Tekniikkakeskustelut > Matkailuvaunut
Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Nakki-Matti:
Hei. Olen vasta hurahtanut ajatukseen, että tarvisin ehdottomasti asuntovaunun ;) Olen kuitenkin täysin aloittelija, joten olen melko hukassa asian kanssa.
Olen katsellut Suomen tarjontaa ja nuo Hobbyt vaikuttaisivat äkkiseltään asiallisilta vehkeiltä. Vaunu tulisi kesäisin asunnon jatkoksi (vuorotyö eli nukkuminen voisi olla siellä helpompaa), extempore-matkustamiseen tai vierailuihin varsinkin kesäisin eli aina on majapaikka ja ehkä myöhemmin vaunun voisi viedä myös jonnekin tunturiin. Meitä on tällä hetkellä neljä henkeä, ja perhekoko varmaan pysyy maksimissaan viidessä. Isohko koira kuitenkin on nyt ja luultavasti myös tulevaisuudessa. Vaunua ei ole tarkoitus vetää mahdottomia määriä, suurin osa vetomatkoista on noin 100-250 km päässä.
Mutta tosiaan siitä vaunusta. Olen saanut päähäni, että tuollaisen uuden tai uudehkon Hobbyn taitaisi saada esimerkiksi Saksasta jonkin verran halvemmalla. Olen lueskellut noita juttuja aiheesta, mutta mulle on kuitenkin jäänyt vähän epäselväksi tuo tuontiasia. Siis mitä eroa tulee sillä, onko kyseessä uusi vai käytetty vaunu? Mihin maahan ALV maksetaan? Ilmeisesti jos ostaa joltakin liikkeeltä, paperiasiat menee helpommin.
Voisiko kuitenkin joku vielä tavata rautalangasta, mitä kaikkea tuohon tuontivaunun ostoon sisältyy ja missä asiassa pitää ymmärtää pitää varansa?
Sitten vielä tuohon vaunun varustetasoon. Mitä varusteita vaunuun mielestäsi kannattaa ehdottomasti laittaa ja miksi? Mikä on turhanpäiväistä ja ilmankin selviää erittäin hyvin? Ja mitä mieltä olet tuosta Hobby-merkistä? Luin, että niissä olisi ollut sähkövikoja ja vetäminenkään ei ole välttämättä mitään lystikkäintä hommaa. Muuta haukuttavaa en löytänyt.
t. Nakki-Matin vaimo :-*
Topelius:
Hobby on ihan hyvä vaunu vetää. En voi ainakaan itse sitä moittia. Suosittelisin kyllä Alden lämppärillä, niitä on vaan vaikeampi löytää saksasta.
En ole ainakaan vielä törmännyt yhteenkään sähkövikaan.
Topelius:
Mikä malli se pitäisi olla?
Nakki-Matti:
No mallia en osaa vielä muuten sanoa, kuin että V70 D5:lla pitäisi pystyä vetämään (auton tiedot taisi olla seuraavat: yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa 3930kg, perävaunumassa jarruin 1800kg. Volvon omamassa 1670kg ja kokonaismassa 2130kg).
Luultavasti vaunun malli pitäisi olla 600- tai 700- sarjan mallistosta. Kuitenkin tuossa 700- sarjassa mietittiin, että onko vielä laillista vetää Volvolla? Käytännössä vaunussa pitäisi olla mielellään parisänky ja sen lisäksi VÄHINTÄÄN 2 aikuiselle nukkumapaikka. Mielellään kuitenkin 5-6 hengen vaunu. WC ja suihku on melkein oltava lasten takia.
JariJ:
Alv maksetaan Saksaan jos sieltä vaunun ostaa. Veroja ei mene suomeen tuotaessa. Jos uuden vaunun ostaa (kuten me), niin varusteet voi valita ihan samoin kuin Suomesta ostaessa. Ainoa ero on hinta, joka Saksassa on useampi tuhat halvempi.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta