rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?  (Luettu 19255 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
« Vastaus #15 : 25.10.2013 kello on 20:51 »
Joo kyllä Alan tää on muurarin tekemä ja nyt aivan ihastunut tähän. Ja teen sellaiset pinotulet ensin sinne ja en sytytä päältä vaan alta.

                                      t migel

  • Vieras
  • Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #16 : 25.10.2013 kello on 21:06 »
    Miten mulla on sellanen tuntuma että Aippe on tuon kirjottanu pieni virne naamalla ja kieli poskessa.

    Kuinka niin?

    Ylhäältä päinhän sitä puut pitäisi sytyttää mikäli ajatellaan päästöjen minimointia mutta tuohan on nyt pilkkujen viilailua, samahan se on miten sen lämmittää kunhan vaan puut ovat kuivia.

    Uusimpien tutkimusten mukaan puut  on syytä sytyttää tulipesässä ylhäältä alkaen. Näin tuli alkaa heti palaa puhtaammin synnyttäen vähemmän saasteita kuin pesällisen alta  sytytettäessä. Palaminen leviää yllättävän nopeasti koko tulipesään. Näin sytytysvaiheen kituva usein savuttava palaminen jää kokonaan pois.

    http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/Korjaus_artikkelit/fi_FI/uuninlammitys/

    *****
    • LämmitinGuru
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:08
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #17 : 25.10.2013 kello on 21:13 »
    Kuinka niin?

    Ylhäältä päinhän sitä puut pitäisi sytyttää mikäli ajatellaan päästöjen minimointia mutta tuohan on nyt pilkkujen viilailua, samahan se on miten sen lämmittää kunhan vaan puut ovat kuivia.

    Uusimpien tutkimusten mukaan puut  on syytä sytyttää tulipesässä ylhäältä alkaen. Näin tuli alkaa heti palaa puhtaammin synnyttäen vähemmän saasteita kuin pesällisen alta  sytytettäessä. Palaminen leviää yllättävän nopeasti koko tulipesään. Näin sytytysvaiheen kituva usein savuttava palaminen jää kokonaan pois.

    http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/Korjaus_artikkelit/fi_FI/uuninlammitys/

    Ja sitten odotellaan, että lämpöä tulee. En usko tohon ollenkaan.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 05:58
    • Pahkakoski
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #18 : 25.10.2013 kello on 21:19 »
    Miten mulla on sellanen tuntuma että Aippe on tuon kirjottanu pieni virne naamalla ja kieli poskessa.On muuten Alanin uuni just saman näkönen kun oli mulla.Varmaan uunin "katto"nousee suuluukulta savukanavaa kohti mentäessä.Valettu pesä kestänee muurattua paremmin?

    Kyllä kirjoittaja on ihan oikeassa. Epäilen sitä tahoa joka on ohjeistanut tuon pesän päältä sytyksen, ettei ole jumankuuna päivänä pelannut leivinuunin kanssa tai yleensä minkään lämmittävän lähteen.

  • Vieras
  • Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #19 : 25.10.2013 kello on 21:20 »
    Ja sitten odotellaan, että lämpöä tulee. En usko tohon ollenkaan.

    Kannattaa kokeilla aina uutta, ei sitä muuten mitään uutta voi edes kyseenalaistaa.
    Olen kokeillut myös tuota päältä päin sytyttämistä mutta en ole nähnyt mitään eroa jos puut ovat täysin kuivia, kosteina ne tuskin edes syttyisivätkään, pitäisi varmaan jollain mittarilla niitä eroja ruveta mittailemaan mutta antaa muiden mitata. Minä laitan kyllä edelleen sanomalehtiä puiden sekaan ja hyvin on syttynyt, ei tarvitse sytytystä erikseen miettiä kunhan puut ovat kuivia.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:44
    • Kulkija
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #20 : 25.10.2013 kello on 21:31 »
    Puiden pitää olla kuivia ja puhtaita. Ei ne kauaa kerkiä päästöjä tehdä vaikka alta sytyttääkin. Mulla ainakin palavat hetkessä päältäkin, siis leivinuunissa. Takassa kun ovat riittävän pitkiä niin syttyvät päältä tai oikeammin yläosastaan, kun laittaa alimmaksi paperia.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:45
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #21 : 25.10.2013 kello on 22:24 »
    Nykyään olen saunan kiukaan pesän sytyttänyt päältä ja hyvin syttyy, eikä savuta niin kauan kuin alta sytytetty. Vaikka alussa se tuntui hoopolta. :)

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla: 1.05.2024 kello on 08:46
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #22 : 26.10.2013 kello on 06:49 »
    Itse sytytän pienen erän ensin ja sitten lisään puuta tarpeen mukaan. Tuo päältä sytytys on vähän ongelmallinen sitten kun lisää puuta ja hiilet pitäs nostaa päälle.  ;D ;D ;D  Mutta onko tehokkaampaa pikku klapeilla ja sellaisilla haloilla jotka just mahtuu suuluukusta uuniin?

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:09
    • Lempäälä
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #23 : 26.10.2013 kello on 09:48 »
       Tuo päältä sytytys on paljon haasteellisempaa, kuin alta sytytys. Se on paikallaan silloin kun laitetaan paljon puita ennen sytytystä, harvaan pesään niitä edes mahtuu?
      Ehkä päältä sytyttämisen korvikkeena on, kun tehdään tikuista pienet tulet ja pikkuhiljaa lisäillään.
       On hyvä käydä ulkona katselemassa mitä sieltä piipusta tulee, aina parempi mitä lyhyemmiksi näkyvän savun ajat saadaan.
       Jos uskaltaa katolle kiivetä voi piipun sisäpintaa katsella ja koitella, vaalea kevyt tuhka hyvä---musta terva vaarallisen huono.
      Nuohoojalta myös kannattaa vasiten kysyä.
      Täyden pesän alta sytytyksestä tarina: Olin nuoremman "lapsen" kanssa Luiron autiotuvalla. Myöhään illalla tuli aiemmin tapaamamme porukka. Kysäisin meettekö saunaan, vastauksen kait arvaatte. Tarjouduin lämmittämään saunan, siellä oli vielä hiillosta jäljellä, ei ku pesä täyteen sikäläistä honkaa. Olin näet laiska kävelmään useampaa reissua saunalle. Kyllä nolotti kun leiripaikaltamme katselin sitä maata myöten ryömivää savun paljoutta, loppua ei tuntunut tulevan ollenkaan, vieläkin nolottaa. :o    Tämä tarina on tosi.   
    « Viimeksi muokattu: 26.10.2013 kello on 11:01 »

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #24 : 26.10.2013 kello on 10:00 »
    Itselläni on turboahdettu leivinuuni (tietenkin itse muurattu), eipä savuta missään vaiheessa ja lämmitysaika on puolta lyhyempi kuin ilman turboa. Ennen ahtimen asennusta siirryin koivuhaloista polttamaan töistä saatavia kuormalavoja, niillä myös lämmitysaika lyheni ja palaminen oli tehokkaampaa kuin koivulla.
    Uunissani on hapetusputket uunin takaosassa, jolloin kaikki savukaasut palaa ja vielä ylänuohousluukuissa on 8mm ilmareiät, jotka antaa hieman ilmaa viimeisiin liekkeihin.
    Saa lappaa puuta enemmänkin kerralla ja ei savuta :D
    Olisin kuvankin laittanut, mutta en onnistunut puristamaan tarpeeksi pieneksi.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #25 : 26.10.2013 kello on 10:16 »
    Itselläni on turboahdettu leivinuuni (tietenkin itse muurattu), eipä savuta missään vaiheessa ja lämmitysaika on puolta lyhyempi kuin ilman turboa. Ennen ahtimen asennusta siirryin koivuhaloista polttamaan töistä saatavia kuormalavoja, niillä myös lämmitysaika lyheni ja palaminen oli tehokkaampaa kuin koivulla.
    Uunissani on hapetusputket uunin takaosassa, jolloin kaikki savukaasut palaa ja vielä ylänuohousluukuissa on 8mm ilmareiät, jotka antaa hieman ilmaa viimeisiin liekkeihin.
    Saa lappaa puuta enemmänkin kerralla ja ei savuta :D
    Olisin kuvankin laittanut, mutta en onnistunut puristamaan tarpeeksi pieneksi.
    eli sama systeemi minkä nunnanuuni ja tulikivi otti käyttöön sillon noin 30 vuotta sitten..

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #26 : 26.10.2013 kello on 14:07 »
    Uunin taka osaan tulevat ilmaputket on vanha keksintö, minulla tulee 2kpl 35mm putkea, joihin päästetään ilmaa avattavalla venttiilillä puhaltimelta tulevasta putkesta.
    Muuten puhallin työntää vain taloon tarpeeksi ylipainetta, jolloin uunit vetää kaikissa tilanteissa, ei tulet savut sisään.
    Minulla on pellavaeristeinen talo, joten uskaltaa käyttää ylipainetta sisällä.
    « Viimeksi muokattu: 26.10.2013 kello on 15:42 »

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:45
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #27 : 26.10.2013 kello on 19:31 »
    Uunin taka osaan tulevat ilmaputket on vanha keksintö, minulla tulee 2kpl 35mm putkea, joihin päästetään ilmaa avattavalla venttiilillä puhaltimelta tulevasta putkesta.
    Muuten puhallin työntää vain taloon tarpeeksi ylipainetta, jolloin uunit vetää kaikissa tilanteissa, ei tulet savut sisään.

     Thumb