rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)  (Luettu 55906 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.05.2021 kello on 17:29
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #30 : 15.02.2014 kello on 00:31 »
Ei ollut mikään dethleffsin mainos mutta auto oli talvikäyttöön soveltuva,nestekierto lämmitys ja putkisto kiersi mm alkovissa jossa nukuin,tämä jäi mainitsematta.
Mikäli kysyjällä ei ole mitään kokemusta näistä vehkeistä kannattaa huomioida mm lämpimän veden saatavuus ja erilaisten lämmittimien soveltuvuus talviaikaan.
Merkillä ei tosiaaan liene väliä mutta varaosien saatavuuden/onko kyseinen asumus suunniteltu talvisiin olosuhteisiin on kuitenkin oleellinen kysymys.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:13.10.2020 kello on 08:27
  • Elämääni sohjolassa http://esperakko.blogspot.fi/
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #31 : 15.02.2014 kello on 09:23 »

Mutta. Kun kuuntelen korvallani, ja myöskin sillä sisimmällä sinua, niin lähtökohdaksi asettaisin nyt seuraavan:
Onko valintasi tähän asumismuotoon sitten juuri sinun kohdallasi se oikea: Lue PARAS? Sinä itse sen päätät.

Jotkut toppuuttaa ja toiset innoittaa. Molemmat hyvä.
Mutta sinun elämänherra, -niinhän se oli,- tulisi ihan aikuisten oikeesti aloittaa vaikkapa vuokravermeellä. Onpa se sitten mitä merkkiä, tai onko se sitten auto tai vaunu, sillä ei alkumetreillä ole merkitystä. Pääsisit meinaan mutustelemaan, että mitä tällainen täyspäiväinen caravaanielämä ihan oikeesti on.

Meillä jokaisella, jotka olemme tämän asumis/elämismuodon valinneet, olisi kerrottavana sinulle paljon sellaista, mitä tulet tällaisissa olosuhteissa kohtaamaan. Voisimme kertoa sinulle paljon hyvää, mutta myös sellaista mitä ei nämä sijat, paikat sitten tarjoa. Tässä kaikessa on kuitenkin sellainen elämisen ja tekemisen maku NAMI NAMI  :-*

Ite, kun oon erakko ja olen ollut sitä lähes koko elämäni ajan, niin tämä on niin LUONTEVAA minulle. Paljon yksin, omissa osoissani.
En tarvitse tämän maailman kotkotuksia. Tulen toimeen itseni ja ympäristöni kanssa. Minulla on tekemistä ja aikaa niiden toteuttamiseen. Ja jos jää jotain tekemättä, niin ei sekään mitään haittaa. Meibii manjaana tyyliin. ;D

Mutta nyt heitänkin sinulle yhden mietintäaiheen tämän kokonaisuuden lisäksi: Onko suomi sitten se oikea paikka maana, koska muualla et kohtaa ihan kaikkea sellaista, mikä ihan oikeesti ei tuta kivalle?

En siis toppuuta, enkä innosta: Sinä teet valintasi, kuten me kaikki muutkin.
Helppoa tämä ei ole, mutta ainakin minulle se kaikkein PARAS:

Ja muista, hyvä on sen parhaan vihollinen Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #32 : 15.02.2014 kello on 10:42 »

Mitä nyt tulee mieleen niin sähkötolppa on mielestäni ehdoton vähimmäisvaatimus jotta ei menisi hauskuus koko hommasta.
Helsingin talvessa pärjää lähes aina jos autosta/vaunusta löytyy 3kw tehoa,sitä kaasupullo rumbaa en ainakaan itse jaksaisi pitkän päälle.
Leirintä alueella löytyisi mahdollisuus sähköön,pyykin pesuun ja peseytymiseen,sfc alueita ei ihan lähellä ole ja rastilan hintoja en tiedä.
Mutta luulisin että reilusti kalliimpi kuin sfc alueen kausipaikka.


 Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #33 : 15.02.2014 kello on 14:50 »
Olen kyllä sen vanhemman ehjäkoppaisen kannalla. Primuksen vanhat pannut ja samoin pystyaldet on korjattavissa ja sama pätee vanhoihin jääkaappeihin. Vanhan jääkaapin sytyttää vaikka tulitikulla, mutta uudessa kun ilmenee elektroniikassa vikaa harva sen korjaa. Tuollaisen vanhan lämmittimen kun huoltaa ja käy läpi se toimii ja pitkään.
Itse kyllä olen sitä mieltä,että vähän tuoreempaa kalustoa,jatkuvaan käyttöön,on ne vika mahdollisuudet sit pienempiä,en sano sitä,että voihan se uusikin mennä rikki..

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 14:42
  • nautitaan elämästä niin kauan kuin voidaan.......
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #34 : 15.02.2014 kello on 19:20 »
Hei käyppä lukemassa tuo muutto asuntoautoon tai vaunuun, siellä on hieman kertomusta ja noita hintatietoja kuluista.
Mulla nyt hieman yli kaksivuotta tätä vakituisesti autossa asumista.
Laitatko sitten vaunun tai auton, molemmissa hyvät ja huonot puolet, sen sanoisin että ehdottomasti kannattaa leirintäalueelle mennä jossa on sähköt ja pesupaikat ja pyykkäyspaikat.
Kalustosta senverran että osta suhteellisen luotettava peli älä osta ongelmia itsellesi, jos sioitat hyvään vehkeeseenniin pääset siitä myös helpommin eroon tarvittaessa.
Itse olen kyllä ollut oikein tyytyväinen tähän ratkaisuun minkä olen tehnyt.
Jos auton laitat niin voithan ostaa jonkun henkilöauton noita pikku ajoja varten.
Mutta kirjoittelehan kuulumisia

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:22
  • Lempäälä
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #35 : 15.02.2014 kello on 22:37 »
Itse kyllä olen sitä mieltä,että vähän tuoreempaa kalustoa,jatkuvaan käyttöön,on ne vika mahdollisuudet sit pienempiä,en sano sitä,että voihan se uusikin mennä rikki..
  Tuurin (taidonkin) peliähän tuo käytetyn osto on, jos tehtaan takuuta ei saa.
  Toki sillä hinnan erotuksella korjaa/korjauttaa aika paljon.Ainakin tuossa meidän kalustossa viat ovat olleet paljolti muista syistä kun iästä ja käytöstä johtuvia.(Yhteisikä  55 v.)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:22
  • Lempäälä
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #36 : 16.02.2014 kello on 18:14 »
-Tietokone (läppäri+tulostin) käyttö autossa, viekö paljon sähköä? Aggregaatti huutaa 24/7? Tietokone on välttämätön koska pyöritän kuitenkin yritystä samalla.
   Tällainen HP 4530s vie 1.4--6 A. mikäli otetaan akusta suoraan. Sekä 15 tuuman telkkari 2.1-2.8 A..  Jos otetaan invertterin kautta, niin menee suunnilleen kaksinkertainen määrä.Tulostinta en ole koskaan mitannut, sen käyttö on meillä kotonakin vähäistä.
  Ilmeisesti 1-3 h. päivittäinen ajo meidän käytöllä syksyisillä ilmoilla lataa akkua meidän käyttöömme riittävästi?
  Agregaatilla jos lataa isolla laturilla isoja akkuja, luulisin 1-3h. päivittäisen käytön riittävän.
  Aurinkopaneelit myös valoisana aikana pitänee akut ladattuina.
  Valot tietenkin ledejä, jollei olla sähkö tolpan vieressä enimmäkseen.
  Sikäli kun alat kaupoille, ehkä joku sikäläinen joka on neuvoja antanut, lähtisi mukaan katsomaan?? Eihän yv. mitään maksa, eikä velvoita ketään. Tokihan hyvästä avusta kahvit-(ehkä konjamiinikin kanssa) kantsii tarjota.
  Ei kaikilla ekakertalaisilla kulkineen ostajilla käy niin hyvä tuuri kuin meillä, kun toinen katsottu tärppäsi, ja on osoittautunut hintansa veroiseksi.   

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 14:42
  • nautitaan elämästä niin kauan kuin voidaan.......
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #37 : 18.02.2014 kello on 19:28 »
Mikäpäs siellä elämänherralla on tilanne, joko oot päässy selvyyteen auto vai vaunu ???

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.05.2014 kello on 04:46
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #38 : 19.02.2014 kello on 00:08 »
Moi

Kovasti punnitsen vaihtoehtoja, vaunu taitaa kuitenkin olla tällä hetkellä "edellä"  kun on hiukan keskustelua seurannut ja asioita enemmän tutkaillut.

Paljon on ollut täällä asiaa ja kysymyksiäkin, sekä muutamia yksityisviestejö olen saanut, tsemppejä ja myös samoja ajatuksia tuumaavilta.

Otan jossain kohtaa hiukan aikaa ja vastailen isommin. Työt ja harrastus vie ja taas on hetki aikaa nukkua niin käytän sen hyödyksi :-) (niinkun huomaa, päivässä 8 tuntia kämpillä ja siitä 7 nukkuen. Ei tarvi olla 100 neliön asunto...)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:21
  • Kulkija
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #39 : 19.02.2014 kello on 07:09 »
Tuossahan tuli sulle sopiva Solifer vasta myyntiin täällä orgissa.  Thumb

Edit: http://karavaanari.org/index.php/topic,9897.msg182565.html#msg182565



Kiitti Yrjö.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2014 kello on 12:56 »

*****
  • Päivämatkailija
  • Viimeksi paikalla:22.03.2014 kello on 18:52
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #40 : 21.02.2014 kello on 00:12 »
Oon myös miettinyt ympärivuotista asumista asuntoautossa, mutta epäselvää on minkä osoitteen laittaisin muuttoilmoitukseen. Poste restante ja vailla vakinaista asuntoako on vaihtoehto? Mitähän pankki ja vakuutusyhtiöt tykkäisi tällaisesta?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.05.2021 kello on 17:29
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #41 : 21.02.2014 kello on 00:56 »
Isän,äidin,kaverin,kämppärin tulee noin ekana mieleen ja mitäpä se toisaalta pankille tai vakuutusyhtiölle kuuluu,kyllä ne varmasti laskun lähettää kun vain osoite on   :laugh:

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:13.10.2020 kello on 08:27
  • Elämääni sohjolassa http://esperakko.blogspot.fi/
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #42 : 21.02.2014 kello on 08:07 »
Vapautujalle.
Sulla on fiksu name Thumb

Niin,,,, tuossa edellä tuli jo jotain viitettä. Mutta tuo vailla vakinaista -tai vaihtoehtoisesti se poste restante ovat ne osoitteet joita käytät(-mme).
Ite olin takavuosina (kun paljon liikuin) noiden varassa, mutta nyt mulla on ihan virallinen osoite, niin täällä Spaniassa kuten siellä suomessa.

Koska tämä yhteiskunta on vaan niin metka, että sellainen 'vaaditaan', vaikka ennen tätä hengenvetoa puhutaan kuitenkin siitä, etei ole edes olemassa sitä edesmennyttä ns irtolaislakia.

Kyllä tää freeasuminen toki onstuu ja mielestäni sangen mallikkaasti, mutta hiukka pitkämielisyyttä se tarvitsee. Ja jos ei sitä sinulla ennestään ole, niin ainakin tämä free-elo kasvattaa sitä.
Tyyliin: Joko muuttuu taikka sitten suuttuu.
Näin se vaan menee.

Tsemppiä sinulle, kuten myöskin kaikille muillekin: Hurjille :-*



*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 14:42
  • nautitaan elämästä niin kauan kuin voidaan.......
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #43 : 21.02.2014 kello on 11:50 »
Oon myös miettinyt ympärivuotista asumista asuntoautossa, mutta epäselvää on minkä osoitteen laittaisin muuttoilmoitukseen. Poste restante ja vailla vakinaista asuntoako on vaihtoehto? Mitähän pankki ja vakuutusyhtiöt tykkäisi tällaisesta?
Se o moro osoitteeksi käy vaikka äityli, isä, sisko tai joku muu jonne posti tulee, pankilla ja vakuutusyhtiöllä ei ole asiaan mitään sanottavaa.
Jos sinun haaveissa on kokeilla asumista autossa, niin suosittelen ehdottomasti, niin ei tartte katua jälkeenpäin, pois normaali ihmisten pariin pääsee takasin aika nopeasti kun siltä alkaa tuntumaan. Mulla jo yli kaksivuotta tätä autossa asumista ja ei kyllä kaduta yhtään, toki joku saattaa pitää epänormaalina, mutta pääasia on että itse tietää mitä tekee ja nauttii.......suosi ttelen oikein lämmöllä kokeilemaan.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:13.10.2020 kello on 08:27
  • Elämääni sohjolassa http://esperakko.blogspot.fi/
Vs: Ympärivuotinen asuminen asuntoautossa (Suomessa)
« Vastaus #44 : 21.02.2014 kello on 13:03 »
komppaan matson ykköstä Thumb