Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut 131532 15 Dec 2012
  • Voiko aurinkokennoakkuja lisäladata laturilla irroittamatta niitä kennolatauksesta. Minulla on kolmen akun ryhmä, joita joskus joudun lisälataamaan laturilla, olen tähän asti ladannut niitä yksi kerrallaan aina irrottaen sen muusta ryhmästä. Mikä olisi paras akku tuollaiseen harvoin käytettävään akustoon. Käyttö 2-3 kertaa vuodessa, kerralla 1-2 vkoa.
  • #2 kirjoittanut 88k5 15 Dec 2012
  • Ilmeisesti ne ovat rinnankytkettyjä akkuja, mutta ovatko kiinteästi, ja minkälaisia akkuja (lyijyhappo, Agm, geeli, ... mikä oikea latausjännite) ovat? Parasta irroittaa kaapelit latauksen ajaksi, vaikka kennopuolella estodiodit ovatkin - erikseen lataamalla varmistuu, että jokainen tulee täyteen. Kun taas rinnankytkemällä latauksessa "paras voittaa"  :-\
  • #3 kirjoittanut tsahkali 15 Dec 2012
  • Ilmeisesti ne ovat rinnankytkettyjä akkuja, mutta ovatko kiinteästi, ja minkälaisia akkuja (lyijyhappo, Agm, geeli, ... mikä oikea latausjännite) ovat? Parasta irroittaa kaapelit latauksen ajaksi, vaikka kennopuolella estodiodit ovatkin - erikseen lataamalla varmistuu, että jokainen tulee täyteen. Kun taas rinnankytkemällä latauksessa "paras voittaa"  :-\

    Jos ajatellaan sitä, että akkuja voidaan jokapäiväisestikin ladata kahdesa lähteestä, eli vaikka auringolla ja tuulella, niin samoin kai millä tahansa kahdella laturilla.
    (ja kohta alkaa taas kina siitä, miten ne erikokoiset ja kuntoiset akut latautuu   ;D  )
  • #4 kirjoittanut 131532 15 Dec 2012
  • Akut ovat rinnan kytkettyjä lyijyhappoakkuja muistaakseni 120 Ah/kpl. Virta riittää noin viikoksi, minkä jälkeen on pakko lisäladata. Kennoja ei viitsi lisätä kun käyttö on niin harvoin 2-3 krt/v. Käytössä ovat LED-valot, LED-TV ja myös Primus 2480 lämpöä tuottamassa.
  • #5 kirjoittanut perho-ukko 15 Dec 2012
  •  Minulla autossa kennot,540Ah akut,ja lataan välillä ihan normaalisti verkkovirralla,töpseli vaan auton kylkeen!! Jos on kunnollinen säädin kennoissa,ei ei tarvitse tehdä mitään!!
  • #6 kirjoittanut Turhan Höpöttäjä 15 Dec 2012
  • Minulla mökillä 700Ah akkuja. Joulu/Tammikuussa lataan niitä käydessäni Agrekaatilla ja isolla laturilla. Totta kai akut on kennoissa ja tuulivoimalassa kiinni. Ei kannata yksinkertaisesta jutusta tehdä vaikeata. Kaikki akut voit ladata yhtä aikaa, niin kennotkin tekee.  :)
  • #7 kirjoittanut 131532 15 Dec 2012
  • Kiitos osallistujille arvokkaista tiedoista. Tästä lähtien lataan, kun tarvetta tulee akkuja lisälaturilla irroittamatta niitä kytkennästä ja hankin myös akkuja lisää.
Sivuja:
Toiminto