Tekniikkakeskustelut > Primus

primus 2450 ei lähde päälle ilman sähköä

(1/5) > >>

J.T:
solifer 552L -86 mallissa on primus 2450 kaasulämmitin. Ollu mulla vuodesta 2005. toiminut tähän asti moitteetta mutta tänä kesänä ilmenny sellainen ongelma että ei lähde päälle pelkästään akulla, vaan vaatii että sähköjohto on kytketty. Akku on tänä kesänä ostettu 75a, ja jännitteet kunnossa. Juuri täyteen ladattuna ei käynistä kaasulämmitystä, mutta kun töpseli kytketään hyrähtää heti käyntiin!
Putsailin ne liittimet johon etukannen aukaisemalla käsiksi pääsin, ei auttanut. Edestä päin katsottuna vasemmalla alhaalla on 2 liitintä rungon kyljessä jotka ei kohtuudella irronneet, joten en alkanut repimään. Minun järki sanoo että jos toimii töpseli kytkettynä, sytytin olisi kunnossa. Vai?

mjo33400:

--- Lainaus käyttäjältä: J.T - 25.08.2013     kello on 20:27 ---solifer 552L -86 mallissa on primus 2450 kaasulämmitin. Ollu mulla vuodesta 2005. toiminut tähän asti moitteetta mutta tänä kesänä ilmenny sellainen ongelma että ei lähde päälle pelkästään akulla, vaan vaatii että sähköjohto on kytketty. Akku on tänä kesänä ostettu 75a, ja jännitteet kunnossa. Juuri täyteen ladattuna ei käynistä kaasulämmitystä, mutta kun töpseli kytketään hyrähtää heti käyntiin!
Putsailin ne liittimet johon etukannen aukaisemalla käsiksi pääsin, ei auttanut. Edestä päin katsottuna vasemmalla alhaalla on 2 liitintä rungon kyljessä jotka ei kohtuudella irronneet, joten en alkanut repimään. Minun järki sanoo että jos toimii töpseli kytkettynä, sytytin olisi kunnossa. Vai?

--- Lainaus päättyy ---
On muuten jänniteongelma. Ihan sama vaikka laittaisit 1000Ah:tia niin ei käynnisty kun jossain liittimessä menee jännite polvilleen. Tarkista se liitinrima, mikä on pannun kohdalla vaunun sisäpuolella. Pannun kyljessä oleviin Plus ja miinus johtoihin ruiskutat vaikka wd40:stä ja annat vaikuttaa noin 5 minuuttia ja otat ne irti sekä puhdistat liittimet.
Mittaamalla noi asiat selviää, että missä jännite notkahtaa.

Rölli:
Ja muistathan mitata sillä hetkellä ku pannu yrittää käyntiin jotta pannun ottama virta on suurimmillaan..

J:T:
Mittasin vaunun sisältä primuksen takaa etummaisen punaisen johdon jännitteen: 11.5v pelkällä akkuvirralla, 12.5v töpseli pistokkeessa. En ole mikään sähkömies joten en tiedä mittasinko edes oikeasta paikasta. Eräs tuttu meinasi että vika voisi olla ns. tunturikytkimessä??? Olen painellut sitä ylös ja alas ilman tulosta. Mistähän täältä oulun seudulta löytys hyvä huoltopaikka. rintajoupille ja jp:lle pitkät jonot.

Rölli:
Jos sull ei kauheeta kiirusta oo ni tuun kotii tält reissulta noin kaheja puolen viikonpääst, saattasin käyvä mittaileen sun pannu ongelman kondikseen..
eikä tosiaan tartte mitään valohoito hintoi maksella..
auta miest mäessä eläkä mäen allla :D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View