Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Mitäs kuuluu?
Alan:
Reissumiehen ammatti. Iso peukalo. Thumb
kimi:
--- Lainaus käyttäjältä: Catiska - 29.03.2015 kello on 14:25 ---Öljynporauslaiva tämä on. Minä taasen teen täällä ohjaus- ja propulsiojärjestelm ille 5-vuotis tarkastusta. Jahka tämä on valmis niin kodin kautta seuraavaksi Siperian perukoille jäänmurtajalle.
--- Lainaus päättyy ---
Nyt mun on pakko kysyä. Oletko ABBllä duunissa
Catiska:
En, vaikka samalla muun ohessa käyn läpi myös noiden ABB:n 5,5MW (6kpl) moottoreiden käyttökunnon. ABB:n propulsiota ei juurikaan kukaan käytä näissä OffShore aluksissa, ei oikein ole saanut menestystä täällä. Muutenkin niitä on maailmalla melko vähän, olisiko alle 400 yksikköä jos en aivan väärin muista.
Mutta Suomalainen voimansiirtojärjest elmä on itsessään erittäin yleinen täällä. Suurimmassa osassa poralaivoja mitä minä olen käynyt on ollut Wärtsilän moottorit, ABB:n genut, taajuusmuuttajat ja propulsiomoottorit (prime mover), Rolls-Roycelta ruoripotkurit (Azimuth Thruster, suuri yleisö tuntee vastaavat ABB:n Azipodit). Koko tuo ketju tulee Suomesta. Tosin jos en väärin muista, ABB on tainnut siirtää SAMien valmistuksen tätä nykyä jonnekin muualle, ainakin osittain.
kimi:
Suomi on vahva meriteollisuudessa ja maailman ympäri matkustavia kollegoita teitä on muutama. Matkapäiviä tuossa duunissa taitaa vuodessa tulla reilusti. Tuttu joka tuota teki oli ympäri maailmaa yli 200 vrk vuodesta ja on nykyään muissa töissä.
Perheelle rankkaa jos lapsia.
Catiska:
En minä niin paljoa viitsi reissata, muutakin tekemistä kuten reissata matkakotilolla ;D Taisin 2014 olla reissussa 67 päivää, muuten kotona. "Hulluna" vuonna olen tainnut tehdä 130pv mutta hissukseen olen vähentänyt reissuja.
Etenkin kun nykyinen verotus on vain pahentunut Suomessa, ei käteen jäävät tulot paljoakaan muutu vaikka kuinka tekisi reissua ja ylitöitä. Vasta tekivät rangaistusveron ja taas eräs ehdotti uutta. Asiantuntijaporukka halutaan ilmeisesti vähentävän työntekoa Suomessa ja pakottaa firmat siirtämään osan noista hommissa ulkomaille.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta