rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?  (Luettu 19195 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
« : 25.10.2013 kello on 06:09 »
Millaisella syklillä te arvoisat leivinuunin omistajat ylläpidätte lämpöä ja minkämoisella puumäärällä jotta jatkuva lämmön saanti olisi optimaalista?

Ite vielä harjoittelen,mutta nyt on riittänyt lämmittäminen joka toinen päivä ja on pitänyt ihan kivan peruslämmön.
Lähinnä pelottaa ylilämmitys ettei tapahdu vahinkoja ja kohti kylmempiä aikojahan tässä mennään...

Kiitoksia vastauksista.                          t migel

  • Vieras
  • Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #1 : 25.10.2013 kello on 06:56 »
    Mä taas luulen että Migel on lämmityksen mestari, sen verran lienee lämmitystä tullut harjoiteltua, mutta meillä kun ei ole leivinuunia, pelkkä takka vaan niin en rupea neuvomaan.  ;D

    Joka päivä tuota varaavaa takkaa tulee kyllä sydäntalvena lämmiteltyä pesällinen, silloin pysyy olohuoneessa mukavat +25 ja muissa huoneissa vajaa +24

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #2 : 25.10.2013 kello on 07:38 »
    tuoho on pirun vaikee sanoo mitään tietämättä millaisesta leivin uunista on kyse, mutta nyrkki sääntönä ylilämmityksen suhteen vois sanoo, jott puoltuntii pellin sukemisesta ei pitäs olla paljoo yli 300 asteen uunin sisä lämpötila. jos uunis ei oo kiinteeetä mittarii ni opetellessa vois käyttää sellaista irtomittarii minkä panee keskelle uunia ku lämmitys on ohi.
    Toisekseen en oo koskaan nähny semmosta uunia mikä lämpee liikaa jos lataa kaks ihan täyttä pesällistä..
    yleensäkki saadaan parempi hyötysuhde kun poltetaan täysiä pesällisiä eikä vain paria kalikkaa ristiss..
    Ja jokainen uuni on opeteltava, vaikk ois samallainen tehas tekonen uuni ni piipun vetoominaisuudet tekee niihin eroja

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #3 : 25.10.2013 kello on 08:27 »
    Meillä mökillä leivin uuni lämpiää hellan lämmöllä. Palokaasut kiertää uunin ympäri ennen kuin poistuu takan ali savuhormiin.  :)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:36
    • Kulkija
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #4 : 25.10.2013 kello on 08:45 »
    Mun uuni on suunniteltu kuumenemaan aivan ****n kuumaksi (muurarimestarin luonnehdinta) ja puuta kuluu. Aloitan ensin varovaisella pesällisellä jo siksikin, että se alkaa vetämään kunnolla vasta lämmettyään hieman (koneellinen ilmanvaihto on tässä asiassa ongelma).

    Varsinaisia pesällisiä en polta vaan lisään 3-4 keskikokoista klapia kerrallaan ja pyrin ylläpitämään jatkuvasti samanlaista tulta vähintään sen 2-3 tuntia, puulajista riippuen, minkä jälkeen uunissa on reipas hiillos, joka kestää tunninkin verran. Sitä kohennan usein ja levitän koko arinan alueelle. Irtomittari uunissa menee hiilloksen poistamisen jälkeen helposti tappiin eli yli 300 C asti.

    Ei täällä orgissa sattuisi muuten pätevää uunimuuraria olemaan? Ensi kesänä saattaisi olla hommia piharakennuksessa. Hyvät vihjeet keskisuomalaisesta muurarista kelpaisi kanssa, yksityisviestinä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #5 : 25.10.2013 kello on 08:49 »
    Irtomittari uunissa menee hiilloksen poistamisen jälkeen helposti tappiin eli yli 300 C asti.


    Hiiloksen alla on helposti noin 500 astetta lämmintä, sen vuoksi noin puolentunnin tasaantuminen ni tietää uunin kiven lämmön hieman syvemmältä..

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:32
    • Oululainen terwaporwari
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #6 : 25.10.2013 kello on 09:01 »
    Uunit on pitkälti yksilöitä,en omalla kokemuksella usko helposti tuohon ylilämmityksen vaaraan.Yhden uunin teon olen seurannut alusta loppuun,ja sitä yli 10 vuotta kerkesin lämmittää välillä kovastikkin ilman vaurioita.Pitkälti noudatin samaa tekniikkaa kuin Alan.Ei välttämättä isoja puumääriä kerrallaan,vaan hitaammin lämmön siirtymistä tarkkaillen.Äkillin en kylmästä kuumaksi rykäisy repii rakenteita,luulen mä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #7 : 25.10.2013 kello on 09:11 »
    Toki tuo kylmästä lämmittäminen kannattaa tehä varoen, en ottanut sitä huomioon kun ajattelin aiheen aloittajan tilannetta..
    en minäkään usko kovin helposti yli lämmittämiseen ja uuninhan ei varmasti ole kylmä jos sitä on toissapäivänä lämmitetty..
    pitkään kylmänä olleen oonin ongelma on kosteus joka on imeytynyt kivi rakenteisiin ja se pitäisi saada pois varovaisella lämmityksellä nii ei tule vaurioita..
    itellä jonkin verran kokemusta aiheesta, useita uuneja ite muuranneena..

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
    • Strömma Kemiönsaari
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #8 : 25.10.2013 kello on 19:01 »
    Joo kiitoksia vastauksista ja kuten todettua,niin uuni opettaa käyttäjäänsä.Nyt kun on viikon vähän toista lämmitellyt,niin huomaa erot lämmityksessä mm puun määrässä jne...

    Noi leivinuunit muuten säästää puuta ihan simona verrattuna puuhellaan joka jäähtyy melko nopeasti mutta kylläkin antaa heti lämpöä.

    Ainoa vaan että leivinuuni on hieman työläämpi sytyttää,-ainakin mulla kun se suuaukko on silleen epäergonomisesti sivussa ja laiskakin välillä oon-tai oikeestaan aina :D

                             t migel

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:36
    • Kulkija
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #9 : 25.10.2013 kello on 19:16 »
    Onko sulla tehdastekoinen? Mulla on muurarin tekemä.

    Juuri paistuu pizzat. Uuni lämpeni kyllä 5 tuntia, eli väärää tietoa yllä. Tuli oli kyllä 3 tuntia aika hiljainen. Yhteensä latasin uuniin noin 30 klapia, pääosin koivua, osa leppää, ei koskaan havupuuta. Hiillosta lämmitin vielä toista tuntia.

    Kuva kohta.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:36
    • Kulkija
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #10 : 25.10.2013 kello on 19:21 »




    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 8.02.2023 kello on 09:41
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #11 : 25.10.2013 kello on 19:55 »
    Njam..^.. onko valkosipulia kans..ja tietty huurteinen tai kaks perään.  Muuten on puhtaan näköinen pesä. Thumb

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #12 : 25.10.2013 kello on 20:22 »
    Njam..^.. onko valkosipulia kans..ja tietty huurteinen tai kaks perään.  Muuten on puhtaan näköinen pesä. Thumb

    Joo, ja välillä jäinen vingerpori, jopa useampikin.  Thumb

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:20
    • Pahkakoski
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #13 : 25.10.2013 kello on 20:33 »
    Muistakaa sitten sytyttää puut päältä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:32
    • Oululainen terwaporwari
    Vs: Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
    « Vastaus #14 : 25.10.2013 kello on 20:45 »
    Muistakaa sitten sytyttää puut päältä.
    Miten mulla on sellanen tuntuma että Aippe on tuon kirjottanu pieni virne naamalla ja kieli poskessa.On muuten Alanin uuni just saman näkönen kun oli mulla.Varmaan uunin "katto"nousee suuluukulta savukanavaa kohti mentäessä.Valettu pesä kestänee muurattua paremmin?