Tekniikkakeskustelut > 230 voltin järjestelmä

Utelua jatkojohdoista

(1/25) > >>

Tavan mies:
Olen tavallista pitemmässä reissussa ja on tullut nähtyä monenlaista sähköliitäntää. Alkaa vaikuttaa se kotoinen päätös jatkojohdoista jopa hyvältä.
Sen verran herättelen keskustelua että kysyn mitä pistokkeita/adaptereita todellisuudessa tarvitsee mukana. Tähän mennessä on löytynyt tuo virallinen pistoke, suojamaadoitettu ja sitten eräässä välimeren satamassa oma ihan ihmeellinen adapteri.

Sehän on hurskastelua sanoa että tuo yksi ja ainut riittää.

Alueilla on omat sääntönsä miten auto tai vaunu kytketään, jossain sitä jopa valvotaan. Siinä vaiheessa kun isäntä alkaa virittelemään jouluvaloja tai vain laittamaan ajoneuvoaan lohkolämmittimeen taitaa säännökset menettää merkityksensä.
Miten auto saadaan laillisesti lohkolämmittimeen?
Toivottavasti kukaan ei vastaa että sillä parin metrin pätkällä kun siellä ei vaan ole niitä tolppia.

Olen tavannut kahdesta paikasta etelänmaissa systeemin jossa sähköpistokkeet ja vesipisteet on samassa tolpassa. Vaikka en mitään ymmärrä silti se näytti oudolta.

Ossi66:

--- Lainaus käyttäjältä: Tavan mies - 12.05.2013     kello on 22:08 ---Olen tavallista pitemmässä reissussa ja on tullut nähtyä monenlaista sähköliitäntää. Alkaa vaikuttaa se kotoinen päätös jatkojohdoista jopa hyvältä.
Sen verran herättelen keskustelua että kysyn mitä pistokkeita/adaptereita todellisuudessa tarvitsee mukana. Tähän mennessä on löytynyt tuo virallinen pistoke, suojamaadoitettu ja sitten eräässä välimeren satamassa oma ihan ihmeellinen adapteri.

Sehän on hurskastelua sanoa että tuo yksi ja ainut riittää.

Alueilla on omat sääntönsä miten auto tai vaunu kytketään, jossain sitä jopa valvotaan. Siinä vaiheessa kun isäntä alkaa virittelemään jouluvaloja tai vain laittamaan ajoneuvoaan lohkolämmittimeen taitaa säännökset menettää merkityksensä.
Miten auto saadaan laillisesti lohkolämmittimeen?
Toivottavasti kukaan ei vastaa että sillä parin metrin pätkällä kun siellä ei vaan ole niitä tolppia.

Olen tavannut kahdesta paikasta etelänmaissa systeemin jossa sähköpistokkeet ja vesipisteet on samassa tolpassa. Vaikka en mitään ymmärrä silti se näytti oudolta.

--- Lainaus päättyy ---

Noihin etelänmaiden systeemeihin en ota kantaa, mutta mielestäni kotimaassa näin:
matkakulkineen kytkemiseksi tolppaan on oltava CEE-CEE johto. Jos tolpassa on shuko, tuohon em. Johtoon voi laittaa nokkaan CEE-shuko adapterin. Myös CEE-shuko johto on sallittu jos tolpassa on shuko pistorasia, mutta sen kanssa ei saa käyttää adapteria.

Autonlämmityksessä ei saa käyttää jatkojohtoa, mutta kuka kieltää tekemästä autonlämmitysjohtoa  varustettuna CEE-päällä ;)

Aakku:
Minua alussa kummastutti tuo 3x2,5mm2 johdon paksuus.
Etenkin kun ainoa asia mihin sitä verkkovirtaa tarviin on akkulaturi. Luulisi sen verran virtaa kulkevan ohkaisemmissakin johdoissa.  :D

perho-ukko:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 13.05.2013     kello on 19:44 ---Minua alussa kummastutti tuo 3x2,5mm2 johdon paksuus.
Etenkin kun ainoa asia mihin sitä verkkovirtaa tarviin on akkulaturi. Luulisi sen verran virtaa kulkevan ohkaisemmissakin johdoissa.  :D

--- Lainaus päättyy ---
  Taitaapi tuo laki sanella,omalla käytöllä riittää 1,5mm2 ,siis kotona !

99:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 13.05.2013     kello on 19:44 ---Minua alussa kummastutti tuo 3x2,5mm2 johdon paksuus.

--- Lainaus päättyy ---

Tuolla varmistetaan riittävä oikosulkuvirta, että sulake varmasti toimii.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View