varannut paikan jo aiemmin netin kautta.
Paikka näytti olevan kännykän ruudulta tihrustettuna melko lähellä rantaa ja sitä se tosiaan oli!
Aivan mielettömän hieno camping järven rannalla, uimaan pääsi ihan auton edestä. Täällä olisi pitänyt viipyä pidempään mutta paluumatkaa Kapellskär – Naantali ei voinut siirtää.

25.7
Aamulla uimaan ja ruokailun jälkeen ostoksille Grännan keskustaan.
Gränna on polka karkkien koti, keskustassa on monta eri polka karkki kauppaa, osassa jopa valmistetaan lasin takana karkkeja. Käymisen arvoinen paikka.

Illaksi ajo Kapellskäriin ja Finnlines Finnswan laivaan.
Päästiin ihan piikkipaikalle keulaan. Olin varannut sähköpaikan jo etukäteen, joten huolta jääkaapin lämpenemisestä ei ollut.

Buffet ruokailut sisältyi lipun hintaan. Ruoka oli ihan ok huoltoasemabuffet tasoa, ei varsinaisesti nuorison / lasten suosikkia, mutta aikuisille maistui.
Taxfree myymälästä löytyi kaikki tarvittava, mitääs fäshiön myymälää on turha etsiä.
Hytti Finnswanilla oli Siljan hyttiin verrattuna valtava, ehkä jopa kolme kertaa isompi, varustettuna kunnollisella suihkulla.

26.7
Aamulla klo 7.15 perillä Naantalissa. Piikkipaikalta keulasta ekana ajo ulos laivasta, meidän takana ollut autokunta taisi vielä nukkua hytissään kun me jo lähdettiin. Laivasta ei nimittäin tullut meidän jälkeen yhtään autoa ulos niin kauan kun pystyimme näkemään…
Ajo keski-suomeen kotiin, auton tyhjennys ja vimmattua pyykinpesua ym.