rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Eläkkeelle, vai superkarttuman keruuseen?  (Luettu 6787 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:17
Eläkkeelle, vai superkarttuman keruuseen?
« : 30.11.2012 kello on 23:20 »
 Elokuussa täytän 63 v ja eläkkeelle olis tarkoitus jäädä. Kannattaako jäädä syyskuun alusta,  vai ryhtyä keräämään superkarttumaa?
  http://yle.fi/vintti/yle.fi/priima/node/76.html




Edit: otsikon typo
- Alan
« Viimeksi muokattu: 1.12.2012 kello on 07:38 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:23
Vs: Eläkkeelle, vai superkattuman keruuseen?
« Vastaus #1 : 1.12.2012 kello on 00:03 »
Riippuu siitä, mitä elämältä haluat.  Minä jouduin 'joutenoloon' jo paljon ennen eläkeikää ja nyt ihmettelen, mikä tätä yhteiskuntaa oikein vaivaa? Eläke on 1000€ pienempi kuin se olisi voinut olla, mutta elämän laatu paljon parempi, vaikka  vieläkin voisin olla 'töissä'.
Tämä ei ole neuvo. Sinun on itse päätettävä asia. Mietittävä, mitä haluat. Miten olet tyytyväisin loppuelämääsi.

Ja valitettavasti, se on vaikeaa.  Harva siihen pystyy.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.10.2019 kello on 10:54
Vs: Eläkkeelle, vai superkattuman keruuseen?
« Vastaus #2 : 1.12.2012 kello on 00:24 »
Riippuu myös työstä ja työilmapiiristä. Olin ajatellut jatkaa niin kauan kuin terveyttä riittää, mutta firman omistajanvaihdos ja sen tuoma uusi toimintamalli ei sopinut tällaiselle vanhalle jäärälle. Olin osa-aikaeläkkeellä 1,5 vuotta, mutta sekään ei sopinut minulle, kun kukaan ei paikannut poissaoloani, vaan kaikki työt olivat rästissä. Rivistä poistuin 62-vuotiaana osa-aikalomalle ja -eläkkeelle ja varsinainen työeläkkeeni tuli seuraavana päivänä, kun oli täyttänyt 63 v. Nyt olen ollut tyytyväinen, vaikka eläkkeeni ei kasvanut sille tasolle kuin olisin halunnut. Ei ole ikävä töihin.

Kuten tsahkali sanoi, päätös on yksin sinun. Jos viihdyt työssäsi ja intoa ja terveyttä riittää, nin miksi et jatkaisi.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:17
Vs: Eläkkeelle, vai superkattuman keruuseen?
« Vastaus #3 : 1.12.2012 kello on 00:34 »
 Näillä näkymin minulla kyllä töitä riittäis pidempäänkin, vaan kun on suhdanneherkkä alue millä työskentelen., niin ei ole mitään tietoa.
    Sitä olen miettinyt että miten paljon voi työskennellä eläkkeellä ollessa? Työttömyyseläkkeell ä tai sairaseläkkeellä olevalla näyttäisi olevan jotkin tulo rajat mutta entä tälläisellä "normaali" eläkeläisellä?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.10.2019 kello on 10:54
Vs: Eläkkeelle, vai superkattuman keruuseen?
« Vastaus #4 : 1.12.2012 kello on 00:39 »
Osa-aikaeläkeläisen tuloraja on se, millä eläke on laskettu. Jos sen ylittää, eläke voidaan perua. Täyseläkkeellä olevalle ei tulorajaa ole, mutta verotus voi muuttua.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:17
Vs: Eläkkeelle, vai superkattuman keruuseen?
« Vastaus #5 : 1.12.2012 kello on 00:54 »
 Niin, eikös se mene niin että ennen eläkkeelle jäämistä on työsuhde irtisanottava?
    Eli työsuhteen on päätyttävä. ?

    Ja sitten eläkkeellä jos tulee töitä tehtyä niin se on uusi työsuhde?   Olen yrittänyt etsiä netiostä tietoa, mutta on kovin hajanaista. Kukaan ei tunnu tietävän, on vähän niinkuin arpomista kaikki.   
 

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.05.2014 kello on 10:53
  • Helsinki Kallio
Vs: Eläkkeelle, vai superkattuman keruuseen?
« Vastaus #6 : 1.12.2012 kello on 05:22 »
Eläkelaitos – näyttäkää myös kolikon toinen puoli

Eläkelaitos houkuttelee meitä eläkeikää lähestyviä ja eläkkeelle jääviä jatkamaan työelämässä. Houkuttimena ovat suuremmat eläkekertymät. Eläkettä siis kertyy varsinaisen eläkeiän täyttymisen jälkeen selvästi nopeammin (5%).
Olen 57 vuotias mies. Eläkeikäni on 63v 11kk. Ajatellaan, etten jääkään eläkkeelle tuona ajankohtana, vaan jatkan työssä 68 vuotiaaksi. Menetän jo ansaitsemaani eläkettä tuona aikana 87 500 €. Saanhan toki työssä ollessani täyttä palkkaa. Huom. se on ansaittua työstä eikä mikään korvike eläkkeelle. Reilun neljän vuoden aikana eläkekertymäni nousee, niin paljon, että kun olen 85v 11 kk vanha, olen kyseisellä korotuksella hankkinut menettämäni eläkkeen (87 500€) takaisin.
Huomatkaa että elinikäodote minun kohdallani on n. 80v.  Todennäköisesti en eläessäni ennätä saada takaisin menettämääni eläkettä, tietenkin mikäli en satu olemaan tervaskantosukua. Tulee vielä huomata, että sen neljän vuoden aikana maksan palkastani eläkemaksua.
Näistä asioista KEVA on jostain syystä aivan hiljaa.
Jokaisen pitää itse arvioida, mikä on omalla kohdallaan edullisin ratkaisu. Esimerkiksi jäädäkö eläkkeelle ja tehdä keikkaa, jolloin ansiot ovat helposti samat kuin työssä ollessa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Vs: Eläkkeelle, vai superkattuman keruuseen?
« Vastaus #7 : 1.12.2012 kello on 05:45 »
Juuri näin kuin huru-ukkeli sen selitti! Pistetään tuijottamaan vaan numeroita mutta unohdetaan se tosiasia että silloin ollaan myös koko kuukausi TÖISSÄ!
Jos omaa elämäänsä yhtään arvostaa,niin kyllä se vapaa-aika sitä parhainta,ja myös kumman kiireistä,aikaa on!!! :D

Valtiollehan paras vaihtoehto on jos jannu kuolis sorvin ääreen,,,,,,,,,,,,,,,,tiedätte mitä tällä tarkoitan!!!

                                                                       t migel

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:21.07.2023 kello on 01:10
  • Vaasa
Vs: Eläkkeelle, vai superkattuman keruuseen?
« Vastaus #8 : 1.12.2012 kello on 06:31 »
Jos vain kuntoa ja mielenkiintoa työntekoon riittää, niin vuosi-pari töitä voipi tehdä vanhuuden toimeentulolle mukavan lisän. Eipä nuo eläkkeet ja erilaiset tukirahat ainakaan noususuunnassa ole. Nytkin leikataan lääkkeiden tukia niin, että jää monelta mökinmummalta pillerit apteekkiin, kun ei ole enää varaa niihin.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.05.2014 kello on 10:53
  • Helsinki Kallio
Vs: Eläkkeelle, vai superkarttuman keruuseen?
« Vastaus #9 : 1.12.2012 kello on 07:45 »
"Siitä mitä oli odotettu vuosia, ei toteutunut päivääkään"

http://www.hs.fi/paivanlehti/a1353737005887?jako=38f8fe782758c050f71594eea3f4891e

näinkin ne lisät voi kertyä

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:49
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Eläkkeelle, vai superkattuman keruuseen?
« Vastaus #10 : 1.12.2012 kello on 10:09 »
Eläkelaitos – näyttäkää myös kolikon toinen puoli

Eläkelaitos houkuttelee meitä eläkeikää lähestyviä ja eläkkeelle jääviä jatkamaan työelämässä. Houkuttimena ovat suuremmat eläkekertymät. Eläkettä siis kertyy varsinaisen eläkeiän täyttymisen jälkeen selvästi nopeammin (5%).
Olen 57 vuotias mies. Eläkeikäni on 63v 11kk. Ajatellaan, etten jääkään eläkkeelle tuona ajankohtana, vaan jatkan työssä 68 vuotiaaksi. Menetän jo ansaitsemaani eläkettä tuona aikana 87 500 €. Saanhan toki työssä ollessani täyttä palkkaa. Huom. se on ansaittua työstä eikä mikään korvike eläkkeelle. Reilun neljän vuoden aikana eläkekertymäni nousee, niin paljon, että kun olen 85v 11 kk vanha, olen kyseisellä korotuksella hankkinut menettämäni eläkkeen (87 500€) takaisin.
Huomatkaa että elinikäodote minun kohdallani on n. 80v.  Todennäköisesti en eläessäni ennätä saada takaisin menettämääni eläkettä, tietenkin mikäli en satu olemaan tervaskantosukua. Tulee vielä huomata, että sen neljän vuoden aikana maksan palkastani eläkemaksua.
Näistä asioista KEVA on jostain syystä aivan hiljaa.
Jokaisen pitää itse arvioida, mikä on omalla kohdallaan edullisin ratkaisu. Esimerkiksi jäädäkö eläkkeelle ja tehdä keikkaa, jolloin ansiot ovat helposti samat kuin työssä ollessa.

Tuo kuulostaa vähän samalta, kuin
"Minulla on pitämättömiä sairaslomapäiviä"

  • Vieras
  • Vs: Eläkkeelle, vai superkarttuman keruuseen?
    « Vastaus #11 : 1.12.2012 kello on 10:28 »
    Kyllä minä näin kolmekasina voin sanoa sen että eläkkeelle heti kun vaan pääsee....annetaan nuorille töitä, mitä sitä itse tekemään sitä jonka joku nuorempi, asuntovelkainen tekee halvemmalla.  Thumb

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 3.01.2022 kello on 19:44
    Vs: Eläkkeelle, vai superkarttuman keruuseen?
    « Vastaus #12 : 1.12.2012 kello on 10:57 »
    Kyllä minä näin kolmekasina voin sanoa sen että eläkkeelle heti kun vaan pääsee....annetaan nuorille töitä, mitä sitä itse tekemään sitä jonka joku nuorempi, asuntovelkainen tekee halvemmalla.  Thumb


     Thumb just noin sitä mietin minäkin
    ja vaikka tulot tälläisellä saikkueläkeläisellä onkin pienhet
    niin en valita
    vaan sillä menään mitä on  Thumb
    nyt just olen todella onnellinen
    kun on terveyttä tämänkin verran
    ja menoja voi aina pienentää sen verran kun on tulojakin
    päivääkään en ole nälkää nähnyt
    paitsi ,kun noihin tutkimuksiin menen
    pitää keventää jo kolmea päivää aikasemmin
    kunnes viimisenä päivänä ei syödäkään just mitään  :(
    nooh senkin kestää ,kun tietää että taas saa syödä kyllikseen
    ja onhan tätä elopainoakin ihan kiitettävästi jotta pienet dietit ei haittaa mitään  :)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:27
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Eläkkeelle, vai superkarttuman keruuseen?
    « Vastaus #13 : 1.12.2012 kello on 11:01 »
    Elokuussa täytän 63 v ja eläkkeelle olis tarkoitus jäädä. Kannattaako jäädä syyskuun alusta,  vai ryhtyä keräämään superkarttumaa?
      http://yle.fi/vintti/yle.fi/priima/node/76.html




    Edit: otsikon typo
    - Alan


    Eikös, jos mittarissa alkaa olla jo yli kuusikymmentä, pitäisi olla mielessä eri arvot kuin raha. Jos ei ole, niin sitten "onnellinen elämä" koulutukseen.  Niin, no, raha tuo kyllä monelle onnellisuutta. Eikä siinä mitään, jos ei huomaa toista vaihtoehtoa, kun toinen jalka on jo haudassa.   ::) Thumb

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:52
    Vs: Eläkkeelle, vai superkarttuman keruuseen?
    « Vastaus #14 : 1.12.2012 kello on 11:15 »
    Eikös, jos mittarissa alkaa olla jo yli kuusikymmentä, pitäisi olla mielessä eri arvot kuin raha. Jos ei ole, niin sitten "onnellinen elämä" koulutukseen.  Niin, no, raha tuo kyllä monelle onnellisuutta. Eikä siinä mitään, jos ei huomaa toista vaihtoehtoa, kun toinen jalka on jo haudassa.   ::) Thumb

    No ei se raha tuo onnea elämään mutta helpottaa elämistä. No ainakaan suuri määrä.  ;D