rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen  (Luettu 13499 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:21.07.2023 kello on 01:10
  • Vaasa
Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
« Vastaus #15 : 18.08.2013 kello on 22:28 »
Useimpien adsl-modeemien asetuksista löytyy tuollainen rajoitus ihan suoraan. D-Link halpamalleissa tms kapineissa se on vain web-suodatin, muttei muuta.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 1.02.2024 kello on 19:37
Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
« Vastaus #16 : 20.08.2013 kello on 16:45 »
Vielä lisäyksenä se, että olen määritellyt ADSL-reitittimessä lasten tietokoneille kiinteät IP-osoitteet.
Reitittimen palomuurissa olen rajoittanut näiden IP-osoitteiden pääsyä Internettiin kellonaikojen mukaan siten, ettei aikuisten koneiden pääsyä ole samalla rajoitettu Käsitykseni mukaan tuolla Telewell tw-ea501 - reitittimessä on yksi markkinoiden parhaista palomuureista ajatellen lasten netin käytön rajoittamista, reitittimen ohjelmiston on vielä suomenkielinenkin. Ko. ohjelmistolla voi rajoittaa myös netin sisältöhakuja, mutta näin voi tehdä myös Sayfeldin ohjelmistossakin.

Reitittimen aikarajat estävät nettiin pääsyn, mutta offline-pelejä voi toki käyttää. Teini-ikäinen kaipaa kuitenkin pelaamista kavereiden kanssa yhdessä netin kautta, joten yksin pelaaminen ei ole niin kiinnostavaa. Sayfeldin ohjelma estää tietokoneen käytön tähänkin, mutta vastaavia rajoituksia ei löydy PS3:een. Toivottavasti PS4:ssa on tämä huomioitu eli aikalukkojen mahdollisuus.

Lasten koneen käytön valvonta sujuu tehoikkaimmin näoin ohjelmalla - muuten saattaa lapsilla olla taipumus kaunistella peliaikansa määrää esim. koulun jälkeen ennen vanhempien kotiin tuloa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.09.2019 kello on 14:18
  • Volvo XC60 D3 2,4 aut 205hv Polestar vm2010
Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
« Vastaus #17 : 21.08.2013 kello on 12:56 »
Onnistuisko rajoitus kaukokäyttöisellä pistorasialla?
Itellä kaukosäädin ja naps virrat wex....ei olla koneella enää ;D ;D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:18
Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
« Vastaus #18 : 22.08.2013 kello on 06:51 »
Onnistuisko rajoitus kaukokäyttöisellä pistorasialla?
Itellä kaukosäädin ja naps virrat wex....ei olla koneella enää ;D ;D

Mulla Kauko käyttöinen. Kauko käy napsattamassa sulakkeen pois päältä, harmi kun läppärille ei tehoa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.04.2021 kello on 03:57
Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
« Vastaus #19 : 19.09.2013 kello on 00:49 »
Paras tapa on ihan keskustella nuoren kanssa ja sopia yhdessä käyttöajat ja -rajoitukset. Nuorilla vaan on tapana aina silloin tällöin koetella asetettuja rajoja. Ja lipsumisia tulee tapahtumaan. Sille ei oikein voi mitään.

Aikoinaan kartoitin vaihtoehtoja ohjelmallisesti rajoittaa koneen käyttöä ja vaihtoehdot silloin olivat joko huonoja tai erittäin huonoja. Joten päätin koodata semmoisen itse. Vähän omaa koodausta yhdisteltynä Sysinternalsin PsTools apuohjelmapaketilla (Taitaa nykyään olla M$:n omistuksessa). Lopputuloksena oli kirjautumisen yhteydessä käynnistyvä ohjelma (kaksi erillistä prosessia) joka antoi käyttää konetta sunnuntaista torstaihin max 2h päivässä 06:00 -20:00 välillä sekä perjantaisin ja lauantaisin 06:00 - 22:00 välillä max 2h päivässä lisättynä su-to välillä kayttämättä jääneellä ajalla. Siis yhteensä 14h/viikko.

Lapsille sitten kerroin kuinka ohjelma käyttäytyy, ja kun ohjelma viestittää käyttäjälle (Net Send popup) että käyttöaikaa on viisi minuuttia jäljellä, niin viiden minuutin kuluttua kone sammuu varoittamatta. Samoin kaikki yksinkertaisimmat kikat ohjelman toiminnan estämiseksi tai huijaamiseksi saivat aikaan koneen sammumisen välittömästi. Ja täkynä kerroin että ohjelma ei ole aukoton, ja sinä päivänä kun keksivät kuinka ohjelmaa huijataan tai ohjelman toiminta estetään, niin eivät sitten sen jälkeen enää tarvitse käyttörajoituksiaka an. Ovat sitten jo niin nörttejä että oksat pois.

Kolmeen vuoteen ei tarvinnut huolehtia lasten tietokoneen käytöstä...

  • Vieras
  • Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
    « Vastaus #20 : 10.11.2014 kello on 09:13 »
    Hei,  me tarvittasiin tuollaista samnalaista ohjelmaa  kun windows 7 ei aikarajoja pilvipalveluna ja poika itse tarvitsee pääkäyttäjän tunnukset.  Olisin  sellaisen  ( + asennuksen ) kiinnostunut ostamaan, onnistuisiko (pk-seutu)? 

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
      • East Coast Fellows
    Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
    « Vastaus #21 : 10.11.2014 kello on 13:59 »
    Mihin ne kersat oikeasti niitä pääkäyttäjän tunnuksia tarvitsee? Pelien yms asentamiseen, varmaan sanovat. Windowsin oma valvontaohjelma antaa tuohon mahdollisuuksia, eli jos kersa haluaa asentaa jotain tai muuten tarvitsee väliaikaisesti poikkeuksia niin saan kännykkääni/tietokoneeseeni/tablettiini siitä ilmoituksen ja voin hyväksyä tai hylätä asian vaikka Koreasta.

    Aikarajat, netin käyttö, pelit yms käyttö pysyy ojennuksessa. Verkon katkaisu kun ei juuri auta, osaavat kyllä jakaa netin kännykästään.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:11.04.2023 kello on 07:07
    • voi kuolema parka,et sinä minua elävänä saa
    Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
    « Vastaus #22 : 10.11.2014 kello on 16:53 »
    Meillä koneet samassa huoneessa..siinä sitä vieretysten käytetään..tenavill a omat muutamat pelit missä päivittäin käyvät..kännyssäkin netti on mutta ei sitä käytetä.Itse näemmä koko ajan missäs sitä seikkaillaan..ei eksytä väärille sivuille.Hyvin toiminut vielä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:17
    • Eipä turhia höttyillä :)
    Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
    « Vastaus #23 : 10.11.2014 kello on 17:59 »
    Miksi lasten tietokoneaikaa ylipäätään tulisi rajoittaa, niin kauan kun se pysyy hallituissa rajoissa? Ja tällöinkin puhuminen on se keino, ei tekniikalla pakottaminen :-X

    Omakohtaisesti been there, kun junnuna tosiaan kaikki yötkin välillä paloi näiden koneiden kanssa räpeltäessä. Mutta taas toisaalta myöskin se leipä tähän taloon on aina tullut enempi-vähempi tietokoneiden kanssa pulaamisesta, etenkin nyt viimeisimmät 10v softatestaajana. Joten hieman jäävi lienen tässä kohtaa myöskään aihetta kommentoimaan ::)

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:13.04.2024 kello on 17:42
    Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
    « Vastaus #24 : 10.11.2014 kello on 18:14 »
    Maailman suuret tietokonevalmistaja t ovat hyvin tarkkoja ja rajoittavat suuresti lastensa tietokoneiden käyttöä. Eivät salli yhtään ruutua lasten omiin huoneisiin, ja muissa perheen tiloissa tarkkaan rajattu metin käyttö päivittäin.
    Lasten kännyköihin eivät hanki nettiyhteyttä ennen kuin 14 tai 16v, en muista ihan tarkkaan.

    Aiheesta oli hiljakkoin mielenkiintoin juttu jossain, ja itse olen sitä mieltä, että näiden alan ammattilaisten toimista tässä aiheessa, kannattaisi ottaa aika paljon oppia ja mallia.

    Kertoivat herrat tietävänsä liiankin hyvin mihin liiallinne netin käyttö voi viedä, ja siksikin toimivat niin kuin toimivat, omiensa kanssa.



    t.Kaarina

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:11.04.2023 kello on 07:07
    • voi kuolema parka,et sinä minua elävänä saa
    Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
    « Vastaus #25 : 10.11.2014 kello on 18:21 »
    Maailman suuret tietokonevalmistaja t ovat hyvin tarkkoja ja rajoittavat suuresti lastensa tietokoneiden käyttöä. Eivät salli yhtään ruutua lasten omiin huoneisiin, ja muissa perheen tiloissa tarkkaan rajattu metin käyttö päivittäin.
    Lasten kännyköihin eivät hanki nettiyhteyttä ennen kuin 14 tai 16v, en muista ihan tarkkaan.

    Aiheesta oli hiljakkoin mielenkiintoin juttu jossain, ja itse olen sitä mieltä, että näiden alan ammattilaisten toimista tässä aiheessa, kannattaisi ottaa aika paljon oppia ja mallia.
    Kertoivat herrat tietävänsä liiankin hyvin mihin liiallinne netin käyttö voi viedä, ja siksikin toimivat niin kuin toimivat, omiensa kanssa.
    t.Kaarina

    Ei meilläkään tenavien huoneissa tietareita ole..kaikki käytssä yhdessä "tietari"huoneessa,mun kannettava takkarissa,mun käytössä.

    *****
    • Päivämatkailija
    • Viimeksi paikalla:25.08.2020 kello on 01:53
    Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
    « Vastaus #26 : 1.07.2019 kello on 18:50 »
    Täältä saa vastaavan, mutta ilman maksua: http://www1.k9webprotection.com/

    But k9webproduction is dead now so you have to use  any of its alternatives https://toptenalternatives.co/k9-web-protection/

    *****
    • Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
    • Epsoo
    Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
    « Vastaus #27 : 1.07.2019 kello on 19:37 »
    But k9webproduction is dead now so you have to use  any of its alternatives https://toptenalternatives.co/k9-web-protection/

    Niin, kuudessa vuodessa ehtii tapahtumaan vaikka mitä. Varsinkin tietokoneiden saralla..

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:58
    • Kulkija
    Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
    « Vastaus #28 : 1.07.2019 kello on 22:20 »
    Vastaavia voisi lanseerata myös aikuisille. Rajoittamisen kohteena sekä laatu että määrä, valinnan mukaan.  ;D

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:25
    Vs: Lasten tietokoneen käytön rajoittaminen
    « Vastaus #29 : 2.07.2019 kello on 08:23 »
    Ei nuo koneet vallan negatiivisiä ole, esim omalle tyttärelle 11v avasin nettiläppärin ja siihen sellaasen mukavan lasten nettipelin...jossa voi chattailla muitten muksujen kanssa samalla kun rakentaa omaa kotia yms...
    nyt hällä on jo iso kasa kansainvälisiä kavereita siellä, kirjoittelevat ja puhuvat enkkua keskenään sujuvasti....enkun numero nousi vuodessa kasista kympiksi kera open kehujen :o :o :o
    Ennen oli vähän pakkopullaa opiskelu nyt ei ole tarvinnut patistella vaan on ihan itse oppinut.

    Tietty on kerrottu ja muistuteltu mitä siellä saa kertoa itsestä ...varoitettu että kaikki ei välttämättä ole sitä mitä kertovat jne.