Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Miten arvioida asuntoauton hinta?

<< < (7/12) > >>

Kaija:

--- Lainaus käyttäjältä: HiTec - 29.05.2014     kello on 19:14 ---Kuis ois ihan normaali paritalo ja kämppien väliseinässä pari ovea. Ovet vain lukkoon ja se on paritalo, kummallakin puoliskolla on avain vain siihen omanpuoleiseen oveensa, ei samassa oviaukossa olevaan naapurin puoleiseen oveen = tarttet 2 avainta saadaksesi ovet auki ja oviaukon kuljettavaksi 8)

--- Lainaus päättyy ---

Sopisi uusperheellekin! Mies kun saa muksunsa syötettyä ja peiteltyä, vois livahtaa muijan luokse!  :laugh: Olisin pahimpina aikoina kaivannut tuollaista!  ;)

Kaija:

--- Lainaus käyttäjältä: arska100 - 29.05.2014     kello on 19:27 ---Eikös parien välisellä testamentilla tuon vois hoitaa...?

--- Lainaus päättyy ---

Toki. Meillä onkin talvesta asti roikkunut Pasin tekemä suunnitelma keskinäisestä testamentista. Mutta se on oikeesti aika vaikeeta.  :o

Pasi haluaa toki,  että mulla ei ole ongelmia, jos hän kuolee ensin. Mutta ei halua, että mun kautta omaisuutta siirtyy mun lapsettomalle siskolle ja sitä kautta kodittomille mäyräkoirille.
Mä taas haluan turvata Pasin, mutta mun omaisuus (myös isältä peritty) kuuluisi Pasin jälkeen mun siskolle ja sitten niille kodittomille mäyräkoirille? Toki Pasin tytötkin on mulle tärkeitä, eli jotenkin nuo pitäisi jakaa. (Velathan ei periydy? Ei sitä jaettavaa juuri nyt ole, mutta kuitenkin!)

Eli meidän täytyy hankkia joku asiantuntija tähän avuksi!

Ihan ydinperheellinen työkaverikin (2 lasta vaimonsa kanssa) pohtii samoja juttuja. Miten turvata puoliso, jos toinen kuolee. Omatkin lapset voi olla aika ahneita. Niillä oli jo aika varattuna pankin lakimiehelle. Mutta sekin jäi roikkumaan.

Sitten se testamentin kohta, että lasten puolisot ei saa mitään? Ei se toimi! Entäs jos sitä rahaa käytetään yhteisiin hankintoihin? Kuka niitä pystyy erittelemään, kun on sun ja mun rahaa ja yhteistä velkarahaa?

Eli helppoja nää kuviot ei ole missään nimessä!  :o

99:

--- Lainaus käyttäjältä: Kaija - 29.05.2014     kello on 19:03 ---Eli mullakaan ei ole virallista turvaa, vaikka omistan meidän kämpästä puolet ja pelkästään avioliiton takiakin mulla olisi asumisoikeus. Jos tytöt haluaisivat iskän kuollessa lakiosuutensa, mun olisi myytävä talo.

--- Lainaus päättyy ---

"Rintaperillisen jakovaatimuksen ja testamentinsaajan oikeuden estämättä eloonjäänyt puoliso saa pitää jakamattomana hallinnassaan puolisoiden yhteisenä kotina käytetyn tai muun jäämistöön kuuluvan eloonjääneen puolison kodiksi sopivan asunnon, jollei kodiksi sopivaa asuntoa sisälly eloonjääneen puolison varallisuuteen. Yhteisessä kodissa oleva tavanmukainen asuntoirtaimisto on aina jätettävä jakamattomana eloonjääneen puolison hallintaan." (Perintökaari 3.luku 1a§)

Ts. jos kämppä myydään, on leskellä silti hallintaoikeus ko. kämppään loppuelämänsä ajan.

99:

--- Lainaus käyttäjältä: Kaija - 29.05.2014     kello on 19:42 ---Velathan ei periydy?

--- Lainaus päättyy ---

Kyllä periytyy, jos perillinen koskee kuolinpesään. Ts. velat sisältyy kuolinpesään, ja kuolinpesä on aina otettava vastaan kokonaisuudessaan ellei siitä luovu.

Kaija:

--- Lainaus käyttäjältä: 99 - 29.05.2014     kello on 19:51 ---"Rintaperillisen jakovaatimuksen ja testamentinsaajan oikeuden estämättä eloonjäänyt puoliso saa pitää jakamattomana hallinnassaan puolisoiden yhteisenä kotina käytetyn tai muun jäämistöön kuuluvan eloonjääneen puolison kodiksi sopivan asunnon, jollei kodiksi sopivaa asuntoa sisälly eloonjääneen puolison varallisuuteen. Yhteisessä kodissa oleva tavanmukainen asuntoirtaimisto on aina jätettävä jakamattomana eloonjääneen puolison hallintaan." (Perintökaari 3.luku 1a§)

--- Lainaus päättyy ---

Ilmeisesti tuosta huolimatta perillisillä on oikeus vaatia osuuttaan kämpästä rahana? Vai ei?
Onneksi ei ole meillä ajankohtaista, mutta kiinnostava asia kuitenkin, miten tätä tulkitaan.
Mä vihaan lakitesktiä. Onko se edes suomenkieltä?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View