rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Soliferin pistokkeen kytkentä  (Luettu 27822 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.01.2024 kello on 09:18
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #30 : 7.10.2013 kello on 19:43 »
kytkennät oikein

Sitähän tässä juuri yritetään (tai ainakin minä yritän selvittää) että mikä se oikea kytkentä on.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:58
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #31 : 7.10.2013 kello on 20:09 »
Jos ruvetaan lukemaan kuin "piru raamattua", huomataan että siinä sanotaan että vaunun akulle, ei että vaunun akulta. Tuon paperin mukaan en sallisi kytkentää jossa vaunun akku syöttää pistokkeeseen päin sähköä.

Sen pitäisi kuitenkin tulla virtalukon kautta....  Pelkässä pistokkeessa  sitten on sähkö, vaan eipä se isompaa vaaraa aiheuta.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:26
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #32 : 7.10.2013 kello on 20:22 »
Miten voi työntää vaunun akulle sähköä autosta jos pistokkeessa ei ole yhteyttä vaunun akkuun? Keskustelu alkaa saamaan farssin piirteitä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:03
  • Autossa on pyörät
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #33 : 7.10.2013 kello on 20:26 »
Ongelma ei ole autossa vaan vaunussa.

Ja tuota "aika virallista" kun katsoo huomataan, että siellä on nasta 10 latausvirta vaunun akulle.
Jos ruvetaan lukemaan kuin "piru raamattua", huomataan että siinä sanotaan että vaunun akulle, ei että vaunun akulta. Tuon paperin mukaan en sallisi kytkentää jossa vaunun akku syöttää pistokkeeseen päin sähköä.
Enkait mä autosta ole puhunutkaan ,äläkä sekoita 7-napaisen ja 13 napaisen nastoja keskenään.
7- napaisessa 2:s nastassa on joko sumuvalo tai vanhemmissa jännitesyöttö.
13 napaisissa on akulle oma jännitesyöttö, mitä ei kyllä kaikki vaunutehtaat ole kytkeneet, eikä toisaalta kaikki koukunlaittajatkaan, minulla on kaikki kytkettynä, niin vaunussa kuin autossa.

Lisäksi se on huomattu että "piru lukee raamattua" :-[

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #34 : 7.10.2013 kello on 21:23 »
Sitähän tässä juuri yritetään (tai ainakin minä yritän selvittää) että mikä se oikea kytkentä on.
ny ku menit ropeloimaan sitä pistoketta. Thumb.. ja sait salamoita aikaseks. Thumbd. olikoha sull riittävä ammatttitaito siihe vaikk se ei mittää lisesennsiä kaipaa :-\
Ny ku ett tienny miten nää vehkeet on tehty, rupeet kyseen alastaan käytettyä systeemiä :-\.
ei se toki viksuin systeemi oo mutt ookko kuullu ett kellään muulla ois koskaan ollu ongelmana toi ,paitsi henkisellä taholla?
Mun mielipide on se ettei se pistokkeen kuoren sisällä oleva piikki ,vaikk jännitteellinen, oo onkelma. Sulake palaa jos jotain sattuu,ja 12 voltin systeemist ei ees kielt saa turraks jos vahingos ottas pistokkeen suihi.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.01.2024 kello on 09:18
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #35 : 7.10.2013 kello on 21:24 »
Miten voi työntää vaunun akulle sähköä autosta jos pistokkeessa ei ole yhteyttä vaunun akkuun? Keskustelu alkaa saamaan farssin piirteitä.

Onko minua noin vaikea ymmärtää?

Tottakai pitää olla yhteys vaunun akkuun. Sähkö tarvitsee piuhan kulkeakseen.

Sitä en ymmärrä, että kun vaunu on irti autosta on vaunun pistokkeessa akkusähkö.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:26
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #36 : 7.10.2013 kello on 21:28 »

Sitä en ymmärrä, että kun vaunu on irti autosta on vaunun pistokkeessa akkusähkö.

Mitä siinä nyt on niin outoa?

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.01.2024 kello on 09:18
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #37 : 7.10.2013 kello on 21:35 »
ny ku menit ropeloimaan sitä pistoketta. Thumb.. ja sait salamoita aikaseks. Thumbd. olikoha sull riittävä ammatttitaito siihe vaikk se ei mittää lisesennsiä kaipaa :-\
Ny ku ett tienny miten nää vehkeet on tehty, rupeet kyseen alastaan käytettyä systeemiä :-\.

No, ammattitaitoa pitäisi olla kun sähköhommista palkkanikin saan. Asuntovaunuammattit aitoa ei ilmeisestikään ole riittävästi.
Jos olisin tiennyt miten nää vehkeet on tehty, olisin muuttanut tuon kytkennän jo turvallisemmaksi. Omassa vaunussa onneksi alkaa olemaan jo melkein kaikki sähköt uusiksi tehtyinä. Nukkuu paremmin kun ei tarvitse pelätä että vaunu palaa.

Lainaus
ei se toki viksuin systeemi oo mutt ookko kuullu ett kellään muulla ois koskaan ollu ongelmana toi ,paitsi henkisellä taholla?

En tiedä onko ollut ongelma. Selkeästi mahdollinen ongelmapaikka kyllä.

Lainaus
Mun mielipide on se ettei se pistokkeen kuoren sisällä oleva piikki ,vaikk jännitteellinen, oo onkelma. Sulake palaa jos jotain sattuu,ja 12 voltin systeemist ei ees kielt saa turraks jos vahingos ottas pistokkeen suihi.

Mun mielestä se on ongelma. Se on vastoin yleisesti käytettyjä suunnittelusääntöjä . 12 voltin järjestelmällä on poltettu talojakin ja kielen saa turraksi jo 9 V paristolla. Sulake toimii kyllä jos vikavirta on riittävän iso. Jos oikosulku on suuriohminen, voi lämmittää jotain paikkaa aika reippaasti ennenkuin sulake palaa. (jos palaa) Toisaalta uusissa vaunuissa on jo 40 A  (vai ehkä isompiakin?) pääsulakkeita. Alkaa olemaan jo sen luokan tehoja että hiukan kannattaisi panostaa turvallisuuteen.

Työkseni olen myös tekemisissä mm. vedettävien laitteiden kanssa. Asuntovaunujen sähköjen kaltaisia kytkentöjä en uskaltaisi koskaan esittää yhdellekään asiakkaalle, varsinkaan jos jostain löytyy liitin jossa on jännitteellinen piikki.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:26
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #38 : 7.10.2013 kello on 21:42 »


Asuntovaunujen sähköjen kaltaisia kytkentöjä en uskaltaisi koskaan esittää yhdellekään asiakkaalle, varsinkaan jos jostain löytyy liitin jossa on jännitteellinen piikki.

Yritätkö nyt jotenkin vedättää, et voi olla tosissasi. :-\

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.03.2018 kello on 11:01
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #39 : 7.10.2013 kello on 21:48 »
Siihen tarttee tökätä tioti,ottaa sovinnolla turpiin 0,6V latausjännitteessä nii ei kipunoi ja yhteyvet pellaa ja saahaan nukkua ens yörauhassa ;) Good night.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.06.2018 kello on 21:37
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #40 : 7.10.2013 kello on 21:59 »
Siihen tarttee tökätä tioti,ottaa sovinnolla turpiin 0,6V latausjännitteessä nii ei kipunoi ja yhteyvet pellaa ja saahaan nukkua ens yörauhassa ;) Good night.
Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.01.2024 kello on 09:18
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #41 : 7.10.2013 kello on 22:00 »
Yritätkö nyt jotenkin vedättää, et voi olla tosissasi. :-\

En yritä. Mä olen kokoajan ollut ihan tosissani.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.01.2024 kello on 09:18
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #42 : 7.10.2013 kello on 22:01 »
Siihen tarttee tökätä tioti,ottaa sovinnolla turpiin 0,6V latausjännitteessä nii ei kipunoi ja yhteyvet pellaa ja saahaan nukkua ens yörauhassa ;) Good night.

Se on yksi vaihtoehto. Mä taidan laittaa siihen latausreleen.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:18
  • Lempäälä
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #43 : 7.10.2013 kello on 22:25 »
Mä taidan laittaa siihen latausreleen.
    Varmaankin hyvä vaihtoehto.
    Oon lukenu vähän huonosti kun en oo huomannut, millaiset pistorasiat sulla on? Olisi pitänyt selvitä jo kysymyksestä?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:21
Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
« Vastaus #44 : 7.10.2013 kello on 22:38 »

 Asuntovaunujen sähköjen kaltaisia kytkentöjä en uskaltaisi koskaan esittää yhdellekään asiakkaalle, varsinkaan jos jostain löytyy liitin jossa on jännitteellinen piikki.

Toki tuo voi tuntua viritykseltä ja osittain se onkin sitä. Itseäni huolestuttaisi huomattavasti enemmän kaikki 13 napaisella varustetut autot joissa suora syöttö pistokkeelle. Yleensä 30A sulakkeen kautta tuo kulkee ja omassani oikosulku sekoitti auton sähköt kun se kulki takaisin toista johtoa pitkin sulakkeille/ releille.