rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Hupiakun vaihto  (Luettu 17560 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.07.2014 kello on 15:09
Hupiakun vaihto
« : 18.02.2013 kello on 13:33 »
Hei! Olen vaihtamassa asuntoautoon hupiakun. Onko mitään erikoista huomioitavaa vaihdon suhteen. Laturina on ebl 225. Pitääkö vaihdon jälkeen kuitata/nollata jotain. En omista kyseisen laiturin manuaalia.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:27
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #1 : 18.02.2013 kello on 13:37 »
Ei tarvitse tehdä mitään. Katsot vaan, että Geeli/ happoakku kytkin on oikeassa asennossa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.03.2024 kello on 09:40
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #2 : 18.02.2013 kello on 14:41 »
En tiedä, onko järkevää mutta minulla on hupiakkuun kytketty as.autossa myös eberi. Tuntuu, että akut ei oikein kestä. Alkuperäinen geeliakku ja nyt AGM-akku loppuivat muutamassa vuodessa. Onko syynä tuo eberi vai miten monta vuotta hupiakut yleensä kestävät?

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.07.2014 kello on 15:09
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #3 : 18.02.2013 kello on 15:07 »
Akku vaihdettu, mutta nyt ohjauspaneelissa (lt 500) palaa hupiakun tarkistuskytkimen vieressä oleva punainen valo. Tarkoittaa vissiin akun varaustilan vähyyttä. Akku kuitenkin on uusi ja ladattu täyteen. Samoin punainen valo, jossa kysymysmerkki, vilkkuu. Ilmeisesti paneeliin ei tule akun varaustilaa. Paneelin näyttö (v, A ja %) toimii kuitenkin ja näyttää akun olevan täynnä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:15
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #4 : 18.02.2013 kello on 16:37 »
En tiedä, onko järkevää mutta minulla on hupiakkuun kytketty as.autossa myös eberi. Tuntuu, että akut ei oikein kestä. Alkuperäinen geeliakku ja nyt AGM-akku loppuivat muutamassa vuodessa. Onko syynä tuo eberi vai miten monta vuotta hupiakut yleensä kestävät?
Eikös jossakin geeliakun ohjeesssa sanota, että se ei kestä pakkasta?
Minulla on nyt käytössä puolet halvempi ja hieman isompi varauskyvyltään oleva tavallinen ulos tuulettuva happoakku.
En tiedä mitä se sitten kestää, mutta on se nyt neljä vuotta ollut käytössä. Tämä hupiakku käyttää auton Eberi lämmitintä ja siihen on valjastettu 1000W invertteri.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.03.2024 kello on 09:40
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #5 : 18.02.2013 kello on 18:11 »
Eikös jossakin geeliakun ohjeesssa sanota, että se ei kestä pakkasta?
Minulla on nyt käytössä puolet halvempi ja hieman isompi varauskyvyltään oleva tavallinen ulos tuulettuva happoakku.
En tiedä mitä se sitten kestää, mutta on se nyt neljä vuotta ollut käytössä. Tämä hupiakku käyttää auton Eberi lämmitintä ja siihen on valjastettu 1000W invertteri.

Joo voi olla että ei kestä pakkasta geeliakku. Tuo oli autossa alkuperäisenä, kun sen uutena ostin. Tavallisen happoakun minäkin nyt laitoin: 100Ah.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:14
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #6 : 18.02.2013 kello on 18:27 »
En tiedä, onko järkevää mutta minulla on hupiakkuun kytketty as.autossa myös eberi. Tuntuu, että akut ei oikein kestä. Alkuperäinen geeliakku ja nyt AGM-akku loppuivat muutamassa vuodessa. Onko syynä tuo eberi vai miten monta vuotta hupiakut yleensä kestävät?

Ei Eberi vaan auton lämmityslaitteen puhallin, se syö 5 -30A, ellet lataa tai aja pitkähköä matkaa Eberin käytön jälkeen tyhjenee => pilaantuu akku aika pian.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:22
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #7 : 18.02.2013 kello on 18:44 »
En tiedä, onko järkevää mutta minulla on hupiakkuun kytketty as.autossa myös eberi. Tuntuu, että akut ei oikein kestä. Alkuperäinen geeliakku ja nyt AGM-akku loppuivat muutamassa vuodessa. Onko syynä tuo eberi vai miten monta vuotta hupiakut yleensä kestävät?

Itsellä ollut ja on edelleen eberi kytkettynä asuntopuolen akkuihin (AGM, 2x85 Ah). Perustelin itselleni kytkentää sillä, että missään vaiheessa ei tulisi tyhjennettyä starttiakkua.
Yleisenä ohjeena lienee se, että käytettäessä mainitunlaista lisälämmintä, on ajettava ajallisesti vähintään yhtä kauan, jotta akut varautuisivat lähtötilanteen tasolle.
Mielestäni se ei oikein tahdo riittää. Kylmät akut eivät ota varausta vastaan kovinkaan tehokkaasti ja lisäksi useimmiten samaan aikaan on käytössä ajovalot, ehkä jääkaappikin ja muut kulutuskohteet.
Näin ollen akkujen varaustila ehkä laskee kaiken aikaa ja siten jatkuva alivaraustila tuhoaa akut suht nopeasti.
Nykyiset akut olleet käytössä 5...6 vuoden välillä ja tuntuvat olevan vielä suht hyvässä iskussa.
Kulkimen ollessa pois käytöstä, pyrin pitämään akkujen (myös starttiakku) varaustilan mahd ylhäällä pienitehoisella (Ctek) ylläpitolaturilla.

Nämä tällaisia henk kohtaisia näkemyksiä, joista vara antaa tarvittaessa periksi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #8 : 18.02.2013 kello on 18:57 »

Mielestäni se ei oikein tahdo riittää. Kylmät akut eivät ota varausta vastaan kovinkaan tehokkaasti ja lisäksi useimmiten samaan aikaan on käytössä ajovalot, ehkä jääkaappikin ja muut kulutuskohteet.

.

Eikö nykyaikaisissa kulkimissa ole jo niin tehokkaat laturit, että vaikka on käytössä useita kulutuspisteitä, niin akut ei pysty määräänsä nopeammin ottamaan evästä sisäänsä.  :)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:22
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #9 : 18.02.2013 kello on 19:15 »
Eikö nykyaikaisissa kulkimissa ole jo niin tehokkaat laturit, että vaikka on käytössä useita kulutuspisteitä, niin akut ei pysty määräänsä nopeammin ottamaan evästä sisäänsä.  :)

Laturien tehot ovat kasvaneet ihan kiitettävälle tasolle - teoriassa. Kannattaa kuitenkin huomioida, millä ehdoilla laturista saadaan ulos ne ilmoitetut (teoreettiset kymmenet/sadat) amppeerit.
Akkuihinhan saadaan syötettyä energiaa vain kulloinkin voimassa olevalla jännite-erolla (ja tämä mitattuna akun navalta). Ongelmaan tietysti vaikuttaa monet asiat, kuten akkujen kunto, niiden lämpötila, syöttökaapelien/maadoituskaapelien jännitehäviöt jne...
Melkoisen laaja alue käsiteltäväksi.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.03.2024 kello on 09:40
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #10 : 18.02.2013 kello on 19:39 »
Itsellä ollut ja on edelleen eberi kytkettynä asuntopuolen akkuihin (AGM, 2x85 Ah). Perustelin itselleni kytkentää sillä, että missään vaiheessa ei tulisi tyhjennettyä starttiakkua.
Yleisenä ohjeena lienee se, että käytettäessä mainitunlaista lisälämmintä, on ajettava ajallisesti vähintään yhtä kauan, jotta akut varautuisivat lähtötilanteen tasolle.
Mielestäni se ei oikein tahdo riittää. Kylmät akut eivät ota varausta vastaan kovinkaan tehokkaasti ja lisäksi useimmiten samaan aikaan on käytössä ajovalot, ehkä jääkaappikin ja muut kulutuskohteet.
Näin ollen akkujen varaustila ehkä laskee kaiken aikaa ja siten jatkuva alivaraustila tuhoaa akut suht nopeasti.
Nykyiset akut olleet käytössä 5...6 vuoden välillä ja tuntuvat olevan vielä suht hyvässä iskussa.
Kulkimen ollessa pois käytöstä, pyrin pitämään akkujen (myös starttiakku) varaustilan mahd ylhäällä pienitehoisella (Ctek) ylläpitolaturilla.

Nämä tällaisia henk kohtaisia näkemyksiä, joista vara antaa tarvittaessa periksi.

Miten olet tuon Ctek-ylläpitolaturin kytkenyt? Itselläni on siis starttiakku (kuljettajan penkin alla) ja hupiakku (vänkärinpenkin alla) ja tietääkseni niitä molempia lataa auton laturi aina, kun se on verkkovirtaan kytkettynä. Itsekin halusin Eberin hupiakkuun siitä syystä, että auton saisi ainakin aina varmasti käyntiin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:22
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #11 : 18.02.2013 kello on 20:08 »
Miten olet tuon Ctek-ylläpitolaturin kytkenyt? Itselläni on siis starttiakku (kuljettajan penkin alla) ja hupiakku (vänkärinpenkin alla) ja tietääkseni niitä molempia lataa auton laturi aina, kun se on verkkovirtaan kytkettynä. Itsekin halusin Eberin hupiakkuun siitä syystä, että auton saisi ainakin aina varmasti käyntiin.

Jos haluaa tehdä kytkennän asiallisesti ja pysyvästi, niin Ctekin johdot kiinteästi asuntopuolen akkuun. Tällöin asuntopuolen akku (-ut) latautuvat ensin ja sen jälkeen (pienehkö) lataus siirtyy myös starttiakulle. En uskalla sanoa, toimivatko kaikkien kulkimien laturit näin, mutta ainakin itsellä toimii (Hymer).
Ctekin vuotovirta (eli virta akusta laturiinpäin silloin, kun verkkojännite ei ole kytkettynä) on olematon.
Itse olen kytkenyt Ctekin "pikaliittimellä" asuntopuolen akkuihin koska olen huomannut lataustarpeen ajoittuvan vain talven ajalle, jolloin eberiä tulee käytettyä hyvinkin paljon.

Kirjoittajien joukosta löytyy tietäjiä eri laturien toiminnasta!

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.03.2024 kello on 09:40
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #12 : 18.02.2013 kello on 20:30 »
Jos haluaa tehdä kytkennän asiallisesti ja pysyvästi, niin Ctekin johdot kiinteästi asuntopuolen akkuun. Tällöin asuntopuolen akku (-ut) latautuvat ensin ja sen jälkeen (pienehkö) lataus siirtyy myös starttiakulle. En uskalla sanoa, toimivatko kaikkien kulkimien laturit näin, mutta ainakin itsellä toimii (Hymer).
Ctekin vuotovirta (eli virta akusta laturiinpäin silloin, kun verkkojännite ei ole kytkettynä) on olematon.
Itse olen kytkenyt Ctekin "pikaliittimellä" asuntopuolen akkuihin koska olen huomannut lataustarpeen ajoittuvan vain talven ajalle, jolloin eberiä tulee käytettyä hyvinkin paljon.

Kirjoittajien joukosta löytyy tietäjiä eri laturien toiminnasta!

Kiitoksia! Lisää tyhmiä kysymyksiä: Onko sinulla Hymerin alkuperäinen laturi pois kytkettynä, kun käytät tuota Ctekiä?

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:27
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #13 : 18.02.2013 kello on 21:37 »
Jos haluaa tehdä kytkennän asiallisesti ja pysyvästi, niin Ctekin johdot kiinteästi asuntopuolen akkuun. Tällöin asuntopuolen akku (-ut) latautuvat ensin ja sen jälkeen (pienehkö) lataus siirtyy myös starttiakulle. En uskalla sanoa, toimivatko kaikkien kulkimien laturit näin, mutta ainakin itsellä toimii (Hymer).
Ctekin vuotovirta (eli virta akusta laturiinpäin silloin, kun verkkojännite ei ole kytkettynä) on olematon.
Itse olen kytkenyt Ctekin "pikaliittimellä" asuntopuolen akkuihin koska olen huomannut lataustarpeen ajoittuvan vain talven ajalle, jolloin eberiä tulee käytettyä hyvinkin paljon.

Kirjoittajien joukosta löytyy tietäjiä eri laturien toiminnasta!

Eikö sinulla se hymerin oma asunto-osan laturi toimi kun pitää c-tek kytkeä?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:22
Vs: Hupiakun vaihto
« Vastaus #14 : 19.02.2013 kello on 07:35 »
Kiitoksia! Lisää tyhmiä kysymyksiä: Onko sinulla Hymerin alkuperäinen laturi pois kytkettynä, kun käytät tuota Ctekiä?
Huom! Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, vastaukset voivat sitä olla.
Olen testimielessä pitänyt päällä myös Hymerin laturin ja katsellut, miten toimivat yhdessä. Molemmat laturit tuntuvat oleva ihan "fiksuja", eikä ongelmia ole ilmennyt.
Mutta, ei ole perusteltua pitää päällä molempia yhtäaikaisesti! Hymerin laturi on kuitenkin huomattavasti tehokkaampi, kuin tuo minun pikkuinen Ctek (malli 3600), joten sillä saa asuntopuolen akut nopeammin täyteen.