Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Eläkkeelle, vai superkarttuman keruuseen?
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: JJJ - 1.12.2012 kello on 12:51 ---Ei ole enää. Nykyisin eläkettä kertyy jo 18 v alkaen. Minä taisin olla niitä viimeisiä ikäluokkia -69 joide kohdalla tuota 23 v rajaa sovellettiin?
--- Lainaus päättyy ---
Niin, se ei tule takautuvasti... :(
Jaskari:
Yksi asia mikä kannattaa tässä pohdiskelussa ottaa huomioon että on kahdenlaista "rahaa" brutto ja netto elikkäs kannattaa käydä muistaakseni verottajan sivuilla olevalla laskurilla katsomassa mitä mistäkin eläke määrästä jää "käteen" ...
Itseni aikoinaan kun aloittelin tätä eläkeläisen arkea yllätti se että jos olisin vinguttanut vieteriäni pitempään ja saanut 200 € suuremman eläkkeen niin muistaakseni omassa tapauksessani käteen jäävä osuus olisi ollut 80 € suurempi kuin nyt ja oma laskelmani oli ainakin että ei maksanut "vaivaa"...
Olen kyllä eläköitymisen jälkeen ollut "ruuhka-apulaisena" työelämässä ns. mielenterveyssyistä >>> rahallisesti suurin hyötyjä näistä lisäansioista on vain verottaja mutta se että pystyy/jaksaa vielä tuo itselle hyvän mielen ja jäähän sieltä nyt jotakin käteenkin harrastustoiminnan tukemiseen ...
joo o:
Olen seurannut muutaman tuntemani, ei yhden mutta lähemmäs kymmenen henkilön eläköitymistä. Valitettavasti kovin moni on menehtynyt ennen 63 ikävuotta tai hyvin pian sen jälkeen kun on saanut esim. eläkepäivien asunnon valmiiksi. Tämä on ollut traakista katseltavaa.
Joukossa on niitäkin, jotka ovat harrastaneet liikuntaa ja hoitaneet terveyttään. Mutta sitten on iskenyt yllätäävä sairaus ja lähtö on tullut ja monasti siinä tuhoutuu myös elämänkumppanin tulevaisuuden haaveet.
Ei tämä ole tarkoitettu mitenkään pelotteeksi, mutta ihmisen elämä on korkeimman käres.
On sitten nitäkin jotka on tehnyt työtä 65 vuotiaaksi ja ylikin, se on hyvä että siihen on mahdollisuus. Jokainen vanhenee tavallaan ja tulee onneliseksi eri asioista :)
99:
--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 1.12.2012 kello on 12:05 ---
Taisi olla 23. Olisko vieläkin?
--- Lainaus päättyy ---
Itse olin tuon ikäisenä ollut jo 9 vuotta työelämässä, tosin ajoittain mutta kumminkin >:(
vesako:
Mä haluaisin siirtyä eläkkeele, mutta kun
vasta ensi vuonna täytän 60v.
Voiko sitä noin nuorena jäädä pois
työ-elämästä?
Onhan noita työvuosia jo 43 takana.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta