Tekniikkakeskustelut > 230 voltin järjestelmä

Kellokytkin lohkolämmittimelle

(1/7) > >>

james_III:
Töistä tullessa kävin ostelemassa uuden kellokytkimen, vanhan jumittua kokonaan. Kotimatkalla sitte tuli ajatus päähän, miksi ei valmisteta kunnollisia kellokytkimiä juurikin auton lämmittämiseen. Niin siis ettäkö mitäkö hä?

Kellokytkimen isoon analogiseen viisaristoon asemoidaan tieto, millä kellonlyömällä kulkine pitää olla kuumana ja muutoinkin suopealla tuulella kuljettamaan omistajaansa eteenpäin. Lämmityksen aloittamisen ajankohdan tämä kello ottaa ja päättää ihan kulloisenkin kelin lämpötilasta, lämmitelään vaan tarpeen edestä, eikä harakanvarpaita. Boonuksena vielä kellossa on oma akku, eli se on aina ajassa, voi siis kuljettaa vaikka töihin tai minne tahansa.

Toteutus lienee melkoisen mekaaninen, koska vaatimukset on kovat, mahtaako nykytekniikalla onnistua:
-toimittava sitä paremmin, mitä enemmän on pakkasta, kiteiset nesteet ja kuminäppylät saa unohtaa.
-käynnistyshetken asemointitaulu tulee olla selkeä ja toimittava hämärissäkin olosuhteissa.
-takapuolen pistokkeen tulee ylttyä maadotettuun rasianpohjaan kaikissa tilanteissa.
-roisketiiviyttä ei katsota rasitteeksi.
-akkuvarmennus katkosähkön ja mukana kuljettamisen takia.

Ei tää nyt kai kuitenkaan mahottomia vaatis.

Onhan noita monenlaisia, ylläpitolämmityksee n ja digitaalisia viikkokelloja, mutta jos ihan vaan yksinkertanenkin riittäisi. Tuo digitaali kello voisi olla paras veto, jos siis auton parkkeeraisin keittiön pöydän viereen. Ajastaminen ja käyttö kun on helpoimmillaan siinä pöydän reunalla kunnon valolla. Toki voi olla, että jossain siperiassa tämmösiä lämmityskelloja jo on myytykin, mutta eihän sikäläinen kalusto lämpöä kaipaa  ::)

Niin, että mietiskelin vaan ääneen, ainakin minä lämmitän autoa enemmän kun tarvii. Jos ei sääpalvelukaan tiedä huomisen keliä, niin millä minä sen sitte virpoisin ja sopivan lämmitysmäärän arpoisin.

ose:
www.euroka.fi/pakkasvahti.htm
Tämä on siitä hyvä että sallii lähdöt koska vaan, ehdoton esim lumikoneissa eikä syö akkua. Pakkasvahdin kanssa voi käyttää lohkolämmittimen johtosarjaan kytkettävää laturia.

K70:
Tätäkö tarkoitat?

janitkon:
Mulla eberin kaukosäädettävä kello toimii juuri noin. Ilmoitellaan laitteelle, milloin ollaan lähdössä ja laite päättelee sitten kelin mukaan milloin alkaa lämmittämään. Ei luulisi siis olevan ihan mahdotonta saada aikaan vastaavaa lämmitystolppaan.

Rölli:

--- Lainaus käyttäjältä: janitkon -  2.12.2013     kello on 23:11 ---Mulla eberin kaukosäädettävä kello toimii juuri noin. Ilmoitellaan laitteelle, milloin ollaan lähdössä ja laite päättelee sitten kelin mukaan milloin alkaa lämmittämään. Ei luulisi siis olevan ihan mahdotonta saada aikaan vastaavaa lämmitystolppaan.

--- Lainaus päättyy ---
eeberi ja joku äly(tön)laturi joka aina seinään ku mahollista ,iha hyvä yhistelmä ei toppaa sähkökatkotkaan lämmitystä

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View