Sivuja:
Toiminto
  • #61 kirjoittanut Aakku 21 Mar 2011
  • Ei kai ole. Kaapelit akulta invertterille on lyhyet ja mulk... paksuiset. Mutta kaapelit auton laturilta akulle on pitkät ja huomattavasti ohuemmat.  :o
    Sitäkin tuolla aikaisemmin tuumailin, että pitää olla aika järeet johdot laturilta akulle, jos samaa tahtia lataa, kuin invertteri kuluttaa.
    Onko siellä laturin perässä jokin säädin, joka rajaa maksimilatauksen. Jos on, niin mihin sitä tehokasta laturia tarvii, jos sen tehoa kuristettaisiin.
  • #62 kirjoittanut Turhan Höpöttäjä 21 Mar 2011
  • Uskoisin näin, että joilla on suuri virtasyöppö autossa, jota käytetään ajaessa. Että silloin akku ja invertteri on konetilassa, josta on sitten vedetty 230V:n piuha kojeeseen. :o
  • #63 kirjoittanut mjo33400 21 Mar 2011
  • Ottakaa myös se huomioon, että jos laturi lataa 70 Ampeeria ja invertteri ottaa 80 Ampeeria niin akusta menee vain 10 Ampeeria. Niin ja se ottaa sen akkuvirran ajon aikana molemmista akuista joten hupiakku antaa vain noin 5 Ampeeria.
  • #64 kirjoittanut Aakku 21 Mar 2011
  • Uskoisin näin, että joilla on suuri virtasyöppö autossa, jota käytetään ajaessa. Että silloin akku ja invertteri on konetilassa, josta on sitten vedetty 230V:n piuha kojeeseen. :o
    Voishan sen noinkin ajatella, mutta mistä se laturi tietää virtaa syöttessään, onko sen ja akun välissä paksu, vai ohut johto.
  • #65 kirjoittanut mjo33400 21 Mar 2011
  • Voishan sen noinkin ajatella, mutta mistä se laturi tietää virtaa syöttessään, onko sen ja akun välissä paksu, vai ohut johto.

    Tämä oli teoriaa ja sinä menet saivartelu linjalle. Laturi lataa sen mukaan mitä on jännite-ero akuilla. Se mikä on tyhjempi niin sinne menee enemmän. Jos johtojen paksuus ei riitä niin lataa pidemmän ajan. Ei tästä kannata tehdä liian monimutkaista.
  • #66 kirjoittanut Aakku 21 Mar 2011
  • Tämä oli teoriaa ja sinä menet saivartelu linjalle. Laturi lataa sen mukaan mitä on jännite-ero akuilla. Se mikä on tyhjempi niin sinne menee enemmän. Jos johtojen paksuus ei riitä niin lataa pidemmän ajan. Ei tästä kannata tehdä liian monimutkaista.
    Ok.
    Minä en muuten saivartele, vaan minä en tiedä.
    Ymmärrän kyllä, että jos on  jonkun mielestä tyhmä kysymys, niin siihen ei tarvitse vastata.

    Rehellisesti sanoen, en ymmärtänyt tuosta vastauksestasikaan mitään, mutta antaa olla. Kyselen muualta lisää.
  • #67 kirjoittanut 99 21 Mar 2011
  • Ok.
    Minä en muuten saivartele, vaan minä en tiedä.
    Ymmärrän kyllä, että jos on  jonkun mielestä tyhmä kysymys, niin siihen ei tarvitse vastata.

    Rehellisesti sanoen, en ymmärtänyt tuosta vastauksestasikaan mitään, mutta antaa olla. Kyselen muualta lisää.

    No, jospa minä koitan. (välillä on hankala kertoa simppelisti kun pitää itse asiaa itsestäänselvyytenä)

    Eli laturi ei tiedä piuhojen paksuutta, se vain tietää laturin jännitteen, ja jännite riipuu virrasta ja piuhojen paksuudesta.
    Jos piuhat ovat ohuet niin kovilla virroilla jännite laturilla nousee vaikka akkujännite ei, tämä johtuu siitä että ohuissa piuhoissa on määrätyn verran välityskykyä ja kun välityskyky loppuu niin johtimiin tulee vastusta josta aiheutuu laturin jännitteen kasvaminen ja laturi ei lataa enempää.

    Noita johtoja voisi verrata vaikka vesijohtoon, mitä paksumpi vesijohto sitä enemmän vettä vesijohtoa pitkin pääsee.
  • #68 kirjoittanut mjo33400 21 Mar 2011
  • Ok.
    Minä en muuten saivartele, vaan minä en tiedä.
    Ymmärrän kyllä, että jos on  jonkun mielestä tyhmä kysymys, niin siihen ei tarvitse vastata.

    Rehellisesti sanoen, en ymmärtänyt tuosta vastauksestasikaan mitään, mutta antaa olla. Kyselen muualta lisää.

    Tyhmiä kysymyksiä ei ole. ;)
  • #69 kirjoittanut A.S.P 21 Mar 2011
  • Muistakaa kun näitä invertteri hommia mietitte semmonen juttu, ettei se 120A:n laturikaan lataa 120 ampeeria auton käydessä tyhjäkäyntiä. 100ah:n akkukin on äkkiä tyhjä jos kahvia keittelee 1000w:n keittimellä ja auto käy tyhjäkäyntiä.
  • #70 kirjoittanut Turhan Höpöttäjä 21 Mar 2011
  • Ok.
    Minä en muuten saivartele, vaan minä en tiedä.
    Ymmärrän kyllä, että jos on  jonkun mielestä tyhmä kysymys, niin siihen ei tarvitse vastata.

    Rehellisesti sanoen, en ymmärtänyt tuosta vastauksestasikaan mitään, mutta antaa olla. Kyselen muualta lisää.
    Uskoisin useammalla olevan systeemit rakennettu niin että, startti akulta tulee muutaman neliön paksuinen piuha hupiakulle, ja rele sekä sulake välissä. Sitten kun runtataan parin kW:n invertteri päälle ja kulutuskohde vaikka mikro, niin invertteri ottaa hupiakusta paksuilla piuhoilla evästä. Jos auto on käynnissä niin sulake, välipiuha ja rele sutkii "punaisena" evästä tilalle hupiakkuun. itse kun laitan mikron tai veden keittimen päälle niin auto ei ole käynnissä. Sitten kun lähden ajamaan niin hupiakku latautuu.  :D
  • #71 kirjoittanut Rölli 24 Mar 2011
  • Onko siellä laturin perässä jokin säädin, joka rajaa maksimilatauksen. Jos on, niin mihin sitä tehokasta laturia tarvii, jos sen tehoa kuristettaisiin.
    Siit laturin säätimedtä seen verran , että se ei rajoita virtaa lainkaan vaan pitää laturin lähtö jänniteen mahdollisuuksien mukaan vakiona esim14.2 volttia. Jos laturin teho loppuu kesken ni siinä tilanteessa jännite laskee alle säätö jännitteen..
    ja yoivottavasti kukaan ei rupee viisasteleen säätimen sisäisestä toiminnasta jottei kysyjä mee taas sekasi.. monasti vaikee selittää asiasta aikaisempaa sähköalan tietämystä omaavalle henkilölle ???..
    Va eiköhän täällä aikalailla kaikki yritä parhaansa ;D
  • #72 kirjoittanut nurmi 24 Mar 2011
  • Nyt pitäis löytää invertteri jolla onnistuu Samsungin x420 läppärin lataus  :-\
    Tämmönen http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=301 on autossa mutta ei toimi ton Samsungin kanssa, vanhaa Hp läppäriä latas.
    Pitääköhän investoida siniaalto malliin?
    Enempää tehoa ei tarvita.
  • #73 kirjoittanut Ossi66 25 Mar 2011
  • Nyt pitäis löytää invertteri jolla onnistuu Samsungin x420 läppärin lataus  :-\
    Tämmönen http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=301 on autossa mutta ei toimi ton Samsungin kanssa, vanhaa Hp läppäriä latas.
    Pitääköhän investoida siniaalto malliin?
    Enempää tehoa ei tarvita.

    Eikai läppärille kannata invertteriä laittaa, kun 12V virtalähteetkin on keksitty. Hintaluokka muistaakseni 40 euron tietämissä ja varmasti toimii.
  • #74 kirjoittanut Aakku 25 Mar 2011
  • Eikai läppärille kannata invertteriä laittaa, kun 12V virtalähteetkin on keksitty. Hintaluokka muistaakseni 40 euron tietämissä ja varmasti toimii.
    Mulla on sellainen Samsung miniläppäri, johon en ole löytänyt 12V laturia koko Suomen maasta.
  • #75 kirjoittanut nurmi 25 Mar 2011
  • Eikai läppärille kannata invertteriä laittaa, kun 12V virtalähteetkin on keksitty. Hintaluokka muistaakseni 40 euron tietämissä ja varmasti toimii.
    Taitaa tarvita kun laturin arvot 19V 2.1A  ???
Sivuja:
Toiminto