rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Auschwitz  (Luettu 17702 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:12
Vs: Auschwitz
« Vastaus #30 : 8.09.2013 kello on 21:49 »
Jokaisen siellä pitäisi käydä, eikä pelkästään käydä vaan myös hiukan miettiä, edes hiukan. Birkenau Auschwitzin vieressä avasi silmät lopullisesti tuhon määärästä ja laajuudesta.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.09.2023 kello on 17:48
Vs: Auschwitz
« Vastaus #31 : 8.09.2013 kello on 22:55 »
Itse kun tuolla kävin, ei silloin ollut valokuvauskieltoa eikä oppaita.
Eniten ehkä jäi mieleen tuoreiden hautakukkien määrä siellä täällä.
 Aika monen ihmisen viimeinen paikka.

Kannattaa käydä jos matkan varrelle osuu, mutta en tekisi siitä mitään päämäärää missä täytyy käydä.
Vastaavia paikkoja kun on aika paljon eripuolilla maailmaa.

Surullisia paikkoja kaikki tyyni.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.06.2023 kello on 16:57
  • Vaunussa On Pyörät ja vetoaisakin
Vs: Auschwitz
« Vastaus #32 : 8.09.2013 kello on 23:06 »
Muutamassa noista tullut vierailtua.
Bergen-Belsen on maan tasalla, Dachau on ollut enempi työleiri ja tutkimuslaitos, Mittelbau Dora on teknisesti mielenkiintoinen v1 ja v2-tuotannon takia. Auswitch 1 kertoo julmuuksien kirjosta ja Auswitch-Birkenau on sitten se lopullisen ratkaisun irvokas laajuuskuva, noin 120 tuhannen ihmisen jonotuslista tuhoon. Ankeita paikkoja kaikki, kaikkea muuta kuin kaupallisia. Saksassa nuo ovat aika loivia, muualla julmuus kerrotaan peittelemättömämmin .

Ei nuo huvipaikkoja ole, mutta muistuttavat siitä että inhimillisyys ei valitettavasti ole itsestäänselvyys. Eikä nuo ole ainutkertaisia tai mitenkään natsien yksinoikeus, eipä ex-jugoslaviassakaan kovin toisin periaattein toimittu. Isä Aurinkoinen taitaa silti olla omassa luokassaan, Pol Pot:kin oli vain pikkutekijä 1.2 miljoonan saldolla.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.10.2019 kello on 10:54
Vs: Auschwitz
« Vastaus #33 : 8.09.2013 kello on 23:16 »
Käytiin n. 30 vuotta sitten. Ei ollut kuvauskieltoja eikä oppaita. Ostin kioskista saksankielisen kirjan, Auschwitz saksalaisten silmin. Paikka veti hiljaiseksi. Käsittämätön on ollut ihmisen julmuus jotain kansanryhmää kohtaan.

Toinen paikka, joka teki hiljaiseksi oli Hiroshima ja siellä Peace Memorial Park ja museo.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:47
Vs: Auschwitz
« Vastaus #34 : 9.09.2013 kello on 08:50 »
Käsittämätön on ollut ihmisen julmuus jotain kansanryhmää kohtaan.

On edelleen. Eräs nimeltä mainitsematon 'kansa' on harjoittanut sitä jo muutaman vuosikymmenen, eikä kukaan mene pommittamaan!

  • Vieras
  • Vs: Auschwitz
    « Vastaus #35 : 9.09.2013 kello on 09:34 »
    Jänishousu olen, siinä porttien lähellä on tullut käytyä mutta en minä sinne halunnut. Oli kyllä silloin lapset mukana.
    Olisihan se Dachau tuossa lähelläkin mutta jotenkin ei vaan kiinnosta.
    Tällä aiheesta tulee paljon tv:stä ohjelmia ja se riittää minulle. Mieheni oli kysynyt saksalaiselta, että miksi ohjelmia paljon näkyy? Oli saksalainen sanonut, ettei historia pääse unohtumaan. Tuosta tapahtuneesta täällä ei syytetä nyt eläviä, se on mennyttä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 3.01.2022 kello on 19:44
    Vs: Auschwitz
    « Vastaus #36 : 9.09.2013 kello on 10:46 »
    en menis lähellekkään
    luin Anni Frankin päiväkirjan
    ekaa kertaa ,kun olin 11 tai 12 v
    ja sekin liikutti minua jo syvältä
    olen lukenut sen myöhemminkin
    ja aina itken sitä lukiessa
    ja joitakin muitakin teoksia
    en nyt muista nimeä
    mutta eräs kertoi eräästä juutalais mihestä
    joka selviytyi tuosta helvetistä  :o

    niin että minulle riittää nuo kirjat
    en halua siellä käydä
    näkisin varmaan painajaisia
    ainakin kymmenenvuotta sen käynnin jälkeen  :o

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:12
    Vs: Auschwitz
    « Vastaus #37 : 9.09.2013 kello on 11:44 »
    Sipun pitää käydä Amsterdamissa Anne Frankin talossa. Se on vähän mukavampi paikka, mutta ei sielläkään nyt ihan vitsit lennelleet ja hiljaista oli väki sielläkin.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 3.01.2022 kello on 19:44
    Vs: Auschwitz
    « Vastaus #38 : 9.09.2013 kello on 11:52 »
    Sipun pitää käydä Amsterdamissa Anne Frankin talossa. Se on vähän mukavampi paikka, mutta ei sielläkään nyt ihan vitsit lennelleet ja hiljaista oli väki sielläkin.

    oon siittä talosta nähnyt kuvia
    ei todellakaan ole mikään miellyttävä paikka
    mutta siellä ehkä vois käydä
    jos sinne suuntaan menen joskus tai
    mielummin kävisin jossain iloisemmassa paikassa
    eipä jäis ahdistusta silloin  ....

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Auschwitz
    « Vastaus #39 : 9.09.2013 kello on 12:54 »
    Kuinka moni orgin porukasta käynyt? Ja minkälaisia tuntemuksia jäi? Itsellä tarkoitus ensi kesänä käydä,kyseisessä paikassa..

    Tällä viikolla olisi tarkoitus käydä, Krakovan reissulla. Saa nähdä muuttuuko mielipiteeni lapin polttajiin (saksalaisiin) suotuisemmaksi.  ;)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
    Vs: Auschwitz
    « Vastaus #40 : 9.09.2013 kello on 12:55 »
    Tällä viikolla olisi tarkoitus käydä, Krakovan reissulla. Saa nähdä muuttuuko mielipiteeni lapin polttajiin (saksalaisiin) suotuisemmaksi.  ;)
    Laitahan kuvia sieltä jos saat kuvattua..Eipäilen,että ei ainakaan suotuimaksi.

  • Vieras
  • Vs: Auschwitz
    « Vastaus #41 : 9.09.2013 kello on 13:59 »
    ...Saa nähdä muuttuuko mielipiteeni lapin polttajiin (saksalaisiin) suotuisemmaksi.  ;)

    Ensiksi, vain tehdäkseni kiusaa kantelunapin painajille, sanoudun irti hra Hitlerin politiikasta. Hän ei ole minun idolini. Eipä sillä, että se estäisi klikkaamasta vimmalla...

    Kun te nyt tässä kauhistelette saksalaisia, niin kannattaisi huomata että ihan samanlaisia ihmisiä ovat kuin kaikki muutkin. Harvassa ovat ne kansat, joiden syntilistalta ei löydy jonkinlaista kansanmurhaa. Tuo aatun koplan riehuminen oli toki aika iso revohka jo maailmanhistorianki n mitassa, vaan ei missään nimessä suurimpia. Lähihistoriasta löytyy heti parikin suurempaa valtiota, joiden retliinein lipuin juhlittua rauhanaatetta maustettiin vähintäänkin viisikertaisella uhriluvulla.

    Keskitysleirin keksijänä pidetään toki englantilaisia. Amerikkalaiset, hävittäessään mantereensa alkuperäisväestön käytännöllisesti katsoen kokonaan ja sulkiessaan loput reservaateiksi nimitettyihin leireihin, eivät missään nimessä pääse rikkauden, vapauden ja tasa-arvon maansa kanssa pyhimyslistalla kovinkaan korkealle. Lähes kaikki historiankirjoituks essa esiintyvät suuret valtakunnat ovat hävittäneet kokonaisia kansoja. Pienten kaupunkivaltioiden kaikkien kiinni saatujen kansalaisten tappaminen on tapahtunut historiassa useamman kerran.

    (mistä tuli mieleeni, että se oli kyllä aika outoa, kun Arjalaiset putkahtivat uudelleen vaaleina ja sinisilmäisinä keskelle eurooppaa, kun ensin katosivat siellä lähi-idässä muutamia vuosituhansia aikaisemmin).

    Syy saksalaisten kauhistelemiseen on kuitenkin helpo löytää, jos vähän historiaa tutkiskelee (tai Vonnegutin teoksia, jos ei paksumpien kirjojen kanssa sormivoima piisaa). Syy taitaa oikeastaan olla rasistinen, kun tarkemmin pohditaan. Mikä ikävintä, rasisti löytyy yleensä kauhistelijan vessan peilistä.

    Saksalaisissa kauhistuttaa modernia maailmaa ennen muuta se, että he kävivät vähääkään siekailematta toisten kalpeanaamojen kimppuun. Sodat ovat olleet - ja ovat näköjään edelleenkin - hyväksyttäviä tilanteissa, joissa modernein asein varustettu suurvalta pommittaa siirtomaidensa kengättömien  (alkuperäisten, vaan mitäpä neekeri maalla tekisi) asukkaiden kylät tuhannen piparin päreiksi. Sodalla on pantu (ja edelleen pannaan) villit kuriin. Saksalainen nauroi "englantilaisille ja niiden neekerisodille" (historiankirjoitus toki osoittaa, että karvan verran liian aikaisin tuli tuo itärintamalla haavoittunut sotavankileirin vartija kikatelleeksi). Vaan toisen kalpeanaaman listiminen on rumaa.

    Natsihommat olivat toki erikseen...

    Heeetkinen...Vai olivatko?

    Minusta näyttäisi, että taas kerran useamman valtion tavalliset kansalaiset ovat kyenneet kaikenlaisiin julmuuksiin. Tänään Pohjois-Koreassa ihminen vahtii piikkilanka-aidan takana toista ja mielessään lausuu, että "huonommalla tuurilla voisin olla itse tuossa". Ja esimiehensä edessä kajauttaa kaltaistansa kahta kovempaa kiväärinperällä, ettei joutuisi itse epäilyksenalaiseksi . Sama on tapahtunut lähes kaikissa diktatuureissa. Yllättäen kuitenkin vapaaehtoisuuteen perustuen lähinnä sellaisisssa yhteyksissä, joissa piikkilanka-aidan takana on ollut toisenväristä sakkia. Harvassa ovat historiankirjoituks essa pohdinnat intiaanireservaatti en vartiomiehiltä, enkä ole nähnyt englantilaisen kiemurtelevan tuskasta siirtomaaisännyyden ajan tapahtumilla.

    Hulluus tarttui saksalaisiin toisen maailmansodan alla. Kansat tulevat toisinaan hulluiksi, vaikka sellaista ei saa sanoa ääneen. Taaskin historia (ja nykyaika) tarjoaa esimerkkejä yllinkyllin. Ja tavallinen saksalainen joutui selviytymään siinä hulluudessa. Se, jolla ei ollut haluja mukautua, päätyi itse leirille. Monellakaan ei ole rohkeutta pullikoida tiukan paikan tullen. Kuitenkin jälkipolvet vaativat saksalaisilta jonkinlaista kollektiivista itsemurhaa ja syyttävät niitä, jotka vain elivät läpi sen kaiken.

    Kun alat nyt hakkaamaan tuota "kantele Natsi-Mullista Äidille-nappia", kurkista ensin sinne peiliin. Oletko ihan varma, että juuri sinulla olisi riittänyt rohkeus vastustaa sellaista valtakoneistoa? Vai olisitko vain työntänyt ihmisen, kaltaisesi, kiväärinperällä junaan?

    Mene hyvä ihminen keskitysleirimuseoo n. Mene sinne katsomaan itseäsi. Ihmistä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:20
    • Kulkija
    Vs: Auschwitz
    « Vastaus #42 : 9.09.2013 kello on 15:05 »
    Tällä aiheesta tulee paljon tv:stä ohjelmia ja se riittää minulle. Mieheni oli kysynyt saksalaiselta, että miksi ohjelmia paljon näkyy? Oli saksalainen sanonut, ettei historia pääse unohtumaan. Tuosta tapahtuneesta täällä ei syytetä nyt eläviä, se on mennyttä.

    Tähän liittyen...

    Asia, jota en ymmärrä, on tämän päivän saksalaisten syyllistäminen ja heidän oma syyllistymisensä teoista, jotka heidän isoisänsä (tai vanhimpien isät) ovat tehneet. Niitä syyllistämisen kohteita löytyisi muualtakin, jopa ihan nykyajasta.

    Ei historiaa unohtaa pidä ja on hyvä, että siitä ollaan kiinnostuneita, mutta menneisyydessä ei pidä elää.

  • Vieras
  • Vs: Auschwitz
    « Vastaus #43 : 9.09.2013 kello on 15:12 »
    Kyllähän minä nään sen omassa lähipiirissänikin(suomalaisia) että on niitä jotka vihaa jotakin kansakuntaa, sehän on hyvin ajattelematonta. Se mitä on tapahtunut, on pienen ryhmän kauhutekoja, lähes kaikki mukana olijat olivat pakotettuja julmuuksiin eikä siitä voida syyttää koko kansakuntaa, eikä nyt eläviä sukupolvia ollenkaan.

    Ps. En kyllä ole ymmärtänyt että saksalaisia syylisetään. Ei saksalainen ajattele minusta niin. Ei jää murehtimaan mennyttä niinkuin suomalainen monesti jää.

  • Vieras
  • Vs: Auschwitz
    « Vastaus #44 : 9.09.2013 kello on 16:18 »
    Tällä viikolla olisi tarkoitus käydä, Krakovan reissulla. Saa nähdä muuttuuko mielipiteeni lapin polttajiin (saksalaisiin) suotuisemmaksi.  ;)
            Tässä sen taas huomaa! kaunasta ei ole pitkä matka kostoon...Tuolla vanhoilla keskitysleireillä voisi käydä Diktaattorit joita tänäkin päivänä maailmassa ompi! vaan voishan se olla että ne ei tunne mitään sisällään.. minulle riittää kun käyn hautuumaalla isäni haudalla joka kuoli omankäden kautta ollessani 14v,,,sieltä saan sen puolen tunteita ihan riittävästi,,,