rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Tynnyrisauna  (Luettu 70096 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Tynnyrisauna
« Vastaus #90 : 25.07.2013 kello on 15:00 »
Meijän mökillä on ollut tynnyrisauna jo vuojesta 1971
Nyt se lahos alajuoksuista niin jotta sahasimma Partnerilla poikki ja teimmä
saunan pukuhuoneesta ja vaihoimma kiukaan sisältä ladattavaksi .'
Muuten hyvä mutta kyllä ulkoa ladattava ol parempi pinessä tilassa .
Löylyt on melko samanlaiset .
Nyt teimmä lauteet päätyyn niin kieltämättä on parempi ko ne kaarevilla sivuseinillä olleet matalammat .
Tärkeintä minun mielestä on maltillinen lämmitys että saapi heittää löylyä rohkiasti .
Pittää vain leppähäloilla tulia sitten ko saunoo ettei lämpiä liikaa .


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:06
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Tynnyrisauna
« Vastaus #91 : 25.07.2013 kello on 22:18 »

Muuten hyvä mutta kyllä ulkoa ladattava ol parempi pinessä tilassa .



 Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:11.04.2023 kello on 07:07
  • voi kuolema parka,et sinä minua elävänä saa
Vs: Tynnyrisauna
« Vastaus #92 : 3.11.2014 kello on 03:30 »
Kävin tossa meidän saunaseuran avannossa kastautumassa,siis en uimassa,vaan neitimäisesti rappusista kiinni pitäen molskis ja ylös ja vähän ajan päästä taasen uudelleen ja sinne jäi selkäkivut...

En tiedä mikä shokkihoito se lihaksille ja elimistölle on mutta näin tällä kertaa. En siitä pulahduksesta kylläkään niin nauttinut...

Saattaishan noita kipujaan avantoonkin hukuttaa,sisko ei juur kesällä veteen mee,kun talvet avannossa käyp.
itte oon niin vilukissa etten ole moista koettanut.Säryt lähtee poreammeessa kuumassa vedessäkin ja siellä viihtyy ihan hyvin parikin tuntia lepäämässä.  Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:11.04.2023 kello on 07:07
  • voi kuolema parka,et sinä minua elävänä saa
Vs: Tynnyrisauna
« Vastaus #93 : 3.11.2014 kello on 03:33 »
Tuommoisessa tynnyrisaunassakin olen penskana saunonut ja kivaahan se oli,ja jos ny isompana jalat lämpimäks saunottaessa haluaa nii koivet kattoon vaan,ihan niin kuin pötkölleens sinne yläpedille ja tulee varpaillekkin lämmin :laugh:

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.01.2023 kello on 16:46
  • Siikajoki-Ruukki
Vs: Tynnyrisauna
« Vastaus #94 : 13.11.2014 kello on 08:27 »
Mikäli haluaa testata tynnyrisaunan löylyjä, niin kannattaa reissullansa poiketa Wanhat Wehkeet Campingillä Karstulassa.
Ainakin viime kesenä siellä sai lämmittää tynnyrisaunaa ja pääsi itse toteamaan onko hyvä vai ei.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:16.05.2023 kello on 19:40
  • vituiks menee mutta menköön.
Vs: Tynnyrisauna
« Vastaus #95 : 25.01.2015 kello on 09:38 »


Tällänen tynnyri tuli viime kesänä mökille ja ennakkoluulot oli kovat tuota kohtaan,mutta perhana,siinähän on hyvät löylyt.. :D
Valmistaja oli muistaakseni kiuruvedeltä ja tuossa saunassa on mun mielestä tehty fiksusti lauteet perälle poikiteloin ja siinä on ihan kohtuulliset pesutilat.Huonoa tuossa on piippupata,sillä ei tee yhtää mitää.. :-[
Jos haluaa veden lämpöseksi,joutuu polttamaan 3 pesää ja sitte saunasssa on 100c.lämmintä..meil lä on tuossa saunan vieressä muuripata väliaikaisesti,siinä tulee lämmin vesi äkkiä,tarkoitus on vaihtaa tuo kiuas pyöreään kotakiukaaseen vaippasäiliöllä niin sit ei tartte muuripataa.
Mut kokonaisuutena mukava sauna,suosittelen.. Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:50
Vs: Tynnyrisauna
« Vastaus #96 : 25.01.2015 kello on 10:12 »
Tuollaisesta tynnyrisaunan näkemisestä messuillakin se alkoi viime talvena... :)
Tällainen siitä sitten tuli kuitenkin tuli.



*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:11.04.2023 kello on 07:07
  • voi kuolema parka,et sinä minua elävänä saa
Vs: Tynnyrisauna
« Vastaus #97 : 25.01.2015 kello on 10:30 »
Tuollaisesta tynnyrisaunan näkemisestä messuillakin se alkoi viime talvena... :)
Tällainen siitä sitten tuli kuitenkin tuli.

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Hieno tuli  Thumb Pääasiahan ON hyvät löylyt ,,ei se ulkomuoto ;) Thumb

Saahan sitä oivat löylytykset telttasaunassakin,,ja mitäs näitä pressuvirityksiä ny sitte onkaan..

Sellainen pystymallin tynnyrilöyly olisi silti ihan kiva pihakoriste Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Tynnyrisauna
« Vastaus #98 : 25.01.2015 kello on 10:55 »

Jos haluaa veden lämpöseksi,joutuu polttamaan 3 pesää ja sitte saunasssa on 100c.lämmintä..meil lä on tuossa saunan vieressä muuripata väliaikaisesti,siinä tulee lämmin vesi äkkiä,tarkoitus on vaihtaa tuo kiuas pyöreään kotakiukaaseen vaippasäiliöllä niin sit ei tartte muuripataa.
Mut kokonaisuutena mukava sauna,suosittelen.. Thumb
[/quote]
Joo, niitä on kahta versiota piippusäiliöitä .
Toinen versio keittää veden yhdellä pesällisellä melkein ,ainakin kesälämpöisen veden.
Mullaikin oli sellainen .
Vävy uusi piipun meille ja se on väljempi sinne säiliön reikään ja nyt lämpiää vesi hitaasti .
No nyt kun kerkeää ennakoimaan niin tuntia ennen saunan lämmitystä poltan yhden pesällisen hyviä koivuja ja hyvällä vedolla .
Vesi esilämpiää ja sitten kun lämmittää kiukaan ,taas puolellatoista pesällisellä myöhemmin saan vedestä sopivaa eikä saunasta tule pätsiä .
Monimutkaista , joo ,mutta elämä on.
Yksin kun saunon mulle riittää kattilallinen varia  vettä.
Helleaikaan peseydytään järvilämpöisellä vedellä .
Laiturilla saippuat ja shampoot hipiään ja eikun molskis  ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:50
Vs: Tynnyrisauna
« Vastaus #99 : 25.01.2015 kello on 11:19 »
^
Sellainen Harvian pikkukiuas ja siinä päällä saman firman piippu ja 22L säiliö tuli saunan mukana.

Lämmitys puoli tuntia, jolloin ollaan 80 asteessa ja vesi säiliössä on lähes 100 astetta. Riittää kahdelle hengelle hyvin. Säiliöstä kun otan vaikkapa 5 litraa, niin lisään säiliön taas kylmällä vedellä täyteen. Ei sitä niin nopeasti pysty käyttämään, että loppuisi.
Kiukaassa tietty täytyy olla jatkuva tuli. Muuten löylyttely loppuu äkkiseltään.

Kun sauna on kotipihan perällä, niin kesällä on jatkuva vesi letkulla joka kulkee pienen Bilteman varaajan kautta suihkuun. Talvella sitten tämä kantovesi ja piippusäiliö.