Sivuja:
Toiminto
  • #16 kirjoittanut Haapaniemen Paroni 21 Aug 2013
  • Ja miks koko aika painotetaan kulkimen turvallisista asennuksista,kun kotona voi olla mitä vaan tee se itse virityksiä ;)
  • #17 kirjoittanut K.E.V 21 Aug 2013
  • Ei niitä kotonakaan saisi olla , taas asukkaasta kiinni onko niitä ?
  • #18 kirjoittanut Haapaniemen Paroni 21 Aug 2013
  • Ei niitä kotonakaan saisi olla , taas asukkaasta kiinni onko niitä ?
    Thumb
  • #19 kirjoittanut ------- 21 Aug 2013
  • Onkos se johto siellä kulkineessa irrallaan vai kiinni seinässä? Kiinteä asennus? Jos johtojoutuu liikkumaan tai siirtymään, esim. jatkoroikka, nosturi on käytettävä monisäikeistä. Säännökset on voinnut muuttua.. Mutta uskoisin oleva vielä siihen aikaan kiinteitä asennuksia, kun noita on väsätty näihin koppeihin. Säädökset muuttu, joten itseäkin kiinnostaa tuo pykälä, mistä löytyy.
  • #20 kirjoittanut mjo33400 21 Aug 2013
  • Jos se on vanhempi vaunu ja kaikki johdot onMMJ:tä niin en minä ainakaan laittaisi säikeellistä. Säikeellisistä on muutenkin huonoja kokemuksia tietyissä vaunuissa kun on kytkentärasioissa käytetty huppuliittimiä. Yhden vaunun kerkesin pelastaa tulipalolta.
    Uuusissa on käytetty säikeellistä, mutta jos vanhassa vaunussa on MMJ niin sitä käyttäisin, sanoo muut mitä hyvänsä. Thumb
  • #21 kirjoittanut RR 21 Aug 2013
  • En nyt muista koska muuttui ja taaskin se muuttui vuoden vaihteessa, en muista miten kun ei tuo minua koske tällä hetkellä. Mutta asuntovaunussa/autossa pitää käyttää hienosäikeistä kiinteässä asennuksessa myös.

    Muuten tänään jouduttiin purkamaan aika laajat omatoimiset asennukset omakotitalosta kun niiden korjaaminen laillisiksi olisi vienyt niin paljon aikaa.

    Niin ja huppuliittimiä ei saa käyttää ollenkaan hienosäikeisen kanssa.
  • #22 kirjoittanut mjo33400 21 Aug 2013
  • Minun mielestä järjen käyttö näissä lisäpistorasia asennuksissa on sallittua. Tota säijejohto määräystä en minä ymmärrä ollenkaan, mutta enhän olekaan sähkömies.
  • #23 kirjoittanut RR 21 Aug 2013
  • Minun mielestä järjen käyttö näissä lisäpistorasia asennuksissa on sallittua. Tota säijejohto määräystä en minä ymmärrä ollenkaan, mutta enhän olekaan sähkömies.

    No jos suoraan sanotaan niin en minäkään ymmärrä.
  • #24 kirjoittanut tsahkali 21 Aug 2013
  • Minun mielestä järjen käyttö näissä lisäpistorasia asennuksissa on sallittua. Tota säijejohto määräystä en minä ymmärrä ollenkaan, mutta enhän olekaan sähkömies.

    Harvemmin niitä johtoja kai nykyään naulataan seiniin, vaan ne kulkee lattioilla tai kouruissa. Aika koville MMJ joutuisi siellä heiluessaan. Lisäksi liittimet eivät kuormitu mekaanisesti jäykästä johdosta.
  • #25 kirjoittanut Jepukka 21 Aug 2013
  • karavaanari.infossa tästä väiteltiin kovastikkin. Laitan huomenna kopion ko. aiheesta uusimmasta määräyskokoelmasta tänne nähtäville ja se on faktaa.

    edit: eikun ylihuomenna kun käyn konttorilla
  • #26 kirjoittanut MarkoA 21 Aug 2013
  • Minun mielestä järjen käyttö näissä lisäpistorasia asennuksissa on sallittua. Tota säijejohto määräystä en minä ymmärrä ollenkaan, mutta enhän olekaan sähkömies.

    Tuolla työelämässä oppii ymmärtämään kun etsii vikaa muutaman tuhannen kytkennän seasta kun murtunut johdin (eli sama kuin MMJ:n sisällä) katkoo sopivassa länpötilassa, kosteudessa, kuun asennossa jne.

    Kyllähän se VOI mennä ongelmitta kymmekiä vuosia.

    Ei huppuliittimen alle saa laittaa monisäikeistä ks. edellä: tulipalojutti. Siellä oli taas joku asiantuntija johdottanut?!
  • #27 kirjoittanut HiTec 21 Aug 2013
  • Niin ja huppuliittimiä ei saa käyttää ollenkaan hienosäikeisen kanssa.

    Säikeellisiä varten on ne jouselliset kytkentäpalat. Mutta vaikka kuinka olisikin alkup. MMJ:tä, en silti huppareita sinne matkailupeliin tunkisi. Sen verran tutinaa ne joutuisi siellä kestämään = ei yhtään hyvä :-X
  • #28 kirjoittanut mjo33400 21 Aug 2013
  • Tuolla työelämässä oppii ymmärtämään kun etsii vikaa muutaman tuhannen kytkennän seasta kun murtunut johdin (eli sama kuin MMJ:n sisällä) katkoo sopivassa länpötilassa, kosteudessa, kuun asennossa jne.

    Kyllähän se VOI mennä ongelmitta kymmekiä vuosia.

    Ei huppuliittimen alle saa laittaa monisäikeistä ks. edellä: tulipalojutti. Siellä oli taas joku asiantuntija johdottanut?!

    Sanoppa sinä miksi vaunussa oli säikeellisille johdoille huppuliitin, minä en sitä ymmärtänyt. Asennus oli tehdastyötä. Oletko sitä mieltä, että kun vanhaan  vaunuun lisätään jotain niin pitää siirtyä säikeelliseen johtoon, toivottavasti et ole.
  • #29 kirjoittanut RR 21 Aug 2013
  • Harvemmin niitä johtoja kai nykyään naulataan seiniin, vaan ne kulkee lattioilla tai kouruissa. Aika koville MMJ joutuisi siellä heiluessaan. Lisäksi liittimet eivät kuormitu mekaanisesti jäykästä johdosta.

    Lista-asennus on myös sellaisenaan mielestäni kiellettyjen listalla. Tai listan sisään saa laittaa kunhan kiinnittää kaapelin erikseen.
  • #30 kirjoittanut Jepukka 21 Aug 2013
  • Säikeellisessä on voinut olla huppu,iitin kun sellaisia on saanut joskus laittaakkin. Nyt niitä ei taida löytyä mistään ja miksi laittaa huppuliitin kun parempia ja edullisempiakin on olemassa esim. Wagot.

    Tuo kaapelisääntö pätee omakotitalossakin. Jos korjaat esim rikkinäisen pistorasian sen voi tehdän vanhaan kaapeliin ja laittaa vastaavanlainen tilalle. Mutta jos lisäät vaikka keittiöön yhden pistorasian on se tehtävä nykymääräysten mukaisesti (vikavirta tms.)
Sivuja:
Toiminto