Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Missä olit tasan 15 vuotta sitten
Aippe:
En muista tarkalleen missä olin kun tuo Jyväskylän vahinko sattui. Mutta siihen aikaan resusin ympäri Suomea kouluttamassa saman firman muita myyntiedustajia ja sen muistan, että olin heti seuraavalla viikolla Jyväskylän kaverin luona.
hronkko:
Jos sattuu olemaan vielä utelias ja mietiskelee tämänkin onnettomuuden syntykuvioita ja mitä siitä seurasi noin muuten raideliikenteen turvallisuudelle niin Onnettumuustutkinta keskus julkaisi siitä mielenkiintoisen raportin että miten asiat meni
http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Raideliikenne/Raideliikenne1998/1210772758595
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: migel - 7.03.2013 kello on 17:38 ---Estonia,vanha viking sally , uppos syyskuussa-94,
--- Lainaus päättyy ---
Olin aamulla lähdössä ns. 'töihin'... Kävin herättämässä Emännän ja sanoin, että nyt on tapahtunut se, minkä ei koskaan pitänyt tapahtua!
pamaus:
--- Lainaus käyttäjältä: migel - 7.03.2013 kello on 17:38 ---Estonia,vanha viking sally , uppos syyskuussa-94,-muistan hyvin tuon yön kun hulikopterit pauhas eestaas kattomme yli Tyksiin siihen aikaan....hrrr,karsee yö kun ajatteli niitä onnettomuuden uhreja!
--- Lainaus päättyy ---
Estonian muistan hyvin, olin RUK:ssa silloin ja olimme Utön ulkosaarilla asemissa. Tuli käytyä Ruk Santahaminassa Rannikkotykistökoul ussa (RTK) ja olimme pääsääntöisesti aina joka toinen viikko jossakin kivellä asemia ihmettelemässä. Niin nytkin kun Estonia upposi. Koska olin laskinlinjalla olin samalla myös tutka-asemalla josta kuulin kaiken keskustelun mitä tähän uppoamiseen liittyi.
Myös ne Estonian keskustelut ja niiden muiden laivojen keskustelut. Aluksi keskustelu käytiin virallisesti englanniksi ja kun tilanne alkoi muuttua kriittisesti keskustelu muuttui suomeksi.
Meitä oli tällä kurssilla vajaa sata ukkoa ja olimme fyysisesti kaikki pitkin ja poikin eri kivillä. Tulenjohtajat aivan ulommalla kivellä kaikista lähimpänä Estoniaa. Meidät kommennettiin valmiuteen, että siirrymme Utööseen auttamaan, jonne pelastuneet tuotaisiin. Emme missään vaiheessa siirtyneet, koska uiskot, jotka oli joukkojen kuljetusveneet, eivät päässeet rantautumaan kiville kovan myrskyn vuoksi. Ja kaikki muistaa, että ei niitä autettavia kovin montaa jäänyt.
Meillä oli Lasut, eli Lasersuuntimet, millä saatiin mitattua aallonkorkeuksia. Muistan, että ne olivat useampi metri parhaimmillaan. Vaikka olimme lähellä tuota uppoamispaikkaa, niin emme saanneet otettua suuntia kovan merenkäynnin vuoksi. Oli se keikka. Ruk:on kurssijulkaisussa meillä on aukeama omistettu Estonialle. Kurssi oli muuten 204.
Turhan Höpöttäjä:
Olihan se yksi murheellinen tapahtuma vielä. Kun eräät meni valkoista Suomalaista Joulua pakoon halpojen juomien maahan tsunamia jännittämään. Vanhanen oli sitten lentokentällä lippujen liehuessa vastassa "sankarivainajia". Sitten kun uhreja alkoi palata enempi, Vanhanen otti heitä vastaan kotonaan telkkaria katsoen. Murheellinen tapaus oli tämä "turha" onnettomuus. ...Joka paikkaan ne Suomalaisetkin änkää halpojen hintojen perässä. ...Ja vielä Jouluna :(
"Matkailu ei aina avarra"
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta