Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Kuolema

<< < (3/7) > >>

Kaija:
Hätkähdin aamulla, kun näin tämän aloituksen.
Hiukan ennen kymmentä sain suruviestin, että isäni on nukkunut pois.

Onneva:
Osanotot suruusi.

jarper:
Työni puolesta näen kuolemaa läheltä niin laitoksissa kuin äkkikuolemia kotona ja oma äitinikin kuoli nykymittapuun mukaan nuorena - alle kuuskymppisenä. Tältä pohjalta oon joutunut miettimään kuolemaa ja myös eutanasiaa, eikä minulla miettimisestä huolimatta ole mitään ehdotonta kantaa eutanasiaan muodostunut. Ymmärrän hyvin näiden ihmisten mietteet jotka seuraa kärsivän omaisen riutumista ja haluaisivat jouduttaa kuolemaa. Ja ymmärrän niitä ihmisiä joiden mielestä elämä on suojelemisen arvoista vaikka se olisi huonompaakin.

Muutamia kysymyksiä eutanasia kyllä herättää, näihin en ole yksiselitteisiä vastauksia vielä saanut;
- jos potilas ei ole eläissään ilmaissut selvästi kantaansa eutanasiaan niin kenellä on oikeus päättää armomurhasta? Suvun vanhimmallako?
- kuka toteuttaa käytännössä potilaan tappamisen? Hoitajat ja lääkärit ovat alalle tulleet elämää säilyttämään, tätä ei voi heiltä vaatia
- miten varmistetaan ettei eutanasiaa käytetä jossakin vaiheessa vajaavaltaisten, mieleltään sairastuneiden, kehitysvammaisten jne eliminoimiseksi yhteiskunnasta epäeettisin perustein.

Jos nämä asiat saadaan keskusteltua selviksi yhteiskunnassa ja eduskunta päättää lainsäädännöllä niin ei minulla ole mitään ehdotonta eutanasiaa vastaan, tällä hetkellä vaan on monta miettimätöntä juttua asian tiimoilta.

Ja kannattaa myös ottaa huomioon että viimeisen kymmenen vuoden aikana on kuolevien/terminaalivaiheen potilaiden hoitolinjaukset  ja kivunhoito sairaaloissa muuttuneet melkoisesti. Enää ei elämää juurikaan pitkitetä toivottamassa tapauksessa edes omaisten toiveesta ja kivunhoitokin on nykyään kehittynyt niin että muu kuin rauhallinen kivuton kuolema on hyvin poikkeuksellista.

Faust:

--- Lainaus käyttäjältä: plica - 29.07.2013     kello on 18:06 ---Työni puolesta näen kuolemaa läheltä niin laitoksissa kuin äkkikuolemia kotona ja oma äitinikin kuoli nykymittapuun mukaan nuorena - alle kuuskymppisenä. Tältä pohjalta oon joutunut miettimään kuolemaa ja myös eutanasiaa, eikä minulla miettimisestä huolimatta ole mitään ehdotonta kantaa eutanasiaan muodostunut. Ymmärrän hyvin näiden ihmisten mietteet jotka seuraa kärsivän omaisen riutumista ja haluaisivat jouduttaa kuolemaa. Ja ymmärrän niitä ihmisiä joiden mielestä elämä on suojelemisen arvoista vaikka se olisi huonompaakin.

Muutamia kysymyksiä eutanasia kyllä herättää, näihin en ole yksiselitteisiä vastauksia vielä saanut;
- jos potilas ei ole eläissään ilmaissut selvästi kantaansa eutanasiaan niin kenellä on oikeus päättää armomurhasta? Suvun vanhimmallako?
- kuka toteuttaa käytännössä potilaan tappamisen? Hoitajat ja lääkärit ovat alalle tulleet elämää säilyttämään, tätä ei voi heiltä vaatia
- miten varmistetaan ettei eutanasiaa käytetä jossakin vaiheessa vajaavaltaisten, mieleltään sairastuneiden, kehitysvammaisten jne eliminoimiseksi yhteiskunnasta epäeettisin perustein.

Jos nämä asiat saadaan keskusteltua selviksi yhteiskunnassa ja eduskunta päättää lainsäädännöllä niin ei minulla ole mitään ehdotonta eutanasiaa vastaan, tällä hetkellä vaan on monta miettimätöntä juttua asian tiimoilta.

Ja kannattaa myös ottaa huomioon että viimeisen kymmenen vuoden aikana on kuolevien/terminaalivaiheen potilaiden hoitolinjaukset  ja kivunhoito sairaaloissa muuttuneet melkoisesti. Enää ei elämää juurikaan pitkitetä toivottamassa tapauksessa edes omaisten toiveesta ja kivunhoitokin on nykyään kehittynyt niin että muu kuin rauhallinen kivuton kuolema on hyvin poikkeuksellista.

--- Lainaus päättyy ---

Itse en näe että "eutanasia" tarkoittaisi huonokuntoisen tai kärsivän potilaan surmaamista yksipuolisella päätöksellä. Näinhän asia ei missään tapauksessa ole. Jos oikeustoimikelpoine n henkilö todistettavasti vakain tuumin ja harkiten toivoo kuolinapua, en näe ainoatakaan syytä olla sitä hänelle antamatta.

jarper:

--- Lainaus käyttäjältä: Faust - 29.07.2013     kello on 18:28 ---Itse en näe että "eutanasia" tarkoittaisi huonokuntoisen tai kärsivän potilaan surmaamista yksipuolisella päätöksellä. Näinhän asia ei missään tapauksessa ole.

--- Lainaus päättyy ---
Ennen kuin "eutanasia-laki" säädetään pitää yhteiskunnassa ja eduskunnassa käydä keskustelu jossa käsitellään asia niin pohjamutia myoten että mitään epäselvyyksiä tai porsaanreikiä ei lakiin jää. Sen vuoksi on hyvä näitä lakimuutoksen pahimpiakin skenaarioita pohtia etukäteen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View