Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut vetor 12 Dec 2012
  • Tarvitsin koneen tuunaamaan pihaani. Tietenkään se ei tullut silloin kun oli sovittu, eikä myöhästymisestä ilmoitettu. Päivystin 1,5 päivää. Mutta kuski oli joviaali, joten tarjosin hänelle työn ohessa kunnon kahvit wienereineen päivineen. Siinä hurahti 35 min. Seuraavana päivänä selvittiin pullalla ja 20 min:lla. Yllätys tulikin auringon laskiessa: hän veloitti tuntihinnan 65 euroa tarjoamistani kahvihetkistäkin.

    Vaununi pöytä osoittautui liian leveäksi. Tilasin puusepänliikkeestä 20 cm kapeamman. Koska retkeilyni ei kaatunut liian leveään kanteen, tokaisin, ettei sillä mikään hengen hätä ole. Sitä sitten odoteltiin lähes 2 kk, eikä väliaikatiedotuksia annettu. Kun sitten soitin firmaan, pöydän kansi oli juuri valmistunut. Hinta olikin sitten luku sinänsä.

    Putkimiehen piti tulla tiistaiaamuna, mutta viikko jäi sopimatta. Tuli kuitenkin saman viikon perjantaina ja minä taas päivystin välipäivät. Ei ilmoittanut myöhästymisestään, vaikka esitin siitä hartaan pyyntöni; urakat kun tahtovat venyä. Kenkien kurajäljet, rasvatahrat, putkenpätkät ja tappurat on nyt jo korjattu pois. No jäljistä päästään kääntämällä matot jouluksi. 

    Mitä tein väärin?
  • #2 kirjoittanut Ossi66 12 Dec 2012
  • Tuttuja tarinoita - onneksi ei kaikki omasta kokemuksesta.

    Tuo konemiehen tuntilaskutus menee noin useimmilla konemiehillä. Itse lopetin kutsumasta kahville heti kun tuon huomasin. Parempi on ottaa se oma kuppi toiseen käteen ja pulla toiseen ja mennä koneen ovelle roikkumaan ja nauttimaan kahvihetkestä samalla kun katselee konemiehen työskentelyä ;D

    Työkaverilla oli tuommoinen putkimies omakotityömaalla. Ajasta oli aina sovittu, mutta tuli miten sattuu...
    Kun laskun aika tuli, kaveri soitti putkimiehelle. Ilmoitti maksavansa laskun - oliko 36 päivää eräpäivän jälkeen. Putkiyrittäjä kauhtui asiasta tosissaan. Kaveri ilmoitti, hän oli laskenut ne päivät, paljonko hän joutui putkimiestä urakan aikana odotteleen - se oli sama aika. Kaveri myös sanoi että asiassa on kuitenkin yksi ero - arvoisa putkiyrittäjä tietää että rahat tulee sinä päivänä jonka hän on ilmoittanut - itse hän ei koskaan tiennyt milloin putkimies tulisi paikalle. Langan toisessa päässä oli ollut hiljaista.  Tämä tarina on tosi. Tuota odotusaikaa en muista tarkalleen. ;D
  • #3 kirjoittanut Alan 12 Dec 2012
  • Mun putkimiehen toimintatapa oli sama, kun piti saada vedet autotalliin, mutta tiesinpä myös, että jälki on priimaa. samaa ei voi sanoa kaikista putkimiehistä.

    Kaivinkonetta odottelin kanssa yhden kesän tulevaksi; piti tulla ennen juhannusta, tuli muistaakseni elokuussa. Tuli pihakiveyksen asennuksessa kiire.

    Mutta kun rakensin taloa, muistaakseni jokainen ukko tuli juuri silloin kun piti. Myös nuo em. veijarit, mutta ne priorisoikin rakennustyömaat mainittujen, vähemmän kiireisten hommien kustannuksella.
  • #4 kirjoittanut winemaker 12 Dec 2012
  • Hei äijät, elekee elekee haukkuko Ammattimiehiä !  Suuttuvat vielä, eivätkä tule ollenkaan.

    Itselle sattui tämmöinen tapaus.
    Rakensimme omakotitaloa ja kirvesmiesryhmä otti urakan.  Trakkoja poikia, sakkopykät kirjattiin myöhässä tulevasta tavarasta, maksuista, ylivoimaisesta esteestä jne. 

    No, minäkin sitten.  Viivästymissakko talon rakennuksen eri vaiheiden sovituista viivästymisistä, - sakko talon valmistumisen viivästymisestä.
    Pojat ottivat hieman liikaa töitä, eikä pohjat valmistuneet samassa kuussakaan, kuten papereissa seisoi.

    Suuttuivat peijoonit kysyessäni sakkopykälän edellyttämää korvausta.
    Uhkasivat jättää kesken koko homman.  No, päästiin sopuun minun joustaessa.

    Yksipuolista on talon rakentaminen, odotat ammattimiesten tekemisiä ja maksat, kärsit, odotat ihan vain ittekses !
    Ammattimiehet painavat hommia.

     :o
  • #5 kirjoittanut RR 12 Dec 2012
  • Tottahan tuo on aika monen yrityksen kohdalla.

    Asiakkaiden priorisointi on kuitenkin pienyrittäjän pakko tehdä. Muutama vakiasiakas menee satunnaisten soittelijoiden ohi.

    Mutta ihan hulluksi on mennyt kyllä asiakkaiden vaatimuksetkin. Torstai-iltapäivänä pyydetään töihin eikä kelpaa kun menee seuraavan viikon alkuun. Tai perjantaiaamuna. Sukulaiset on pahimpia. Itsenäisyyspäivänä 20.45 soitti ja olisi halunnut seuraavaksi päiväksi työmaalle. En edes vastannut. Seuraavan kerran soitti sunnuntaina ja sen jälkeen maanantaiaamuna. Maanantaiaamuna vastasin.

    Jos 35% koko vuoden liikevaihdosta tulee yhdestä osoitteesta ja rahat eräpäivänä tilille joka kerta niin sitten voi ruveta vaatimaan mahdottomia, mutta se on kyllä yleensä muilta aina pois.

    Toinen asia mikä asiakkaiden on kuitenkin syytä muistaa, on se, että jos ostaa asennustarvikkeet itse tai tinkaa viimeiseen asti, on turha odottaa yrittäjän pitävän kovin kovaa kiirettä. Työmaalla tai sinne tullessa.
  • #6 kirjoittanut vesako 12 Dec 2012
  • Tottahan tuo on aika monen yrityksen kohdalla.

    Asiakkaiden priorisointi on kuitenkin pienyrittäjän pakko tehdä. Muutama vakiasiakas menee satunnaisten soittelijoiden ohi.

    Mutta ihan hulluksi on mennyt kyllä asiakkaiden vaatimuksetkin. Torstai-iltapäivänä pyydetään töihin eikä kelpaa kun menee seuraavan viikon alkuun. Tai perjantaiaamuna. Sukulaiset on pahimpia. Itsenäisyyspäivänä 20.45 soitti ja olisi halunnut seuraavaksi päiväksi työmaalle. En edes vastannut. Seuraavan kerran soitti sunnuntaina ja sen jälkeen maanantaiaamuna. Maanantaiaamuna vastasin.

    Jos 35% koko vuoden liikevaihdosta tulee yhdestä osoitteesta ja rahat eräpäivänä tilille joka kerta niin sitten voi ruveta vaatimaan mahdottomia, mutta se on kyllä yleensä muilta aina pois.

    Toinen asia mikä asiakkaiden on kuitenkin syytä muistaa, on se, että jos ostaa asennustarvikkeet itse tai tinkaa viimeiseen asti, on turha odottaa yrittäjän pitävän kovin kovaa kiirettä. Työmaalla tai sinne tullessa.

     Thumb Hyvä, noinkin päin asia on.

    On itselläkin asiakas jolla ei olekaan rahaa kun
    työ on tehty. No. odottaa verstaalla kunnes rahat löytyy.

    Ja yksikin asiakas jonka tuolin hain, niin 2.5 vuotta kesti kunnes
    sai /viitsi tulla valitsemaan kankaan. Pari kertaa siinä
    välillä kyllä soitti ja kysyi vieläkö tuoli on tallella.

    Jotta kyllä asiakkaatkin on joskus hankalia.

    Näin meillä.

    Toki pääsääntöisesti asiakas on aina oikeassa. ;)
  • #7 kirjoittanut hannulii 12 Dec 2012
  • Joopa, kun rakennutin talon niin oli tietenkin maksupostiaikataulu sopimuksessa. Vaan eipä valmistuminen edennyt aikataulun mukaisesti, maksut sidottu valmistumisasteesee n myös. Sen mukaisesti maksoin. Kun urakka oli valmis lähetti urakoitsija 12000 FIM viivästyskorkolasku n, en tietenkään maksanut. Laittoi perintätoimiston asialle. En maksanut. Perintäbyroo haastoi käräjille, palkkasin lakimiehen ja kas, urakoitsija hävisi jutun 6-0! Katkera oli minulle asiasta. Yritti sitä iltalypsyä tosissaan. Mutta kun ei ollut perusteita lypsylle! KJON!
  • #8 kirjoittanut winemaker 12 Dec 2012
  • Tuo slogan, asikas on aina oikeassa, ei pidä paikkaansa.  Asiakkaan vain annetaan luulla olevansa oikeassa.

     ??? ???
  • #9 kirjoittanut winemaker 12 Dec 2012
  • Mutta kun ei ollut perusteita lypsylle! KJON!

    hannulii, onkos sulla asiaa minulle? KJON.
  • #10 kirjoittanut hannulii 12 Dec 2012
  • Joo, olis mulla, siis asiaa Sulle Winemaker! Ootahan kun tässä ehdin.
  • #11 kirjoittanut Turhan Höpöttäjä 12 Dec 2012
  • Joopa, kun rakennutin


    Hannulille pisteet, kun kertoi rehellisesti rakennuttaneensa. Eikä rakentaneensa, ja kuitenkin sivusta seuraten.  ;D ;D
  • #12 kirjoittanut Fenix 12 Dec 2012
  • Eipä se pienyrittäjän arki helppoa ole. Köyhyyksissään tulee luvanneeksi ja haalineeksi liikaa töitä, joita ei sitten kykene tekemään, kun yrittäjäänkin vuorokaudessa on vain 24 tuntia. Saati se, että aina pitäs olla tekemässä piemästi tai halvalla, mieluiten maksaa asiakkaalle ja homman pitäs olla valmiina jo eilen, vaikka tänään sitä kysellään. Tai nämä "parin tunnin jutut"... Eipä ollut omina yrittäjäaikonakaan ihan harvassa ne keikat, että sitä parin tunnin hommaa tehtiin sitten useampi viikko. Ja sitten aasiakas ihmetteli hintaa.

    Yllämainituista huolimatta ei oikein tuota ymmärryspuolta löydy odotuttajille. Ainakin itse ilmoitin, jos en itse tai työmiehet sovittuun aikaan työmaalle päässeet. Ja useimmiten vielä perustellun syyn. Suurin osa asiakkaistakin oli kuitenkin ihan järkeviä ja ymmärsi viiveen.
  • #13 kirjoittanut Alan 12 Dec 2012
  • Hannulille pisteet, kun kertoi rehellisesti rakennuttaneensa. Eikä rakentaneensa, ja kuitenkin sivusta seuraten.  ;D ;D

    Kun minuun viittaat, niin olin jotakin tee-se-itse -miehen ja teetä-se-itse -miehen puolvälistä. Noita putki, sähkö ja kaivinkonehommia oli kyllä paha ite ruveta tekemään, eikä ole takkamuuraustakaan tullut opeteltua... vielä.
  • #14 kirjoittanut Vesseli 12 Dec 2012
  • Sattui meillekin tapaus lumenauraajan kanssa. Rouva oli tavannut kaupassa auraajan ja pyytänyt, että samalla, kun auraa tien, niin käy samalla vetämässä meidän pihan. Oli luvannut, että näin tehdään ennen klo 7:ää aina, kun on satanut lunta. Seuraavana yönä satoi vajaat kymmenen senttiä nuoskaa lunta ja eihän tuota matkailukuljinta saanut pihasta tielle, kun on mäki ja mutka ja kulkimen takarengas tulee eri jälkeä kuin eturengas. Peli on etuvetoinen. Soitin auraajalle ja ihmettelin, miksi ei ollut käynyt auraamassa, vaikka oli niin luvannut. Sain vastauksen, että ketä muutama sentti lunta haittaa. Kun sanoin, että minua haittaa, vastasi, että vaihda auto. Jostain syystä samana päivänä klo 18 kävi auraamassa tien, vaikka lisää lunta ei ollut satanut, mutta ei aurannut pihaa. Ketähän se lumi mahtoi silloin haitata. Että tällainen yrittäjä täällä, mutta on onneksi muuttanut pois paikkakunnalta.

    Vaihdoin rouvalle nelivetoisen auton, kuten oli käsketty ja matkakulkimeen ostin ketjut.
  • #15 kirjoittanut 88k5 12 Dec 2012
  • Sattui meillekin tapaus lumenauraajan kanssa. Rouva oli tavannut kaupassa auraajan ja pyytänyt, että samalla, kun auraa tien, niin käy samalla vetämässä meidän pihan. Oli luvannut, että näin tehdään ennen klo 7:ää aina, kun on satanut lunta. Seuraavana yönä satoi vajaat kymmenen senttiä nuoskaa lunta ja eihän tuota matkailukuljinta saanut pihasta tielle, kun on mäki ja mutka ja kulkimen takarengas tulee eri jälkeä kuin eturengas. Peli on etuvetoinen. Soitin auraajalle ja ihmettelin, miksi ei ollut käynyt auraamassa, vaikka oli niin luvannut. Sain vastauksen, että ketä muutama sentti lunta haittaa. Kun sanoin, että minua haittaa, vastasi, että vaihda auto. Jostain syystä samana päivänä klo 18 kävi auraamassa tien, vaikka lisää lunta ei ollut satanut, mutta ei aurannut pihaa. Ketähän se lumi mahtoi silloin haitata. Että tällainen yrittäjä täällä, mutta on onneksi muuttanut pois paikkakunnalta.

    Vaihdoin rouvalle nelivetoisen auton, kuten oli käsketty ja matkakulkimeen ostin ketjut.
    Joo, ei tule minunkaan lähdettyä ihan 5 cm lumia siivoomaan - varsinki, jos on nuoskaa. Se ottaa metalliin niin kiinni, että jälki on törkeätä 8) Mutta pahinta on se, että tien/pihan pinta  tasaisella huuliterällä "kissannuolemaa" - varsinki jos sade lakannut, eikä tule liukkaan pinnan päälle "karhennusta" taivaalta. Siihen päälle vielä vähän traktorin renkaan lipsahduksia (tiellä kun pitää liikkua, pitää pärjätä nastoilla ilman ketjuja).. petollisia läikkiä jalkamiehelle :-X
    Päivä suojat jätän aina iltaan, josko pakastuu. Siten tulee karkea pinta samoilla vehkeillä, joka ei ole liukas  Thumb
Sivuja:
Toiminto