Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö
Aurinkokennon kiinnitys vaunun katolle
JuhaL:
Mun paneelit on kiinni tuolla Rollin linkin takaa löytyvillä 'kulmapaloilla ja johdot menee sisälle saman myös kuvassa olevan läpiviennin kautta. Kulmapalat on liimattu Sikaflexin kaltaisella aineella kattoon (tuli samassa paketissa kulmapalojen kanssa). Paneelit (2kpl) kytkin sarjaan, jotta toiivat myös osittaisessa varjossa paremmin ja sisään menee vain yhdet kaapelit. En liimannut paneeleja noihin kulmapaloihin kiinni vaan laitoin kulmista haponkestävin ruuvein, jotta pystyy tarvittaessa irrottamaan alta puhdistamista varten. Tämä on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi, sillä eityisesti havupuiden alla neulaset & kävyt kerääntyvät paneelien alle.
Virta on riittänyt hyvin ja sähköä olen ottanut leirintäalueilla vain jos sisältyy leirintämaksuun tai on tarvetta käyttää ilmastointilaitetta .
Ihan tyytyväinen olen tähän kokoonpanoon.
harkonen:
--- Lainaus käyttäjältä: JuhaL - 27.03.2015 kello on 18:54 ---Paneelit (2kpl) kytkin sarjaan, jotta toiivat myös osittaisessa varjossa paremmin ja sisään menee vain yhdet kaapelit.
Virta on riittänyt hyvin ja sähköä olen ottanut leirintäalueilla vain jos sisältyy leirintämaksuun tai on tarvetta käyttää ilmastointilaitetta .
Ihan tyytyväinen olen tähän kokoonpanoon.
--- Lainaus päättyy ---
Hienoa, kuulostaa hyvältä! Minkäkokoiset paneelit päädyit asentamaan? Tuolla aiemmin suunnittelit ilmeisesti yhtä 80-120w paneelia?
hkellokumpu:
--- Lainaus käyttäjältä: JuhaL - 27.03.2015 kello on 18:54 --- Paneelit (2kpl) kytkin sarjaan, jotta toiivat myös osittaisessa varjossa paremmin ja sisään menee vain yhdet kaapelit.
--- Lainaus päättyy ---
Kokemukseni aiemmalta kekustelupalstalta sarjaan/rinnankytkennästä.
--- Lainaus käyttäjältä: hkellokumpu - 27.02.2015 kello on 18:55 ---
--- Lainaus päättyy ---
JuhaL:
Laitoin 2 kpl 50w monikidepaneelia. Samanlaiset paneelit voi kytkeä sekä rinnan että sarjaan. Latauksen myös vähäisessä valossa varmistaa MPPT-säädin.
Akkuja on myös 2 kpl 80 Ah. Vaunussa kaikki lamput on jo alun perin ledejä ja telkkaritkin on LED-ruudulla 12v jännitteellä toimivia.
Tarvittaessa 230V virtaa saan 1200 W invertterillä, josta 10min ulos + 50% tarvittaessa.
harkonen:
--- Lainaus käyttäjältä: JuhaL - 29.03.2015 kello on 10:50 ---Laitoin 2 kpl 50w monikidepaneelia. Samanlaiset paneelit voi kytkeä sekä rinnan että sarjaan. Latauksen myös vähäisessä valossa varmistaa MPPT-säädin.
Akkuja on myös 2 kpl 80 Ah. Vaunussa kaikki lamput on jo alun perin ledejä ja telkkaritkin on LED-ruudulla 12v jännitteellä toimivia.
Tarvittaessa 230V virtaa saan 1200 W invertterillä, josta 10min ulos + 50% tarvittaessa.
--- Lainaus päättyy ---
Ok, kiitoksia infosta! Mulla on PWM säädin, sain tosi edullisesti, ja meillä tuo sähkön tarve on vielä vaatimattomampaa, joten eiköhän tuolla pärjäillä. 100W monikide paneeli oli paikallisessa puljussa kohtuu hintainen, taidanpa mennä sillä.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta