Tekniikkakeskustelut > Sekalaiset

Talvi asuntovaunussa - mistä sähkö ja tontti?

(1/13) > >>

T12J7M6:
Joo, eli olis tarkotus vetää talvikin tässä minimi pudjektilla ja siis asua asuntovaunussa.

Asun Tampereella ja olen tässä koittanut epätoivoisesti löytää jotain paikkaa johon saisin vaununi ja josta saisin vaunuuni myös sähköä. Minulla on vaunulle jo hyvä paikka (0€(kk) jossa kukaan ei siitä valita (ei siis mikään virallinen paikka), mutta paikassa ei ole sähkömahdollisuutta . Olenkin miettinyt, että jos ostaisi Tampereelta jonkin rakennusluvattoman pienen joutomaa-alueen, tai muun mini-tontin johon vaunun voisi sitten laittaa ja johon ehkä mahdollisesti saisi jonkin laisen sähkösopimuksenkin.

Parkkipaikankin voisi vuokrata, tai jopa ostaa, mutta niiden kanssa on hankala, kun niissä sitä sähkönottoa rajoitetaan. Eli, että jos ne lämmitystolppien sulakkeet on laskettu juuri auton lohkolämmittimiä varten, niin kyllä siinä sulakkeet paukkuu jos jotain patteria meinaisi vaunussa pyörittää, ja joissain sähkötolpissa on joitain aikarajoituksia ja muuta ongelmallista.

Tontis suhteen ongelma tässä vaan on se, ettei missään myydä sellaisia pieni maatilkkuja ja isommat maatilkut ovat sitten jo kohtuuttoman kalliita projektini suuruuteen suhteutettuna (tontista voisin maksaa ~5000). Olen kyllä ostanut vaunuuni jo puulämmitteisen saunan kiukaan  :) että mikäli kaikki muut keinot pettää, niin saa edes jotain lämpöä sillä, ainakin pahimpina pakkas öinä - minulla on myös 3 makuupussia hankittuna. 2 kun laittaa päällekkäin, niin näillä keleillä tarkenee nukkua ihan OK, toivoa vaan sopii, että 3 riittää sitten kovilla pakkasilla.

Ei kellään sattuisi olemaan mitään luovia ideoita kuinka saisin halvalla vaunuuni sähköt? Tiedän, että varmaan ABC:lta saa sähköpaikkoja 5€/päivä, mutta se tekee kuitenkin ~150€/kk, joka on kuitenkin vähän liikaa minun kaltaiselle pihikintulle. Tietenkin sitä voisi ostaa vaunuun akkuja ja pitää sitä vaunua vaan ABC:n sähkötolpassa vain vaikka 1/3, tai 1/2 päivä, ja elellä ne 1-2 päivää aina siinä välissä sillä virralla mitä niihin akkuihin ehti varastoitua siinä päivän aikana. Sellainen järjestely ei teoriassa pitäisi maksaa kuin jonkun 100-50€/kk. Toisaalta ne ei varmaan kyllä ihan hyvällä katso varmaan siinä ABC:lla, jos koko talven meinais siinä pihassa sen vaunun kanssa kökkiä. Ja muutenkin tuo ABC-virittely tuntuu jotenkin vaikealta säätämiseltä toteuttaa, niin jos jollekkin tulee jotain ideoita, että kuinka saisin vaunulle rauhallisen paikan ja sähköt talveksi, niin kuulisin ideasi kyllä mielelläni :D

Aurinkopaneelitkin voisi hankkia, mutta lieneekö Suomen kaamoksessa riittävästi valoa edes yhden hehkulampun pyörittämiseen...  ::)

vaanari61:
http://www.sfcpirkanmaa.fi/hinnasto/

Ookko tosissas ?

T12J7M6:
Olen tosissani, mutta tuo alue on kyllä ihan armottoman kaukana.

Tuolla asuminen olis sama kun ostais Orivedeltä halvan tontin. Tulis vielä halvemmaksi pidemmän päälle. Töissä kun pitäis kuitenkin Tampereella kulkea...

JPM:
Vaikka en ole yhtään talvea vaunussa asunut, muutama ajatus:
- Akut, ainoa mihin akuista olisi niin valaistus ja pyörittämään kiertovesipumppua kaasulämmityksessä.
- Kaasulämmitys muodostuu aivan liian kalliiksi ja pulloralli valtavaksi.
- Akkujen lataaminen aurinkosta liian hidasta ja epävarmaa. Isot ostettavat akkupatterit epäkäytönnöllinen ja kallis ratkaisu. Ei järkeä.
- Kiuasviritelmä ei tule toimimaan. Jotta jaksat olla päivät töissä sinun on nukuttava eikä istuttava vahtimassa kiuasta.
- Kiuas kuumenee lämmityksessä rajusti, palovaara sekä kuumuudesta johtuva epämukavuus
- Ei sovi unohdaa myöskään halkorallia

- Jäljelle jää siis vain sähkölämmitys.
- Laita paikallislehteen ilmoitus, vuokrataan talveksi paikka vaunulle, sähköt oltava. Hyvällä tuurilla pääset jonkun vanhan piian pihaan talveksi ja aina välillä saunomaankin  ;D

PS: Tuolla viidellä tonnilla asuisi vuokralla jo aika monta kuukautta...   ;) Thumb

ose:
Ota talvipaikka vaikka Maisansalosta. Kaasulla lämmittäminen on tosin noilla sähkön hinnoilla halvempaa. Tampereelta saa kaasua joka työpäivä ja ei sitä niin mahdottomasti mene. Otat tyhjän pullon mukaan kun lähdet töihin ja tuot täyden tullessasi. Päiväksi voi termaria kääntää pienemmälle, vaunu lämpiää tosi nopeesti muutaman asteen.
Muutaman päivän oleskeluja on talvella tullut tehtyä ja ei niissä ainakaan ole tuntenut itseään kaasukuskiksi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View