rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Tietoturva ajantasalle  (Luettu 4828 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:21.12.2023 kello on 10:08
Vs: Tietoturva ajantasalle
« Vastaus #15 : 23.01.2014 kello on 12:04 »
Löytyi sopiva valmis otsikko, niin laitetaan tänne...

kun toisessa topicissa kaivellaan ratkaisuja iLuurin ongelmiin, niin eipä ne siihen rajoitu.
Itse olen aika händikäppi näiden tietoteknisten vermeiden kanssa. Sen takia meillä on varmaan hirmuinen kasa laitteita, joiden kyljessä on puraistu omena  :)

Duunikoneena on win7 läppäri.

Tyttärelle erehdyin ostamaan nyt pc-läppärin ja aivan hillitöntä päivitysrumbaa ja sitten siinä on win8, tai nyt 8.1. Aivan outo systeemi.
Oon jokusen verran nyt konetta pyöritellyt ja saanut siihen sen miljoona päivitystä asennettua...varmaa n iso osa turhiakin.
Mutta mitäs raati suosittelisi tietoturvapuolelle, onko jotain hyvää ilmaisohjelmaa, vai hankinko suosiolla jotain f-securea, tms.?
Macin ja ylisuojatun duunikoneen kanssa kun näistä ei ole tarvinnut välittää, niin ei mitään hajua, mihin päätyä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 20:40
Vs: Tietoturva ajantasalle
« Vastaus #16 : 23.01.2014 kello on 12:07 »
Avastilla ja Winkkarin omalla palomuurilla pääsee jo hyvin alkuun

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:06
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Tietoturva ajantasalle
« Vastaus #17 : 23.01.2014 kello on 12:09 »
http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/tama_on_paras_virustorjuntaohjelma_windowsille
Lainaus
AV-test vertailee säännöllisesti useita virustorjuntaohjelm ia. Ohjelmat arvostellaan niiden suorituskyvyn, käytettävyyden ja virussuojan perusteella. Kotikoneeseen kannattaa tuoreimman testin perusteella ladata asentaa Bitdefender, joka nappasi ainoana täydet kuusi pistettä kaikista kolmesta kategoriasta.

http://www.bitdefender.com/solutions/free.html Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:21.12.2023 kello on 10:08
Vs: Tietoturva ajantasalle
« Vastaus #18 : 23.01.2014 kello on 12:24 »
Mites mulla meni tuo ilmainen bitdefender ohi silmien eilen kun havaitsin myös tuon testin.
Jotenkin löysin vain jonkun maksuversion. No tota täytynee testata.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:07
Vs: Tietoturva ajantasalle
« Vastaus #19 : 23.01.2014 kello on 12:32 »
Eikö tuo Microsoftin Essentials ole myöskin pidetty hyvänä. Ilmaisohjelma käyttöjärjestelmän tuottajalta joka päivitty automaattisesti muiden päivitysten kanssa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Tietoturva ajantasalle
« Vastaus #20 : 23.01.2014 kello on 13:22 »
Just päivitin elisan tietoturvan ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:06
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Tietoturva ajantasalle
« Vastaus #21 : 23.01.2014 kello on 13:39 »
Eikö tuo Microsoftin Essentials ole myöskin pidetty hyvänä.

No eipä tuota MS:n testitulosta kovin kehuttavana voi kyllä pitää :-X

http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/tama_on_paras_virustorjuntaohjelma_windowsille
Lainaus
Microsoftin virustorjunta ei ole AV-testin mukaan samalla tasolla kilpailijoiden kanssa. Käytännön virustorjuntatestis sä esimerkiksi F-Secure, Bitdefender ja Kaspersky tunnistivat kaikki tunnetut haittaohjelmat, mutta Microsoft jäi alle 80 prosenttiin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:58
  • Autossa on pyörät
Vs: Tietoturva ajantasalle
« Vastaus #22 : 23.01.2014 kello on 18:26 »
Löytyi sopiva valmis otsikko, niin laitetaan tänne...

kun toisessa topicissa kaivellaan ratkaisuja iLuurin ongelmiin, niin eipä ne siihen rajoitu.
Itse olen aika händikäppi näiden tietoteknisten vermeiden kanssa. Sen takia meillä on varmaan hirmuinen kasa laitteita, joiden kyljessä on puraistu omena  :)

Duunikoneena on win7 läppäri.

Tyttärelle erehdyin ostamaan nyt pc-läppärin ja aivan hillitöntä päivitysrumbaa ja sitten siinä on win8, tai nyt 8.1. Aivan outo systeemi.
Oon jokusen verran nyt konetta pyöritellyt ja saanut siihen sen miljoona päivitystä asennettua...varmaa n iso osa turhiakin.
Mutta mitäs raati suosittelisi tietoturvapuolelle, onko jotain hyvää ilmaisohjelmaa, vai hankinko suosiolla jotain f-securea, tms.?
Macin ja ylisuojatun duunikoneen kanssa kun näistä ei ole tarvinnut välittää, niin ei mitään hajua, mihin päätyä.
Win 8 ja 8.1 sisältää virusturvan itsessään. Ei kaipaa koneen puolesta muuta, jos käyttäjän. Se on eri asia.

tuo päivitysrumba tulee uudessa koneessa aina eteen , varsinkin kun ostaa 8:lla niin se päivittää heti 8.1:n.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:21.07.2023 kello on 01:10
  • Vaasa
Vs: Tietoturva ajantasalle
« Vastaus #23 : 24.01.2014 kello on 09:34 »
Itse en luottaisi pelkkään mickey$oftin tarjoamaan virusturvaan. Ne kun tuppaavat laahaamaan niin pahoin jäljessä, kuten windowsin tietoturva ylipäänsä. Alkavat nuo huijaukset olla jo niin taitavia, että vaikkei epäilyttävillä sivustoilla kävisikään, niin sellaiselle saattaa päätyä ihan asiallisenkin linkin kautta, saati se että turvallisinakin pidettyjä sivustoja/osoitteita on kaapattu haitakkeiden levitykseen.

Itsehän en windowsia käytä, vaikka muutama lisenssi onkin koneiden oston yhteydessä tullut pakolla mukaan. Se kun on mielestäni itsessään maailman laajimmin levinnyt haittaohjelma. Tai on minulla jo kiintolevyllä tilaa varattuna virtuaalikoneelle linuxin alla, mutta en vaan ole vielä keksinyt mitään syytä ottaa sitä käyttöön ja niin itse käyttökärjestelmä on jäänyt asentamatta. ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:58
  • Autossa on pyörät
Vs: Tietoturva ajantasalle
« Vastaus #24 : 24.01.2014 kello on 11:19 »
Varmaan minä , asiakkaani ja tuttuni on niin epäkiinnostavia kohteita, että tuo M$;n turva riittää. Windowsissa.

Taas tuosta Linuxista mihin tämä jostain kummasta syystä hyppäsi  ::)
Olen laittanut aina silloin tällöin Linuxin johonkin myyntikoneeseen , siinä on vain se vika ettei ne myynnissä kelpaa kellekään.
Kaikki Linuxin käyttäjät ovat niin kuin te , niin nörttejä tai sitten ne toiset, nörteiksi itseään luulevia.
Ettei heille valmiiksi asennettua konetta saa myytyä. Olen palauttanut yleensä jonkin M$:n ohjelmiston niin taas kauppa käy.

Nyt voidaan taas palata otsikon aiheeseen  Thumb


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:00
    • Matkailuvinkkejä
Älä puhu varomattomia kun Chrome on käytössä
« Vastaus #25 : 24.01.2014 kello on 15:24 »
http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/ala_puhu_varomattomia_kun_chrome_on_kaytossa


Voihan sitä kautta kenties seurata myös mitä muuta koneellasi tapahuu

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:07
  • Epsoo
Vs: Tietoturva ajantasalle
« Vastaus #26 : 24.01.2014 kello on 15:54 »
Kaikki Linuxin käyttäjät ovat niin kuin te , niin nörttejä tai sitten ne toiset, nörteiksi itseään luulevia.

Heh, täällä ollaan sitten valtavirrasta poikkeavia. Meinaan kun meidän perheen nörtillä on koneessaan vain Windows 8.1 eikä Linuxia. Itsellä taas pääkäyttiksenä Linux koska en jaksa säätää enää kotona vaan koneen pitää vain toimia, töissä kun saa säätää noita MS tuotteita tarpeeksi. Vaimolla taas on Linux, ja hän ei todellakaan ole mikään tietokone ihminen.
Lisäksi tiedän eräänkin 70+ ihmisen joka käyttää Linuxia mieluimmin kuin Windowssia....

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:58
  • Autossa on pyörät
Vs: Tietoturva ajantasalle
« Vastaus #27 : 24.01.2014 kello on 18:42 »
Ainahan poikkeukset vahvistaa säännön  Thumb
On mun tyttärelläkin kotikoneessa Linux, perheen vanhempi miespuolinen laittanut.
Työkoneina ja työläppäreinä Winukat , tuo perheen mies on vähän enemmän kuin nörtti  ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:58
  • Autossa on pyörät
Vs: Tietoturva ajantasalle
« Vastaus #28 : 25.01.2014 kello on 09:22 »
Ei kai se niin tarkkaa ole mikä virustorjunta. Tarkempaa on valita selain ja käyttis  :o :P
http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/ala_puhu_varomattomia_kun_chrome_on_kaytossa
Lainaus
Haittaohjelmat voivat kaapata koneen ja esimerkiksi kuvata käyttäjää sen kameralla. Israelilainen ohjelmoija vakuuttaa, että Chrome-selain kykenee lähes samaan: se osaa tallentaa ääniä ympäristöstään tietokoneen mikrofonilla.



Asian nosti esiin blogissaan israelilainen ohjelmoija Tal Ater. Hänen mukaansa kyseessä on selaimen ominaisuus, jonka ansiosta tarkoitukseen viritetyn nettisivun avulla voidaan salakuunnella käyttäjää.

”Vaikka et edes käyttäisi konetta, keskustelut, kokoukset ja puhelut sen lähellä ovat tallennettavissa ja kuunneltavissa”, Ater kirjoittaa. Riittää, että haitallinen sivu on auki käynnissä olevalla Chromella.

Aterin mukaan kyse on JavaSciptin puheentunnistuskirj aston ominaisuudesta.

Hän kertoo olleensa yhteydessä Googleen viime syyskuussa. Google vahvisti havainnon ja jopa palkitsi sen raportoinnista. Ater oli hyvillä mielin, kunnes huomasi, ettei turva-aukkoa paikattukaan.

Jatkotiedusteluissa selvisi, että paikkausaikeita ei edes ole. Google sanoo haluavansa odottaa, mitä W3C (World Wide Web consortium) asiasta sanoo. Ominaisuus kun on nykyisten standardien mukainen.

Aiheesta on kirjoittanut muun muassa The Register
 

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:07
  • Epsoo