rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa  (Luettu 9621 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:28.01.2021 kello on 00:02
Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
« Vastaus #15 : 20.06.2013 kello on 16:33 »
Mikä sitten on vika ja mikä ei?
Toivotaan keskustelua!
Uskoisin, että kaappi on edelleen siinä kunnossa kun se oli sinunkin omistuksessa.
 


Eikö kukaan tiedä syytä. Harmittaa kun möin vanhan kulkimen tutulle ja tällänen vika ilmeni heti.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:13
Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
« Vastaus #16 : 20.06.2013 kello on 16:37 »
Voi olla, että putkessa on kosteutta?
Mutta olen kuitenkin varmistunut omasta kokemuksesta, että tämä on veto ongelma.

Voivat kulkea käsi kädessä.

Mikä jääkaappi sinulla on?

Joku Dometic...  Se toimii hyvin, kunhan auto ei ole liikaa nokallaan.   Ärsyttävä piirre ihan tilapäisen pysäköinnin kannalta.  Pitää oikein tutkia montako astetta kaappi sietää ja ruuvata sitten johonkin 'vatupassinsilmä'.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:53
Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
« Vastaus #17 : 20.06.2013 kello on 18:21 »
Mikä sitten on vika ja mikä ei?
Toivotaan keskustelua!
Uskoisin, että kaappi on edelleen siinä kunnossa kun se oli sinunkin omistuksessa.

Jatketaan asiasta!

Voi hyvinkin olla veto-ongelma. Mulla Kafissa Upo Mobile -kaappi, jonka alla  lattiassa oli 50 mm reikä paloilmalle, eikä ilmankiertoa ulos kaapin takaa:
kaasulla pakoputkesta tuli onneton lehmänhenkäys kun ulko-ovi kiinni helteillä - sitten kun avas oven tai ikkunan, niin sitten veti kuten "syksyllä".. Sen sijaan mökissä tuli kuuma helteillä kun pakokaasut lämpöineen tuli sisälle..  :'( 50 mm reiän itikkaverkon puhdistus tai poisto (sitten tulee hiiret) auttoi...

Muutoinkaan sisäkorvausilman kierrättäminen ja ottaminen seinältä, liki katon rajasta ei ole toimiva helteillä - samaa oli saman ikäluokan Solikoissakin..

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:11.04.2024 kello on 19:02
  • Luonnonmaa, Naantali
Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
« Vastaus #18 : 15.08.2013 kello on 18:05 »
Monien vaunujen kanssa olen pelannut, ja tämä on tuttu "vika".

Kaappi syttyy kaasulla kun pitää jonkin aikaa verkkovirrassa, tai
pitää pakoputken päässä imuria.

Tämä ei ole kipinäongelma, vaan veto ongelma.
Syyttymisongelmaa ei yleensä ole talvisaikaan, vaan kesällä kun on matalapaine.

Kun kaappi kylmenee sähköllä, niin pakoputki lämpenee ja sen jälkeen on parempi veto putkessa, sen jälkeen kaappi syttyy myös kaasulla.

Olen testannut myös niin, että kaveri on pitänyt imuria pakoputken päässä ja itse olen sytyttänyt, niin kaappi syttyy.

Tämä ongelma on yleisimmin -80 -90 luvun Upon kaapeissa.
Yhden kerran olen törmännyt Elektroluksin kanssa samaan vaivaan.

Itse selvitin pitkään tätä ongelmaa. Sain ideoita, että kipinä karkaa ym. ym. Käytin kaapin huoltoliikkeessä ja sieltä sanottiin että kaappi on kunnossa.
Kun asensin kaapin takaisin vaunuun, niin ei syttynyt.
Irrotin kaapin vaunusta, niin heti syttyi.

Terve!

Tämän päivän kokeilun perusteella olen valmis kuittaaman lainauksen ainakin tuon sähköllä lämmitämisen osalta.
Aamupäivällä vaihdoin kaasupullon, ja iltapäivällä, muutaman tunnin jälkeen yritin sytyttää, ei muuta kuin parikertaa "humpsahti", muttei syttynyt.
No orgia selaamaan, ja sieltähän löyty nämä ohjeet. Ei kun kokeilemaan, jääkaapi sähkölle ja syömään, jonka jälkeen kokeilemaan kaasulla. Hetken kaasun juoksutusta polttimelle ja piezolla naks. Nyt on jääkaapi taas kaasulla Thumb Thumb Thumb.

Puska käyttöön pitänee keksiä joku muu ratkaisu, kun tuossa meitin keksinnössä ei oo akku käyttö mahdollisuutta.

Ps. löytyhän tuolta toisesta topicista ratkaisu tuohon jälkimäiseenkin ongelmaan :)

Silloin kun vaunun kaappi oli huoltamatta eikä syttynyt suoraan kaasulle käynnistin ja jäähdytin sen 300 W invertterillä. Hyvin sitten jatkoi kaasulla kun oli ensin käynnistetty 230 V

« Viimeksi muokattu: 15.08.2013 kello on 18:20 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
« Vastaus #19 : 15.08.2013 kello on 18:40 »


vaihtakaa tuo , sen reikään oli tarttunut jotain moskaa ajan kanssa
en tiedä mitä mutta jotain siitä irtosi kun putsasin ja sen jälkee vanha kaappi toimi taas kuin ajatus

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:13
Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
« Vastaus #20 : 17.08.2013 kello on 10:31 »

vaihtakaa tuo , sen reikään oli tarttunut jotain moskaa ajan kanssa
en tiedä mitä mutta jotain siitä irtosi kun putsasin ja sen jälkee vanha kaappi toimi taas kuin ajatus

Ja kohta joku sanoo, ettei sitä saa itse vaihtaa...   8)

  • Vieras
  • Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
    « Vastaus #21 : 19.08.2013 kello on 12:23 »
    Ja kohta joku sanoo, ettei sitä saa itse vaihtaa...   8)

    Ei sitä saa itse mennä vaihtamaan!

    Helpottiko tsakali?  ;D :laugh: ;D :laugh:

    Onko olemassa joku laki, joka oikeasti kieltää omat asennukset? En tiedä tästä, vaan ihmiskunnasta hiukkasen. Ja se epelilauma on jo useammallakin ammattilalalla markkinoinut maksullisia palveluita kehumalla, että kotona ei ilmaiseksi saisi harrastella. Ei ole liian kauan, kun vapautin sellaisen yli viisikymppisen naisen uskosta, että autoon ei saisi jarruja korjailla kotosalla.

    Olisi varmaan hyvä idea pistää nyt merkkiä ja mallia/vuosikertaa jatkeeksi kaikille niille laitteille, joissa ongelmaa esiintyy.


    *****
    • Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:07
    • Epsoo
    Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
    « Vastaus #22 : 19.08.2013 kello on 13:08 »
    Onko olemassa joku laki, joka oikeasti kieltää omat asennukset?

    Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta 390/2005, 6.luku 55§

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:13
    Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
    « Vastaus #23 : 19.08.2013 kello on 13:26 »
    Ei sitä saa itse mennä vaihtamaan!
    Helpottiko tsakali?  ;D :laugh: ;D :laugh:

    Ei, ei oikeastaan, koska en ollut asian suhteen mitenkään ahdistunut.  Ihmettelen vaan, että vasta nyt joku tarttui täkyyn ja sekin olit Sinä. Hukkaan meni.  ;D

  • Vieras
  • Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
    « Vastaus #24 : 19.08.2013 kello on 13:28 »
    Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta 390/2005, 6.luku 55§

    Hmm... Niinpähän näyttäisi olevan.

    Yllättäen seuraava (56§ siis) olikin juuri tällaisten onnettomien lakien tapaista tauhkaa. Isommassa liikkeessä on siis yksi vastuuhenkilö, jolla on testattu pätevyys. Loput voivat olla sitten tavan autotalliasentajia, tai vaikkapa jäätelönmyyjiä. Käytännössä laki ei takaa sitä, että jokainen kaasulaitteiden kanssa askarteleva olisi testatusti pätevä niiden kanssa leikkimään.

    Mikä taas käytännössä tarkoittaa sitä, että kuka tahansa lukutaitoinen kykenee käytännössä hoitamaan kaasuvehkeensä ilman merkkiliikkeen tuntitaksoja.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:13
    Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
    « Vastaus #25 : 19.08.2013 kello on 13:40 »
    Yllättäen seuraava (56§ siis) olikin juuri tällaisten onnettomien lakien tapaista tauhkaa. Isommassa liikkeessä on siis yksi vastuuhenkilö, jolla on testattu pätevyys. Loput voivat olla sitten tavan autotalliasentajia, tai vaikkapa jäätelönmyyjiä. Käytännössä laki ei takaa sitä, että jokainen kaasulaitteiden kanssa askarteleva olisi testatusti pätevä niiden kanssa leikkimään.
    Mikä taas käytännössä tarkoittaa sitä, että kuka tahansa lukutaitoinen kykenee käytännössä hoitamaan kaasuvehkeensä ilman merkkiliikkeen tuntitaksoja.

     ;D

    Täällähän on ollut hyviä esimerkkejä myös siitä, millaisia asenuksia 'sähköasennusliikkeissä' tehdään.
    Jokainen, joka omaa ympäristöään tuunaa, 'laittomasti', on taatusti huolellinen. Joka ei ole, kuolisi todennäköisesti muutenkin ennenaikojaan.

    Asiasta kolmanteen, olen ehkä ennenkin kertonut: 15-20 vuotta sitten Romppasen lämmittimissä oli kerran väärin leikattu 'asennustarra'. Yx sähkäri kuoli sen takia, kun kytki vaiheen tarran osoittamaan paikkaan, vaikka liittimen toiselta puolen lähti 5cm pitkä kevi runkoon...

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:34
    • Autossa on pyörät
    Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
    « Vastaus #26 : 19.08.2013 kello on 21:27 »
    Ja niitä yleisempiä esimerkkejä on vaikkapa palovakuutustilasto issa, sekä oikeilta ammattimiehiltä kuulluissa kertomuksissa  :-X

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:46
    Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
    « Vastaus #27 : 20.08.2013 kello on 06:50 »
    ;D

    Asiasta kolmanteen, olen ehkä ennenkin kertonut: 15-20 vuotta sitten Romppasen lämmittimissä oli kerran väärin leikattu 'asennustarra'. Yx sähkäri kuoli sen takia, kun kytki vaiheen tarran osoittamaan paikkaan, vaikka liittimen toiselta puolen lähti 5cm pitkä kevi runkoon...

    Ostin 3 liiketunnistin lamppua (jääköön ketju sanomatta) avasin paketin ja katselin lamppua sisältä, riviliitin oli sillain että oli metalli pohjaan stanssattu johtomerkinnät rungossa oleva metalliliuska oli merkitty toisella puolella vaihejohdoksi ja seuraavassa valaisimessa sama homma. Viimeisessä oli sitten tarra stanssauksen päällä, kun katselin edelliset valaisimet uudelleen niin löytyihän sieltäkin tarra mutta valaisin kuvusta irrallaan. Otin muutaman kuvan ja lähetin tukesille vastaus oli että hyväksytty valaisin testeissä. Itse odotin vähän erillaista vastausta tai ainakin lisä tutkimuksia.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
    • Jo vain !
    Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
    « Vastaus #28 : 20.08.2013 kello on 10:06 »
    Hmm... Niinpähän näyttäisi olevan.

    Yllättäen seuraava (56§ siis) olikin juuri tällaisten onnettomien lakien tapaista tauhkaa. Isommassa liikkeessä on siis yksi vastuuhenkilö, jolla on testattu pätevyys. Loput voivat olla sitten tavan autotalliasentajia, tai vaikkapa jäätelönmyyjiä. Käytännössä laki ei takaa sitä, että jokainen kaasulaitteiden kanssa askarteleva olisi testatusti pätevä niiden kanssa leikkimään.

    Mikä taas käytännössä tarkoittaa sitä, että kuka tahansa lukutaitoinen kykenee käytännössä hoitamaan kaasuvehkeensä ilman merkkiliikkeen tuntitaksoja.


    2 §

    Lain soveltamisala

    Tässä laissa säädetään:

    1) vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista, siirrosta sekä säilytyksestä;


    ymmärsinkö nyt oikein että teollisesta käsittelystä jne jne


    Mutta , Valtioneuvoston asetus
    maakaasu-, nestekaasu- ja öljylämmityslaittei stojen asennus- ja huoltotoimintaa sekä maanalaisten öljysäiliöiden tarkastusta harjoittavien hyväksymisestä no 558/2012


    8?§

    Ilman hyväksyntää tehtävät työt

    Seuraavat asennukset ja huollot saa tehdä ilman tässä asetuksessa tarkoitettua hyväksyntää:

    1)?kaasulaitteistojen ja öljylämmityslaittei stojen sellaiset huoltotyöt, jotka on mainittu laitteistoa koskevissa käyttö- ja huolto-ohjeissa käyttäjän toimesta tehtäviksi; huoltotoimenpiteeks i katsotaan myös osan tai komponentin vaihtaminen vastaavaan samanlaiseen silloin, kun vaihtotoimenpide ei aiheuta säätötarvetta;

    2)?nestekaasun pienasennukset, joissa nestekaasua johdetaan kaasulaiteasetukses sa (1434/1993) tarkoitetulle käyttölaitteelle letkulla; muiden kuin veneiden ja asuntoajoneuvojen osalta asennukseen saa sisältyä myös mahdollinen esivalmistettu metallinen läpivienti- ja jakokappale tarvittavine sulkuventtiileineen;
    « Viimeksi muokattu: 20.08.2013 kello on 10:33 »

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:34
    • Autossa on pyörät
    Vs: Jääkaappi ei syty, ennen kuin on ½ tuntia 220verkossa
    « Vastaus #29 : 20.08.2013 kello on 10:50 »
    Noita kiinteitä putkia ja osia ei saa käyttäjä vaihtaa , letkuja + liittimiä kylläkin.