Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut Duster 17 Oct 2012
  • #2 kirjoittanut Rölli 17 Oct 2012
  • Tee-se-itse auto, ohjeet netistä
    http://www.iltalehti.fi/autot/2012101216189550_au.shtml
    kyllä auton teko onnistuu..
    mutta verottaja sekä lainsäätäjän nihkeä suhtautuminen yksittäin valmisteun ajoneuvon jarru ,kolari päästö ynnä muihin vaatimuksii tekee projektista todella hintavan..
  • #3 kirjoittanut kimi 17 Oct 2012
  • Englannissa mm myydään rakennussarjoja TI autoille. Kone ja voimansiirto pitää olla omasta takaa ja hyväksytyt mallit on mainittu sarjassa. Ennen näitä sai helpohkosti katsastettuja autoiksi ja nykyään tilanne näittenkin osalta todella vaikea.

    N1 (?) luokan kevyt 4 pyöräinen taas on helpohko rakentaa itse ja saada liikenteeseen, näissä paino ja tehorajoituksia.
  • #4 kirjoittanut Fenix 17 Oct 2012
  • Kaikkihan toki onnistuu, mutta tosiaan nuo erinäiset turvamääräykset tekevät hommasta täällä käytännössä mahdottomia. Loppuihan jopa niinkin yksinkertaisen kapineen, kuin vetokoukun valmistaminen täältä uuden EU-direktiivin myötä.
  • #5 kirjoittanut Vesseli 17 Oct 2012
  • Kaikkihan toki onnistuu, mutta tosiaan nuo erinäiset turvamääräykset tekevät hommasta täällä käytännössä mahdottomia. Loppuihan jopa niinkin yksinkertaisen kapineen, kuin vetokoukun valmistaminen täältä uuden EU-direktiivin myötä.
    Ainakin Kovil tekee vetokoukkuja Savonlinnassa, vaikka ei ole enää suomalainen yritys, vaan kuuluu AL-KO:oon. Ajoin tänään putiikin ohi eikä tuo kovin kuolleelta näyttänyt.
  • #6 kirjoittanut 88k5 17 Oct 2012
  • ..
    N1 (?) luokan kevyt 4 pyöräinen taas on helpohko rakentaa itse ja saada liikenteeseen, näissä paino ja tehorajoituksia.

    N1 = pakettiauto
    L6e = kevyt nelipyörä eli "mopoauto", jonka ajokorttivaade muuttuu ensivuonna

    Taitaa vaan nykyään olla aika hankalaa saada kilpiin enää mitää nollasta rakennettu kun EU-tyyppihyksyntää vaaditaan..
  • #7 kirjoittanut tsahkali 17 Oct 2012
  • Lainaus
    Ainakin Kovil tekee vetokoukkuja Savonlinnassa, vaikka ei ole enää suomalainen yritys, vaan kuuluu AL-KO:oon. Ajoin tänään putiikin ohi eikä tuo kovin kuolleelta näyttänyt.

    Kirjoittaja taisi tarkoittaa, että niitä ei enää saa uudempiin tehdä ite, kun pitää olla tyyppihyväksyntä. Tai saa tehdä, kun käyttää VTT:llä.  ;D
  • #8 kirjoittanut kimi 17 Oct 2012
  • N1 = pakettiauto
    L6e = kevyt nelipyörä eli "mopoauto", jonka ajokorttivaade muuttuu ensivuonna

    Taitaa vaan nykyään olla aika hankalaa saada kilpiin enää mitää nollasta rakennettu kun EU-tyyppihyksyntää vaaditaan..

    Ajoneuvoluokka on L7e ja näitten rakennevaatimuksia on lievitetty muutama vuosi sitten. Teho max 15kw ja painoa 400kg

    Tuossa katsastusvaatimuksi a, eli kohtalaisen "helppo" saada liikennekäyttöön

    http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_L-luokan%20korjaamista%20ja%20rakenteen%20muuttamista%20koskeva%20asetus.pdf
  • #9 kirjoittanut 88k5 17 Oct 2012
  • Tuo nelipyörä L7e taisi olla se kummajaisluokka, johon kuuluvilta tieliikenne "hiekkakirpuilta" ja traktori/työkonemönkkärin kuljettajalta tai kyyditettävältä  ei vaadita kypärää. Kortti vaan pitänee kait olla B
  • #10 kirjoittanut kimi 17 Oct 2012
  • On se se. Luokkana mielenkiintoinen ja ihan mahdollinen leimata omatekoisena kunhan käyttää e hyväksyttyjä osia vaadituissa paikoissa. Puolitosissaan ollaan suunniteltu vanhasta minin avolavasta kehittää tuollainen. Koriin saa kuituosia ja painon saa todella kevyeksi. Keskimoottori ja takaveto. Katsastajankin kanssa projektia käyty läpi ja toteuttaminen vaatii ainoastaan aikaa, rahaa ja ison kasan osia.
Sivuja:
Toiminto