rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Riittääkö potku invertterissä  (Luettu 50868 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.04.2022 kello on 08:56
Riittääkö potku invertterissä
« : 8.06.2013 kello on 15:10 »
Tänään kävin motonetistä hakemassa 1000w invertterin, hiukan jännittää kuinka pelittää kahvinkeitin. mitatessa tuon keittimen virrankulutusta antoi lukemaa 825w elikkä toivottavasti riittää. muutama olut illalla ja sitten rohkeesti kokeilemaan. :D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #1 : 8.06.2013 kello on 16:22 »
Tänään kävin motonetistä hakemassa 1000w invertterin, hiukan jännittää kuinka pelittää kahvinkeitin. mitatessa tuon keittimen virrankulutusta antoi lukemaa 825w elikkä toivottavasti riittää. muutama olut illalla ja sitten rohkeesti kokeilemaan. :D
  Juuri ja juuri,mutta ensimmäisenä loppuu akusta poveri!!

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:08
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #2 : 8.06.2013 kello on 16:34 »
Ei tuota invertteriä kannata jännittää, jos se 1000 wattia on jatkuva teho. Minulla on 1000 wattiset invertteri ja keitin. Ei ongelmia. Mutta niin kuin ukko sanoo, miten riittää akku? Minä käytön vertteriä vain matkan varrella tai vain valosähköpaikoissa kahvin keittoon. Tai etelässä, missä sulake on 3-6 amppeeria.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #3 : 8.06.2013 kello on 16:46 »
Ei tuota invertteriä kannata jännittää, jos se 1000 wattia on jatkuva teho. Minulla on 1000 wattiset invertteri ja keitin. Ei ongelmia. Mutta niin kuin ukko sanoo, miten riittää akku? Minä käytön vertteriä vain matkan varrella tai vain valosähköpaikoissa kahvin keittoon. Tai etelässä, missä sulake on 3-6 amppeeria.
  Ja yksi asia pitää muistaa,kiinteä asennus akkuun,liikutaan sentään lähes 100A lukemissa akusta otettavasta virrasta !

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:08
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #4 : 8.06.2013 kello on 16:50 »
  Ja yksi asia pitää muistaa,kiinteä asennus akkuun,liikutaan sentään lähes 100A lukemissa akusta otettavasta virrasta !

 Thumb  Thumb  Thumb

Nimen omaan näin!

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #5 : 8.06.2013 kello on 16:56 »
Itse laskeskelin omaa a-paneli ja akustoa laskiessa (sekä käytännön kautta), että ihan kaikkeen tarvittavaan ei päivän aurinkotunnit riitä. Kahvinkeitto on niistä ensimmäinen joka sai lähteä.
Riippuen kaapeleiden jännitehäviöistä invertteri menee kyykkyyn aika nopeasti isolla teholla. Riittää, että 12.8V napajännitteestä tullaan 1 V alas (+ jännitehäviö), invertteri rupeaa pätkimään ja lopulta piippaamaan.. 100Ah täyteen varatulla (hyvälläkin) akulla käy noin aika nopeasti. Kuitenki jäljellä voi olla vielä 200-300Wh, riippuen miten pieniä W määriä otetaan.. Ja totuus on vielä se, että 100Ah akusta oteta edes 50Ah 2h purulla pilaamatta akkua.

Esim. 900W keitin, jos suorituu veden laskemisesta 5 min. Kysehän ei ollut kuitenkaan kuin 75Wh ulos saamisesta, ja niin toista 5 min. ei enää saa vältämättä katkotta ulos.. Vartin huilin jälkeen ehkä.
 

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #6 : 8.06.2013 kello on 17:02 »
Itse laskeskelin omaa a-paneli ja akustoa laskiessa (sekä käytännön kautta), että ihan kaikkeen tarvittavaan ei päivän aurinkotunnit riitä. Kahvinkeitto on niistä ensimmäinen joka sai lähteä.
Riippuen kaapeleiden jännitehäviöistä invertteri menee kyykkyyn aika nopeasti isolla teholla. Riittää, että 12.8V napajännitteestä tullaan 1 V alas (+ jännitehäviö), invertteri rupeaa pätkimään ja lopulta piippaamaan.. 100Ah täyteen varatulla (hyvälläkin) akulla käy noin aika nopeasti. Kuitenki jäljellä voi olla vielä 200-300Wh, riippuen miten pieniä W määriä otetaan.. Ja totuus on vielä se, että 100Ah akusta oteta edes 50Ah 2h purulla pilaamatta akkua.

Esim. 900W keitin, jos suorituu veden laskemisesta 5 min. Kysehän ei ollut kuitenkaan kuin 75Wh ulos saamisesta, ja niin toista 5 min. ei enää saa vältämättä katkotta ulos.. Vartin huilin jälkeen ehkä.
Näin se muuten menee,ikiliikujaa ei ole keksitty,minulla kyllä poveri riittäisi,mutta käytän sen muuhun,kuin kahvinkeittimeen !!

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:08
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #7 : 8.06.2013 kello on 17:05 »
Näin se muuten menee,ikiliikujaa ei ole keksitty,minulla kyllä poveri riittäisi,mutta käytän sen muuhun,kuin kahvinkeittimeen !!

Kukin taaplaa tyylillään!

Aloittaja mainitsi kahvinkeittimen!!

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #8 : 8.06.2013 kello on 19:15 »
Minä olen ollut myös hieman pessimistinen kahvinkeitosta invertterillä, mutta muutama viikko sitten tein viikon reissun ja olin yhdessä paikassa aurinkosähkön varassa ja virtaa riitti niin paljon, että päätin lopulta ostaa invertterin ja tänään sain paikalleen. Ostin 1500W invertterin ja kahvinkeittimeksi valitsin Moulinexin, koska siltä löytyy vähävirtaisimmat keittimet. Keitin on Puuilon myymä 600W malli (0,5L) hinta muistaakseni alle 20€. Kokeilin keitintä ja akusta meni virtaa 53A ja akkujännite pysyi hyvin yli 12,2V, kahvi valmistui 7minuutissa, akku on Boschin 180Ah suljettu happoakku. Invertterin mukana oli niin lyhyet kaapelit, ettei ne olisi yltäneet, kun en voinut sijoittaa akun viereen, joten ostin 2,5m 50mm2 kaapelit, joten jännitehäviötä tuli keitettäessä vain 120mV.
Tämä on hyvä systeemi, tuolla ajossakin voi pysähtyä keittämään kahvit nopeasti ja kun lähtee jatkamaan matkaa, auton laturi lataa akun nopeasti täyteen, vaikka ei olisi pilvinenkin sää. Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.04.2022 kello on 08:56
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #9 : 8.06.2013 kello on 19:24 »
Minulla tuota invertteriä tullaan pää-asiassa käyttämään läppärin lataukseen, mutta halusin sellaisen invertterin että voi "siirtymällä" keittää pikakahvit. puskaparkissa ollessa kahvit tulee liedellä kuten aiemminkin. :D  Hieman nyt mietityttää pitäisikö ostaa toinen 100ah akku lisäksi, mutta eipä tuota virtasta mene kun pumppuun valoihin ja lämmitykseen ja kesällä lähinnä pumppuun, onneksi lomaan on vielä 3viikkoa aikaa ni kerkiää räknäämään. :o

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #10 : 8.06.2013 kello on 19:29 »
Minulla on läppärille sellainen pieni jännitteen nostin, joita saa marketeistakin, esim Prisma myy hyvää mallia n. 40€ hintaan, siinä on mukana sovitteet joista löytyy joka läppärille ja jännite on valittavissa 15-23v, toimii hyvin, ollut jo n. 4v.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #11 : 8.06.2013 kello on 19:50 »
Yhden huonon puolen huomasin tuossa invertterissä, vaikka kytkimestä katkaisee virran pois päältä, silti virtaa menee akusta 0,26A, joten jos on riittävän kauan ilman latausta, niin akku voi hiipua, minulla kun auto on katoksessa, niin paneleistakaan ei tule virtaa. Kaapeli liittimet on senverran isotöiset irroittaa, ettei sitä viitsi aina ruveta tekemään.
Johtuisko tuo kulutus siitä, kun invertterissä on USB-jännitelähtö, jossa on koko ajan jännite, ei sen kyllä silti pitäisi näin paljon tyhjäkäynnillä kuluttaa.
Tämä ostamani invertteri on UPS-invertteri, jolloin se antaa sähköä linjasta silloin kun ollaan verkkosähkössä (vaikka invertteri on pois kytkettynä) ja verkkosähkössä ollessa se lataa myös akkua 15A virralla.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #12 : 8.06.2013 kello on 20:33 »
Yhden huonon puolen huomasin tuossa invertterissä, vaikka kytkimestä katkaisee virran pois päältä, silti virtaa menee akusta 0,26A, joten jos on riittävän kauan ilman latausta, niin akku voi hiipua, minulla kun auto on katoksessa, niin paneleistakaan ei tule virtaa. Kaapeli liittimet on senverran isotöiset irroittaa, ettei sitä viitsi aina ruveta tekemään.
Johtuisko tuo kulutus siitä, kun invertterissä on USB-jännitelähtö, jossa on koko ajan jännite, ei sen kyllä silti pitäisi näin paljon tyhjäkäynnillä kuluttaa.
Tämä ostamani invertteri on UPS-invertteri, jolloin se antaa sähköä linjasta silloin kun ollaan verkkosähkössä (vaikka invertteri on pois kytkettynä) ja verkkosähkössä ollessa se lataa myös akkua 15A virralla.
Se USB pistoke on kaukokäynnistintä varten,pitää herätevirtaa yllä !

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #13 : 8.06.2013 kello on 21:03 »
Ei tässä minun invertterissä ole kaukokäynnistystä, ei ainakaan valmistaja ja myyjä mainitse mitään, kyllä tuo USB on ihan jännitelähtö USB-latureinne ym. esim. oma Lumia latautuu sillä kätevästi. Yleensä kaukokäynnistimissä käytetään RJ-11 liitintä, ellen väärin muista.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Riittääkö potku invertterissä
« Vastaus #14 : 8.06.2013 kello on 22:16 »
Yhden huonon puolen huomasin tuossa invertterissä, vaikka kytkimestä katkaisee virran pois päältä, silti virtaa menee akusta 0,26A, joten jos on riittävän kauan ilman latausta, niin akku voi hiipua, minulla kun auto on katoksessa, niin paneleistakaan ei tule virtaa. Kaapeli liittimet on senverran isotöiset irroittaa, ettei sitä viitsi aina ruveta tekemään.
Johtuisko tuo kulutus siitä, kun invertterissä on USB-jännitelähtö, jossa on koko ajan jännite, ei sen kyllä silti pitäisi näin paljon tyhjäkäynnillä kuluttaa.
Tämä ostamani invertteri on UPS-invertteri, jolloin se antaa sähköä linjasta silloin kun ollaan verkkosähkössä (vaikka invertteri on pois kytkettynä) ja verkkosähkössä ollessa se lataa myös akkua 15A virralla.

Minulla on mökillä 2,5kW:n invertteri. Sille ohjaukseen on rakennettu ajastin joka kytkee invertterin päälle puolen tunnin välein pariksi minuutiksi, jonka aikana vesipumppu pumppaa ylhäällä olevaan säiliöön vettä, josta sitten vettä lirutetaan tarpeen mukaan.  Jos laite on koko ajan päällä virran kulutus olisi huomattavasti suurempi.
   Kulkimen kompurajääkaappiin rakensin terkun joka kytkee invertterin (1700W) silloin kun on jäähdytys tarvetta. Homma ei toimi, pitäisi olla jonkunlainen hidastin, kun kaapin terkku pyytää jäähdytystä, invertteri menisi päälle ja muutaman sekunnin viiveen jälkeen käynnistyisi kompura.  :)