rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Mitäs kuuluu?  (Luettu 587178 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Mitäs kuuluu?
« Vastaus #615 : 20.03.2011 kello on 12:10 »
Onni sitten onnettomuudessa, ettei tullut vaurioita autoon eikä seinään. Töitä se varmaan teetti, sellaista ylimääräistä. 8)
  Joo..nyt väsyttää,meinas loppua usko asiaan,oli se sellainen savotta !

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:32
  • Kulkija
Vs: Mitäs kuuluu?
« Vastaus #616 : 20.03.2011 kello on 12:40 »
Itse olen sota-ajan jälkeen kasvanut ja kouluni käynyt silloisen kurin ja kunnioituksen vallitessa. Eikä tosiaan siitä ole mitään traumoja mieleeni jäänyt.
Päin vastoin olen kiitollinen saamastani kasvatuksesta. Silloin opetettiin mikä on oikein ja mikä väärin. Ja väärästä valinnasta saatiin ojennus. Myös vanhempien henkilöiden kunnioitus kuului kasvatukseen.

Hiljattain edesmennyt setämies, s. 1920, oli kadettikoulun ja sodat käynyt kansakoulun opettaja. Juuri tuollaisilla opeilla toimiva, mitä mainitsit. Voitte kuvitella kulttuurien hiukkasen törmänneen, kun lähti 70-luvun loppupuolella Ruotsiin opettajaksi. Siellä oli Suomen nykymeininki jo silloin. :o

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
Vs: Mitäs kuuluu?
« Vastaus #617 : 20.03.2011 kello on 13:18 »
Nykyisin se toinen ojennus tulee opettajalle.

Aika harva muuten tietää, että nykyään opettaja saa käyttää voimakeinoja poistaessaan oppilasta luokasta. Ongelma on vaan siinä, että tilanteet, joissa uhataan toisen oppilaan terveyttä, tulevat yleensä arvaamatta. Pykälien mukaan pitäisi hakea kollega avuksi, ja ne tarvittavat voimakeinotkin on vähän liian epäselvä määritelmä. Puhumattakaan siitä, ettei ammattikoululaiseen kannata kenen tahansa käydä käsiksi.

Tämäkin sitten vesitettiin, siis luokasta poistaminen. Oppilasta ei saa enää poistaa luokasta, ellei järjestä valvontaa käytävään. Opettajan työssä suurin haaste ei ole oppilaat, vaan opettajakollegat, rehtorit ja pykälien viilaajat.

Yhden oppilaan poistaminen kun on melko tehokasta, yksin on tylsää luokan ulkopuolellakin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Vs: Mitäs kuuluu?
« Vastaus #618 : 20.03.2011 kello on 13:42 »
On myönnettävä, että kyllä minäkin joskus olen nurkassa seissyt, luokasta poistettu, jälki-istunnossa ollut jne.
Se oli ikävintä, kun luokasta poistamisen jälkeen joutui rehtorin puhutteluun.

Mutta aina oli minussa kyllä syy, sitä en kiellä. Kokeiltiin niitä rajoja ja myös opittiin niistä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.12.2021 kello on 14:47
Vs: Mitäs kuuluu?
« Vastaus #619 : 20.03.2011 kello on 15:24 »
On niitä toisenlaisiakin kokemuksia.
Menin kansakoulun ensimäiselle luokalle vuonna -54. Siihen aikaan eleli vielä sivukylillä  ihmisiä hiukan enemmän kuin nykyään
ja oli kait kunnan isillä tarve rakentaa lisätilaa kouluun ja samalla kertaa tehdä myös jonkinlainen pallokenttä lähistölle ,koska koulun piha oli suht. pieni  ,eikä siinä oikein olut tilaa välituntien palloleikeille.
Olin sitten jo toisella tai kolmannella luokalla kun koululaiset joutui evakkoon rakennusmiesten saapuessa kouluamme
kohentamaan.
Siirto tapahtui kesäloman aikana ja syksyllä erään ison talon pakarirakennukseen oli järjestetty tilat luokille.
Sikäli se oli mukava ,että minun koulumatka lyheni enemmän kuin puolella.
Syyskuun alkupäivät olivat vielä aurinkoisia ja iltamyöhään usein  minä  ja pari vuotta vanhempi veljeni sekä
naapurin samanikäiset veljekset leikimme läheisen matokallion päällä roikkumalla milloin missäkin ja ammuskellen toisiamme
puhallusputkien avulla tuomenmarjoilla.
Näin myös eräänä sunnuntai-iltana olimme samalla kalliolla  ja kun ilta alkoi jo hiukan hämärtää sanoin muille lähteväni jo kotia kun alkoi kiipeily ja meuhkaaminen väsyttää.
Se mitä sen jälkeen veljeni ja toisten poikien päähän oli pälkähtänyt  paljastui minulle seuraavan koulupäivän , maanantai aamuna.
Silloin jo melko iäkäs  sotaleski naisopettaja käveli aamuhartauden jälkeen pulpettini viereen  ja alkoi kysymään minulta ;
muistatkos jouko mitä sinä eilen illalla teit.
Hämmennyin kovasti hänen kysymystään ja mietin kuumeisesti ,että mitähän kummallista nyt sitten olen tehnyt.
Tunsin kuinka kaikki tuijottivat minua ja puna kohosi poskilleni pelkästä jännityksestä ,sillä en todellakaan saanut mieleeni mitään ,ainakaan mitään erikoista josta nyt pitäisi kaikkien kuullen kertoa.
Sanaakaan saamatta suustani opettaja korotti ääntään ja komensi uudelleen;koitappas jouko nyt muistella ,sillä kyllä sinä varmasti tiedät missä sinä eilen illalla 6-7 välillä olit ja mitä teit.
Mietin edelleen kuumeisesti ,missä minä olin ollut ja mitä minun olisi pitänyt muistaa .Ajatukseni harhailivat ja en edes jaksanut muistaa sitä että olin ollut veljeni ja naapurin poikien kanssa leikkimässä läheisellä matokalliolla.
Edelleen opettajan ääni muuttui kimakaksi ja kovaääniseksi huudoksi ja hän vannotti lähettävänsä minut kasvatuslaitokseen ,ellen muistaisi tuon edellisen illan tapahtumia.

Vielä näin  kymmenien vuosien jälkeenkin muistan  tuosta aamusta sen ,että erään öhytalon jaakopoika vahvisti kuin opettajaa kannustaen ,juu kyllä määki sen sielä näin,kyllä  jouko siä oli.
Sen jälkeen pieni järkikultani ei enää kyennyt kertaamaan edellisilla tapahtumia vaan purskahdin itkemään ,koska en kyennyt mitenkään puolustautumaan ,kun en muistanut ,missä olin ollut ja mitä olin tehnyt.

Tuosta aamuhetkestä alkaen kävin koulussa vain kun oli pakko ja  ajatuksissani olin  syvästi katkeroitunut sekä opettajalle ,että koko koululle.
Siihen asti olin varmasti ollut yksi parhaimmista oppilaista mutta sen jälkeen arvosanat alkoivat kokeissa tippumaan,
joko välttäviä tai vieläkin  huonompia.

Lopulta asia valkeni minulle veljeni kautta joka kotimatkalla näki kun olin itkuinen ja sanoi että sen jälkeen kun olin lähtenyt kotio he olivat päättäneet antaa erään talon hevoselle hiukan kyytiä joka sattumalta oli ollut kylän päätien vieressä laitumella ,kiviä heitellen olivat hevosen saaneet laukkaamaan  ja kuin sattuman kauppaa  opettaja oli juuri sattunut kävelemään kyläilyreissullaan siitä ohitse ja oli nähnyt täyttä karkua laukkaavan hevosen  ja poikanulikat perässä .
 
Vaikenin Asiasta vuosikymmeniksi ,enkä silloinkaan uskaltanut sen paremmin hiiskahtaa  kotonakaan  kun pelkäsin ,ettei minua kuitenkaan uskottaisi.

Vielä näin vuosikymmenienkään jälkeen on vaikea ymmärtää tuota järjetöntä haukkumista  ja osakseni tullutta kohtuuttomuutta ,vaikka
kai se niin on ,että mikä ei tapa se vahvistaa.


  • Vieras
  • Vs: Mitäs kuuluu?
    « Vastaus #620 : 20.03.2011 kello on 18:32 »
    missäs ne kuvat on tuolta galleriasta, kyllä minulla ainakin jo pelkkä uteliaisuus muiden vaunuja/autoja kohtaan on sen verran runsasta että mielellään katselisin sieltä millaisella kalustolla itse kukin reissailee, ei se ole sama katsoa googlesta jonkun tuntemattoman samanlaista vaunua/autoa.

    *****
    • Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:13
    • Epsoo
    Vs: Mitäs kuuluu?
    « Vastaus #621 : 20.03.2011 kello on 18:40 »
    missäs ne kuvat on tuolta galleriasta, kyllä minulla ainakin jo pelkkä uteliaisuus muiden vaunuja/autoja kohtaan on sen verran runsasta että mielellään katselisin sieltä millaisella kalustolla itse kukin reissailee, ei se ole sama katsoa googlesta jonkun tuntemattoman samanlaista vaunua/autoa.

    Oma matkailuväline löytyy sieltä jo ;)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:32
    • Kulkija
    Vs: Mitäs kuuluu?
    « Vastaus #622 : 20.03.2011 kello on 18:47 »
    En varmaan koskaan ole ollut näin pahassa flunssassa, 5 päivää kestänyt pahentuen koko ajan. Kurkku ja korvat aivan hajalla, kuume pomppii ylösalas.

    Varokaapa, ettette saa sitä jostain. Täällä Keski-Suomessa on ollut koululuokista jopa yli puolet sairaana, ja kestää kauan.

    Kirjoitelkaahan, mie luen. Mutten paljo jaksa vastata.

  • Vieras
  • Vs: Mitäs kuuluu?
    « Vastaus #623 : 20.03.2011 kello on 18:51 »
    En varmaan koskaan ole ollut näin pahassa flunssassa, 5 päivää kestänyt pahentuen koko ajan. Kurkku ja korvat aivan hajalla, kuume pomppii ylösalas.

    Varokaapa, ettette saa sitä jostain. Täällä Keski-Suomessa on ollut koululuokista jopa yli puolet sairaana, ja kestää kauan.

    Kirjoitelkaahan, mie luen. Mutten paljo jaksa vastata.

    Täälä kärsitty jo.

    Kestää kaksi viikkoa. :D

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
    Vs: Mitäs kuuluu?
    « Vastaus #624 : 20.03.2011 kello on 18:56 »
    Oma matkailuväline löytyy sieltä jo ;)

    Missä koko galleria on? Minä puusilmä olen.

  • Vieras
  • Vs: Mitäs kuuluu?
    « Vastaus #625 : 20.03.2011 kello on 18:59 »
    JÄSENET ja CHATin välissä

    edit:
    Missä koko galleria on? Minä puusilmä olen.


    Jaa se olikin Dorotea joka tuollaisen vitsin murjaisi...  ;D
    « Viimeksi muokattu: 20.03.2011 kello on 19:02 »

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
    Vs: Mitäs kuuluu?
    « Vastaus #626 : 20.03.2011 kello on 19:04 »
    No nyt löysin, prkl..............

  • Vieras
  • Vs: Mitäs kuuluu?
    « Vastaus #627 : 20.03.2011 kello on 19:16 »
    , prkl..............

    prkl on lyhennys sanoista " parempi rehkiä kuin laiskotella"

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
    Vs: Mitäs kuuluu?
    « Vastaus #628 : 20.03.2011 kello on 19:19 »
    prkl on lyhennys sanoista " parempi rehkiä kuin laiskotella"

    Aivan oikein. :D

  • Vieras
  • Vs: Mitäs kuuluu?
    « Vastaus #629 : 20.03.2011 kello on 19:23 »
    Aivan oikein. :D

    Täytyy selventää, jos vaikka nuoria
    on lukemassa. ;)