rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Auton paino  (Luettu 45893 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:32
  • Kulkija
Vs: Auton paino
« Vastaus #135 : 11.01.2018 kello on 20:24 »
saako saksassa ajaa b kortilla yli 3.5t autoa?

En tiedä, kun mulla on ABeC.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.01.2024 kello on 10:30
Vs: Auton paino
« Vastaus #136 : 11.01.2018 kello on 20:32 »
Eikös ajokortissa olevat kirjaimet määrittele mitä autoa saa jaa, maasta riippumatta. Ts. suomalainen B kortti, sillä saa jaa maks. 3.5 t autoa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:45
Vs: Auton paino
« Vastaus #137 : 11.01.2018 kello on 20:45 »
Jossain ilthöpölehdessä oli kysymys - oliko Enskan tms palsta, liekö Poliisin ollut.. kysyttiin onko ajokortitta ajoa, jos "B-kortilla ajaa ylikuormalla b-luokan autoa ylittäen ajo-oikeuden - ts. vaatimus olisi C1, C mutta ajoneuvon otteen kok.massan mukaan ei.." Vastaus oli ajokorttiluokka vaade luetaan auton rekisteriotteesta.

Hypoteettisesti voisi muuten B-kortilla tulla kalliiksi kun CE/C1E korttia tarvittaisiin, jos m-auto+muuli M1(3.5tn)+O1(750kg) laitetaan molempiin 50kg ylipainoa  ;D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:53
Vs: Auton paino
« Vastaus #138 : 11.01.2018 kello on 21:57 »
En tiedä, kun mulla on ABeC.
onko  niin että b kortilla oleva henkilö voi joutua vaikeuksiin saksassa (Euroopassa) yli kuormasta? käytännössä auton kantavuus riittäisi mutta ajokortti rajoittaa sitä?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:28
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Auton paino
« Vastaus #139 : 11.01.2018 kello on 23:00 »
onko  niin että b kortilla oleva henkilö voi joutua vaikeuksiin saksassa (Euroopassa) yli kuormasta? käytännössä auton kantavuus riittäisi mutta ajokortti rajoittaa sitä?

Saksassa ei kai, mutta Ruåtsissa kyllä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:19.03.2024 kello on 22:14
Vs: Auton paino
« Vastaus #140 : 12.01.2018 kello on 07:00 »
Eli kannattaa hankkia ajokorttiluokka jossa kirjaimet riittää ABC vähintään. Thumb   Eipä jää sit ainakaan kortista kiinni, :)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43
Vs: Auton paino
« Vastaus #141 : 12.01.2018 kello on 10:24 »
Eli kannattaa hankkia ajokorttiluokka jossa kirjaimet riittää ABC vähintään. Thumb   Eipä jää sit ainakaan kortista kiinni, :)
Ei se kortti poista mahdollista ylipainoa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.01.2024 kello on 10:30
Vs: Auton paino
« Vastaus #142 : 12.01.2018 kello on 10:53 »
Ei se kortti poista mahdollista ylipainoa.

Juuri näin, ylipaino on oma juttunsa, ajokortissa olevat kirjaimet ei poista ylipainoa. Ja jos ja kun m-auton kok.paino on 3.5 t, niin tämä kok.paino on sama kaikissa maissa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.03.2024 kello on 02:09
Vs: Auton paino
« Vastaus #143 : 12.01.2018 kello on 11:00 »
Eli yli 50 % asuntoautoista on sitten laittomia????

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:44
  • viva la France
Vs: Auton paino
« Vastaus #144 : 12.01.2018 kello on 11:05 »
Eli yli 50 % asuntoautoista on sitten laittomia????
Ei auto joka painaa alle 3,5 tn ole laiton vaikka sinne olisi merkitty 8 matkustaja paikkaa,
vaan jos tulee ylipainoa, on kuljettaja hiukan tietämätön tai tahallaan rikkoo lakia.
Ja kuljettajahan ei voi olla säännöistä tietämätön jos kerta kortti on.
Se on asia erikseen jos auto painaa yli 3,5 tn ja rekisteriotteessa lukee alle.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43
Vs: Auton paino
« Vastaus #145 : 12.01.2018 kello on 11:06 »
Eli yli 50 % asuntoautoista on sitten laittomia????

Ei suinkaan.
Aika pieni määrä on oikeasti 'laittomia', eli jo tyhjänä ylipainoisia rekisteriotteesseen nähden.
Suuri osa on sitten niitä, joita ajetaan ylipainoisina.
Jos kantavuuttaa on teoriassakin vain parisataa kiloa, tilanne alkaa olla naurettava.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Auton paino
« Vastaus #146 : 12.01.2018 kello on 11:36 »
Onnittelut ensinnäkin auton hankinnasta ja mukavia reissuja.

Ei se kortti poista mahdollista ylipainoa.

Mutta eikös tuo riittävä  kortti poista osan sanktioista mitä tällaiselle B-kortilliselle tulisi ainakin Ruotsissa? Eli suuret sakot johtuu osittain siitä, että ollaan kuljetettu ajoneuvvoa jota ei olisi oikeutta ohjastaa?

Sinänsä keskustelu painoista voi olla validi, vaikka se onkin vain yksi seikka mihin kiinnittää huomiota, että itsellekin tämä problematiikka tuli yllätyksenä vasta auton hankinnan jälkeen. Joten jos aloittajan tietotasosta ei ole varmuutta tai jos keskustelua lukee joskus joka etsii aiheesta tietoa niin mielestäni painot on yksi validi pointti mikä kannattaa ottaa huomioon autoa hankkiessa. Se on sitten ihan eri asia miten paljon kukin antaa sen vaikuttaa ostopäätökseen. Tähän vaikuttanee missä on suunitellut autoa pääsääntöisesti käyttävän. Käsitykseni mukaan lainopilliset riksit on aika pieniä jos aikoo vain Suomessa ajaa. Mutta ulkomaille matkustellessa olen itse ainakin tästä jonkin verran stressannut.

Asuntoauton hankinnnassa on niin monta kriteeriä, että ainakin suurimmalla osalla auton hankkijoista kaikista ei voi pitää millään kiinni. Kompromisseja on tehtävä. Jokainen tekee sitten itse sen päätöksen missä asiassa tekee kompromisseja.

Ja huomutettakoon, että eipä tästä asiasta ammatikseen näillä laitteilla kuappaa tekevät ainakaan minulle ollut hihkaissut sanallakaan kun olen renkaita potkiskellut.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43
Vs: Auton paino
« Vastaus #147 : 12.01.2018 kello on 12:02 »
Mutta eikös tuo riittävä  kortti poista osan sanktioista mitä tällaiselle B-kortilliselle tulisi ainakin Ruotsissa? Eli suuret sakot johtuu osittain siitä, että ollaan kuljetettu ajoneuvvoa jota ei olisi oikeutta ohjastaa?

Tuo Camperin juttuhan ei sitä kertonut.
Esimerkissä oli kyse e-Yhdistelmästä.

Ja huomutettakoon, että eipä tästä asiasta ammatikseen näillä laitteilla kuappaa tekevät ainakaan minulle ollut hihkaissut sanallakaan kun olen renkaita potkiskellut.

Eivät varmaan kerro!
Olisi hyvä, jos Suomessakin olisi joku yhdistys, joka ottaisi tällaiset asiat sydämmelleen...

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.01.2024 kello on 10:30
Vs: Auton paino
« Vastaus #148 : 12.01.2018 kello on 12:22 »
Onnittelut ensinnäkin auton hankinnasta ja mukavia reissuja.

Mutta eikös tuo riittävä  kortti poista osan sanktioista mitä tällaiselle B-kortilliselle tulisi ainakin Ruotsissa? Eli suuret sakot johtuu osittain siitä, että ollaan kuljetettu ajoneuvvoa jota ei olisi oikeutta ohjastaa?

Sinänsä keskustelu painoista voi olla validi, vaikka se onkin vain yksi seikka mihin kiinnittää huomiota, että itsellekin tämä problematiikka tuli yllätyksenä vasta auton hankinnan jälkeen. Joten jos aloittajan tietotasosta ei ole varmuutta tai jos keskustelua lukee joskus joka etsii aiheesta tietoa niin mielestäni painot on yksi validi pointti mikä kannattaa ottaa huomioon autoa hankkiessa. Se on sitten ihan eri asia miten paljon kukin antaa sen vaikuttaa ostopäätökseen. Tähän vaikuttanee missä on suunitellut autoa pääsääntöisesti käyttävän. Käsitykseni mukaan lainopilliset riksit on aika pieniä jos aikoo vain Suomessa ajaa. Mutta ulkomaille matkustellessa olen itse ainakin tästä jonkin verran stressannut.

Asuntoauton hankinnnassa on niin monta kriteeriä, että ainakin suurimmalla osalla auton hankkijoista kaikista ei voi pitää millään kiinni. Kompromisseja on tehtävä. Jokainen tekee sitten itse sen päätöksen missä asiassa tekee kompromisseja.

Ja huomutettakoon, että eipä tästä asiasta ammatikseen näillä laitteilla kuappaa tekevät ainakaan minulle ollut hihkaissut sanallakaan kun olen renkaita potkiskellut.

Asuin Ruotsissa pitkään, tästä johtuen tiedän säännöt siellä. Ajokortissa olevat kirjaimet eivät auta mahdollisen ylipainon suhteen. Ainoa asia missä jotain helpotusta saattaa tulla on mahdollinen kortin hyllyttäminen. Ammattiautoilija saattaa päästä hiukan lyhyemmällä ajalla ilman korttia.

Ylipaino on ylipaino, riippumatta kortissa olevista kirjaimista. Sen lisäksi Ruotsissa (toistaiseksi) ylipaino lasketaan lastipainosta, ei kokonaispainosta. Jos lastia saa olla vaikkapa 500 kg, auton kok.paino poliisin tekemässä punnituksessa 3.700 kg, niin ylipainoa on suhteellisesti tosi paljon, ja maksulappu on iso.


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.01.2024 kello on 10:30
Vs: Auton paino
« Vastaus #149 : 12.01.2018 kello on 14:14 »
Olisi hyvä, jos Suomessakin olisi joku yhdistys, joka ottaisi tällaiset asiat sydämmelleen...
[/quote]

Eipä taida olla sitä yhdistystä? Ja voin ajatella, ihan ajatuksena, jos meitä oli liikkeellä vaikka 500 m-autoilijaa, jotka harkitsivat auton vaihtoa, porukalla yhteenveto autojen kriteereistä, painoista ym, niin varmaan löytyisi joku valmistaja joka kuuntelisi.

Toinen juttu, voi olla että muistini pätkii? Joku vuosi sitten oli juttua B kortin maks. painon nostamisesta 4,25 t? Sehän helpottaisi paljon, lisää lastipainoa, ym lisävarusteita ilman että painorajat ylittyisi.