Tekniikkakeskustelut > Projektit
Sprite Cosmos Quattron kesäsiivousta
Mazza:
Jep. Ainakin tässä merkissä kannattanee tehdä kerralla niin paljon uusiksi kun vain helpolla pystyy, ja samalla korjata alimitoitetut seinät ja suunnitteluvirheet, niin vähenee tuo korin notkuminen samalla. Taitais olla parasta tehdä kaikki seinät uusiksi 30mm eristeellä (orig. 22mm), mutta kun karkaa äkkiä turhan suureksi projekti, kun ei vaunu ole edes omalla pihalla...
krtek:
Olen yrittänyt pitää periaatteena että "työ mikä ansaitsee tulla tehdyksi, pitää tehdä kunnolla". Tietekin on eri juttu korjata pakolliset paikat entä rakentaa koko vaunu uusiksi. Seinä rakenteen paksuuden muuttaminen on sellainen juttu joka pitää tehdä koko vaunuun tai jättää kokonaan tekemättä. Toisaalta jos muutat seinän vahvuutta voit joutua muuttamaan myös kalusteita. Monenko vuodenajan vaunun meinaat tehdä? Jos ei ole talvi käyttöä niin 22 mm eriste on varmasti riittäävä ja korjausta tekee niin voi samalla tehdä rakenteeseen vahvistuksia. Tekemisessä kannattaa varmasti muistaa tarve vs. panostus. Jos on kesävaunu niin eristeiden lisäämisellä tuskin saa paljoa hyötyä.
Itsellä tekisi mieli vaihtaa vaunua sellaiseen jossa olisi tai johon voisi rakentaa 3-tasoisen kerrossängyn. Vaunun vaihto kuitenkin jää kun miettii paljonko pitäisi panostaa ja mikä on vaunun käyttö. Nykyisellä käyttömäärällä ei ole mitenkään järkevää vaihtaa kun nykyinen on hyvässä kunnossa (tai ainakin kuvittelen niin) ja toimiva sekä tiloiltaan riittävä.
Mazza:
Lähinnä mietin sitä, että samalla kun sais laittaa standardipaksuista Finnfoamia seinään, niin sais koolauksetkin vaihtaa vahvempiin. Tietysti tiheämpi 22mm koolauskin vahvistaa, mutta samaan jäykkyyteen vaaditaan enemmän materiaalia=painoa. Oven puoleinen seinä on revennyt irti kalusteista, koska seinä ei kestä kunnolla taitettavan kerrossängyn käytöstä aiheutuvaa sivuttaiskuormitust a.
Toisaalta Spritessä ei varsinaista koolausta ole, rimoja menee vain luukkujen vieressä, joten muutamiakin rimoja lisäämällä ja styroksit keltaiseen Finnfoamiin vaihtamalla rakenteesta sais huomattavasti jäykemmän.
krtek:
Kannattaa varmaan ensin tehdä kartoitus kuinka paljon joutuu rakentamaan uusiksi ja päättää sitten meneekö nykyisellä seinä paksuudella vai lisääkö muutamat millit seinään. Käsitykseni mukaan kolmirakenne jäykistää parhaiten mutta voivat aiheuttaa haasteita eristykseen. Meinaan että nykyiseen runkoon voisi tulla joku vinojäykiste eikä pelkkään pystyä tai vaakaa.
Rölli:
Jos päättää pitäytyä 20mm eristeessä ni bygmaxissa on myytävänä 20mm finfoamia..
toho ristirevaamiseen ei mun mielestä ole tarvetta kun liimaa esim finnfoamin kunnolla peltii sekä sisävaneriin, sillä saadaan aivan riittävän luja rakenne aikaseksi..
jos päätttää paksuntaa eristettä niin minä liimaisin terveisiin 20mm rimoihin 9mm vanerisuikun minkä ampusin hakasilla kiinni vanhan rimaan se antaa huomattavan paljon lisäjäykkyyttä seinään.. (oon päässy kokeilemaan moista hommaa ja olin erittäin tyytyväinen loppu tulokseen..) Ja jos ja kun niit mätiä rimoja löytyy niin korvata ne valmiiksi kolkyt millisillä rimoilla..
Ja tämmösen toteuttamiseen on monia vaihtoehtoja ja yhtä ja oikeeta ei varmasti ole..
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta