rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aurinkokennon kiinnitys vaunun katolle  (Luettu 30135 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Vs: Aurinkokennon kiinnitys vaunun katolle
« Vastaus #30 : 27.03.2015 kello on 10:28 »
Tilasin pariviikkoa sitten ebaylta braketit, liittimet läpivientipalikan ja kiinasta vyyhden kaapelia. Osa jo tilatuista saapunut ja   loppuja odottelen. On hinnat läh. kulujenkin kanssa reilusti halvemmat kuin vastaavat Suomessa. Thumb

Kaapelia Kiinasta, muutana metri, nyt ei oikein mene jakeluun...?   ::)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.06.2023 kello on 19:09
  • Lähinnä paikallaanolija
Vs: Aurinkokennon kiinnitys vaunun katolle
« Vastaus #31 : 27.03.2015 kello on 11:46 »
Tilasin pariviikkoa sitten ebaylta braketit, liittimet läpivientipalikan ja kiinasta vyyhden kaapelia. Osa jo tilatuista saapunut ja   loppuja odottelen. On hinnat läh. kulujenkin kanssa reilusti halvemmat kuin vastaavat Suomessa. Thumb
Tein juuri maksusuorituksen hong-kongiin.Valitettavasti meille ostajille dollari/euro kurssi alkaa olla 1:1,kun se parhaimmillaan oli 1:1,60.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:17
  • Eye never sleep

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
Vs: Aurinkokennon kiinnitys vaunun katolle
« Vastaus #33 : 27.03.2015 kello on 14:59 »
^
Hienot on liittimet, mutta mihin niitä tarvitaan kiinteässä asennuksessa - ja  vaatii turhan ison läpivientireiän?

Vai oliko kyse jostain siirrettävästä "piha-asennuksesta" - paneelissa ja säätimessä samaiset liittimet?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:17
  • Eye never sleep
Vs: Aurinkokennon kiinnitys vaunun katolle
« Vastaus #34 : 27.03.2015 kello on 16:55 »
^
Hienot on liittimet, mutta mihin niitä tarvitaan kiinteässä asennuksessa - ja  vaatii turhan ison läpivientireiän?

Vai oliko kyse jostain siirrettävästä "piha-asennuksesta" - paneelissa ja säätimessä samaiset liittimet?

Liittimet tulevat katolle ulkoasennukseen, jolloin Saavutetaan ip67 kosteustiivistys. Paneelin kaapeleihin tulee vastaavat liittimet. Ymmärtääkseni Vyyhdessä  ovat uros ja naaras liitin kaapelin päissä (saas nähdä kun saapuu). letku katkaistaan keskeltä ja katkaistut kaapelin päät työnnetään läpivientipalikan tiivisteiden läpi katon sisätilaan säätimelle. liittimillä saavutetaan mielestäni luotettavin kontakti, sekä tarvittaessa helppo huollettavuus esim. paneelin irrottaminen tai järjestelmän laajentaminen. Toki muitakin  liittämis tapoja voi käyttää. itse valitsin em. syistä tämän asennustavan.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 1.02.2024 kello on 19:37
Vs: Aurinkokennon kiinnitys vaunun katolle
« Vastaus #35 : 27.03.2015 kello on 18:54 »
Mun paneelit on kiinni tuolla Rollin linkin takaa löytyvillä 'kulmapaloilla ja johdot menee sisälle saman myös kuvassa olevan läpiviennin kautta. Kulmapalat on liimattu Sikaflexin kaltaisella aineella kattoon (tuli samassa paketissa kulmapalojen kanssa). Paneelit (2kpl) kytkin sarjaan, jotta toiivat myös osittaisessa varjossa paremmin ja sisään menee vain yhdet kaapelit. En liimannut paneeleja noihin kulmapaloihin kiinni vaan laitoin kulmista haponkestävin ruuvein, jotta pystyy tarvittaessa irrottamaan alta puhdistamista varten. Tämä on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi, sillä eityisesti havupuiden alla neulaset & kävyt kerääntyvät paneelien alle.

Virta on riittänyt hyvin ja sähköä olen ottanut leirintäalueilla vain jos sisältyy leirintämaksuun tai on tarvetta käyttää ilmastointilaitetta .

Ihan tyytyväinen olen tähän kokoonpanoon.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.07.2020 kello on 16:24
Vs: Aurinkokennon kiinnitys vaunun katolle
« Vastaus #36 : 27.03.2015 kello on 22:37 »
Paneelit (2kpl) kytkin sarjaan, jotta toiivat myös osittaisessa varjossa paremmin ja sisään menee vain yhdet kaapelit.
Virta on riittänyt hyvin ja sähköä olen ottanut leirintäalueilla vain jos sisältyy leirintämaksuun tai on tarvetta käyttää ilmastointilaitetta .
Ihan tyytyväinen olen tähän kokoonpanoon.

Hienoa, kuulostaa hyvältä! Minkäkokoiset paneelit päädyit asentamaan? Tuolla aiemmin suunnittelit ilmeisesti yhtä 80-120w paneelia?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.06.2023 kello on 19:09
  • Lähinnä paikallaanolija
Vs: Aurinkokennon kiinnitys vaunun katolle
« Vastaus #37 : 28.03.2015 kello on 10:23 »
Paneelit (2kpl) kytkin sarjaan, jotta toiivat myös osittaisessa varjossa paremmin ja sisään menee vain yhdet kaapelit.
Kokemukseni aiemmalta kekustelupalstalta sarjaan/rinnankytkennästä.


*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 1.02.2024 kello on 19:37
Vs: Aurinkokennon kiinnitys vaunun katolle
« Vastaus #38 : 29.03.2015 kello on 10:50 »
Laitoin 2 kpl 50w monikidepaneelia. Samanlaiset paneelit voi kytkeä sekä rinnan että sarjaan. Latauksen myös vähäisessä valossa varmistaa MPPT-säädin.
Akkuja on myös 2 kpl 80 Ah. Vaunussa kaikki lamput on jo alun perin ledejä ja telkkaritkin on LED-ruudulla 12v jännitteellä toimivia.
Tarvittaessa 230V virtaa saan 1200 W invertterillä, josta 10min ulos + 50% tarvittaessa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.07.2020 kello on 16:24
Vs: Aurinkokennon kiinnitys vaunun katolle
« Vastaus #39 : 29.03.2015 kello on 10:56 »
Laitoin 2 kpl 50w monikidepaneelia. Samanlaiset paneelit voi kytkeä sekä rinnan että sarjaan. Latauksen myös vähäisessä valossa varmistaa MPPT-säädin.
Akkuja on myös 2 kpl 80 Ah. Vaunussa kaikki lamput on jo alun perin ledejä ja telkkaritkin on LED-ruudulla 12v jännitteellä toimivia.
Tarvittaessa 230V virtaa saan 1200 W invertterillä, josta 10min ulos + 50% tarvittaessa.

Ok, kiitoksia infosta! Mulla on PWM säädin, sain tosi edullisesti, ja meillä tuo sähkön tarve on vielä vaatimattomampaa, joten eiköhän tuolla pärjäillä. 100W monikide paneeli oli paikallisessa puljussa kohtuu hintainen, taidanpa mennä sillä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Vs: Aurinkokennon kiinnitys vaunun katolle
« Vastaus #40 : 29.03.2015 kello on 16:45 »
Hienot on liittimet, mutta mihin niitä tarvitaan kiinteässä asennuksessa - ja  vaatii turhan ison läpivientireiän?

Mulla oli panelien johdoissa tuollaiset liittimet. Hain puodista pari lisää, niillä sitten lähtee sähvöt säätimelle.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Vs: Aurinkokennon kiinnitys vaunun katolle
« Vastaus #41 : 29.03.2015 kello on 18:48 »
Ok, kiitoksia infosta! Mulla on PWM säädin, sain tosi edullisesti, ja meillä tuo sähkön tarve on vielä vaatimattomampaa, joten eiköhän tuolla pärjäillä. 100W monikide paneeli oli paikallisessa puljussa kohtuu hintainen, taidanpa mennä sillä.

Moi!  Mulla kans pwm-säädin ja 90-kymppinen paneeli ja akku aina täynnä Portinvartijan mökillä.Ihan hyvä säädintyyppi ja ennenkaikkea huokea ja toimaa ihan hyvin.
Sitä en tiedä paljonkos enemmän mppt-säätimellä saisi hyötyä mutta kun kerran akku on aina täynnä,niin ei siinä tarvii säädintyyppiä vaihdella!

                                          t migel