Sivuja:
Toiminto
  • #46 kirjoittanut 99 21 Mar 2011
  • Minnekkä se 1kW:n lämmitys teho "haihtuu", sisätilaan. Ei haihdu ulos, kun eriste on välissä.  ;)

    Kyllä se loppujen lopuksi ulos "haihtuu", eriste vain hidastaa sitä. Tämän ilmiön takia vaunu on sisältä lämmin ;)
  • #47 kirjoittanut K.E.V 21 Mar 2011
  • No ei sitä sähköä saa monessa paikkaa edes tolpan päästä ottaa kW-kaupalla.

    Mutta sinänsä ei ole eroa, lämmittääkö vaununsa sähköllä vai kaasulla, energiaa menee kummallakin samaan lämpötilaeroon suunnilleen saman verran, mitä nyt kaasu sitten kadottaa piipun kautta osan harakoille.
    Lompakko kassalla on kevyempi kannettava kuin kaasupullot,. Vaikka alumiinipullot itselläni onkin
    edit: Meillä kohtuullinen kwh hinta kausipaikalla. Taas reissussa kun maksaa sähkövuorokaudesta käytän tietenkin vain ja ainoastaan sähköä. Mikäli en ota, luonnollisesti kaasua
  • #48 kirjoittanut Jgahpir 21 Mar 2011
  • Minnekkä se 1kW:n lämmitys teho "haihtuu", sisätilaan. Ei haihdu ulos, kun eriste on välissä.  ;)

    Jos olis sellainen eriste, jonka läpi ei lämpö haihdu, autohan tarvitsis lämmittää vain kerran. Sen voisi tehdä jo kaupassa. heh heh

    Mutta miksi se haihtuminen hidastuu kun lämpö laskee vaunun sisällä?
  • #49 kirjoittanut 99 21 Mar 2011
  • Mutta miksi se haihtuminen hidastuu kun lämpö laskee vaunun sisällä?

    Mitä isompi lämpötilaero, niin sitä "nopeampaan" lämpö siirtyy.
  • #50 kirjoittanut iso-juuso 22 Mar 2011
  • Mitä isompi lämpötilaero, niin sitä "nopeampaan" lämpö siirtyy.

    Onks tää faktaa vai mutua? Mulla on jostain sellainen hämärä muistikuva, että eristeen ominaisuuksissa se lämpövuoto on vakio, siis tietty määrä energiaa per aikayksikkö per pinta-ala - en tosin muista tätä varmakseen.
  • #51 kirjoittanut 99 22 Mar 2011
  • Onks tää faktaa vai mutua? Mulla on jostain sellainen hämärä muistikuva, että eristeen ominaisuuksissa se lämpövuoto on vakio, siis tietty määrä energiaa per aikayksikkö per pinta-ala - en tosin muista tätä varmakseen.

    Ei, vaan erittäin rankasti yksinkertaistettu. Jolloin tulee helposti käsitys että toinen noista ei olisi lineaarinen, vaikka kyseessä on kerroin (energian karkaaminen) sekä vakio (energian tuonti systeemiin).
  • #52 kirjoittanut kany 27 Mar 2011
  • Ja viikonlopun käyttötestin tulos on että Alde 3000C 3kW (taitaapi olla oikeasti 3.15kW) ja sisälämpö aamulla 16,7C kun ulkona -12.7 joten aika lineaarisesti tuo ainakin mulla menee.
  • #53 kirjoittanut matson1 31 Oct 2011
  • oteempas tämä uudelleen käsittelyyn, elikkäs onkos karkea arvo näin että kun ulkolämpötila on 0, niin mihin lämpölukemaan pääsee jos pitää vain 1 kw sähkövastusta päällä, tai sitten 2 kw tai 3 kw.
    oletteko testanneet.

    onko karkea arvio että 0 kelillä 1 kw riittää pitämään karkeasti vaunun +20 asteisena. ?????
    tällä hetkellä ulkona +6 ja tuulee ja sisälämpö +20.
  • #54 kirjoittanut seppoko 31 Oct 2011
  • oteempas tämä uudelleen käsittelyyn, elikkäs onkos karkea arvo näin että kun ulkolämpötila on 0, niin mihin lämpölukemaan pääsee jos pitää vain 1 kw sähkövastusta päällä, tai sitten 2 kw tai 3 kw.
    oletteko testanneet.

    onko karkea arvio että 0 kelillä 1 kw riittää pitämään karkeasti vaunun +20 asteisena. ?????
    tällä hetkellä ulkona +6 ja tuulee ja sisälämpö +20.

    Tuo 20-asteen lämpötila ero ja 1kW tehoa, antaa yhden asteen lämpötilaerolle 50W tehoa. Se toteutuu hyvin eristetyssä autossa/vaunussa. Minulla on nyt integroituauto, jossa on ohjaamossa isot yksinkertaiset lasit. Tehovaatimus onkin lähes 100W. Edellinen autoni oli puoli-integroitu ja tehovaatimus oli n. 75W. Silloin kun minulla oli vaunu, en osannut olla kiinnostunut näistä. Mutta nuo lukemat ovat suuntaa-antavia, kuten mainitsemasi 1kW ja 20-asteen lämpötilaerokin.
  • #55 kirjoittanut Turhan Höpöttäjä 31 Oct 2011
  • Niin kuin tuolla toisessa osiossa on. Meikäläinen nostaa sisätilan lämpöä 1000W:lla ulotilaan verrattuna 12,5 astetta sähköpatruunalla, pistelämmityksellä 15 astetta.  ;)
  • #56 kirjoittanut ihaa 31 Oct 2011
  • Minulla on nyt integroituauto, jossa on ohjaamossa isot yksinkertaiset lasit. Tehovaatimus onkin lähes 100W.

    Onko tuo 100W/aste auton omalla lämmittimellä vai erillisellä saatu tulos ?

    Meinaan vaan kun omissa mittauksissa Truma 6E:n suurimmalla teholla pitäisi saada 1800W mutta todellisuudessa se on n. 1650 W sillä päästään juurikin tuohon 100W/aste ja erillisillä lämmittimillä sinne 60W/aste tienoille.

  • #57 kirjoittanut matson1 31 Oct 2011
  • kyllä näyttäisi siltä että tällä hetkellä tuo 1 kw jaksaa pitää hyvin tuon 20 astetta sisällä, ulko lämpö +7, mutta katotaampa kun ulkotilatippuu lähelle 0:aa
  • #58 kirjoittanut seppoko 31 Oct 2011
  • Onko tuo 100W/aste auton omalla lämmittimellä vai erillisellä saatu tulos ?

    Meinaan vaan kun omissa mittauksissa Truma 6E:n suurimmalla teholla pitäisi saada 1800W mutta todellisuudessa se on n. 1650 W sillä päästään juurikin tuohon 100W/aste ja erillisillä lämmittimillä sinne 60W/aste tienoille.

    Huonosti suunnitellun/tehdyn Truman putkiston takia, minun täytyy melkein aina lämmittää ohjaamo erillisellä puhaltimella, jotta saisin tasalämpöisen lukaalin. Eli siis "sekalämmityksellä". V

    Viime talvena tuli reissattua sen verran vähän, että tarkempia tutkimustuloksia tullenee tänä talvena(?).
  • #59 kirjoittanut kaitsute 31 Oct 2011
  • Mulla noin 18 astetta / 1000W, eli tuo tekee noin 55W / aste.
  • #60 kirjoittanut ihaa 05 Nov 2011
  • Eilen illalla laitoin autoon piuhan kiinni akun lataamisen takia ja siinä samalla sitten lattialämmitys hiukan kuivattaa sisäilmaa, yön ja nyt aamupäivän on ollut ulkona samat n. +4.5 astetta ja auton sisällä kahden mittarin mukaan +7 astetta eli 140 watin lattialämmityksellä näyttäisi tulokseksi tulevan sitten 56 W/aste, eli kyllä kai se sitten täytyy jo pikkuhiljaa alkaa itsekkin uskomaan tuohon 60W/aste Adrian kohdalla.

    Jääneeköhän testailu kuitenkaan vielä tähänkään, on se tuo talvi sen verran pitkä. ;D
Sivuja:
Toiminto