Tekniikkakeskustelut > Projektit
Matkamersuprojekti 613 -86
RR:
Onhan tuolle jo tullu tehtyä aikaisemmin yhtä sun toista.
MUTTA tänään sain leiman paperiin, edellisen kerran liikennekäytössä tasan vuosi sitten. Pikkasen jännitti, se kun ei ole liikkunut metriäkään vuoden aikana. Mutta hyvin pelitti jarrut.
Syy sille ettei auto ole liikkunut vuoteen, on se, että viime syksynä leikkasin katosta n. 2 metriä keulasta päin pois. Tuli tehtyä lievä keulapahka, katto jatkuu metrin verran etuovien yläreunasta ylöspäin. Ja tietysti tuli "vahingossa" ostettua rintamamiestalo sen jälkeen kun katto oli avattu. Kahdeksaan kuukauteen en tainnut montaa kertaa autoa nähdä.
Katosta tuli tietysti vähän ruma, itse kun tein. Muotoilu onnistui ilmeisemmin hyvin, huippuja en ole kokeillut, mutta kyllä se ihan katsastussäädöissä nätisti kiihtyi ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen. Vajaata yheksääkymppiä kulkee edelleen nätisti. Sivutuuli ohjaa autoa enemmän kuin ennen, mutta sitä nyt osasi odottaakin. Aikaisemmin sitä ei juuri tarvinut sivutuulella ohjata ja tänään oli kyllä tosi tuulinen päivä.
Ainoa asia mistä katsuri melkein pääsi huomauttamaan oli se, kun ruokapöytä ei ollut autossa. Onneksi se keittiön pöytä kelpasi. Ensimmäistä kertaa katsastusmiestä kiinnosti asunto-osankin varusteet. Taisi olla vielä aika hyvin kartalla, kun sammuttimen leima ei kiinnostanut sen jälkeen kun huomasi, ettei autossa ole kaasulaitteita.
Katon rakenne koostuu 15 mm vaneriseinistä ja kahdesta 4 mm kattovanerista, jotka on liimattu toisiinsa. Vanerin päällä on uretaanilevyä, seinissä 50 mm ja katossa 30 mm liimattuna ja taivutettuna muotoonsa. Uretaanin päällä on lasikuitua ja topcoat-kerros tuon uretaanin päälle laminoituna. Uretaanin ja lasikuidun välissä on sanomalehteä, koska tuo uretaani sulaa jos siihen tarjoaa suoraan hartsia. Rakenne on siinä määrin tukeva, että kun uretaani oli liimattu vaneriin kiinni, niin katto kestää sen 100 kiloa pistemäistä kuormitusta notkumatta. Valmiilla katolla en ole uskaltanut kokeilla kun tuo topcoat on aivan järjettömän liukasta.
Mahdollisesti ammattitaidon puutteesta johtuen lasikuidun ja topcoatin väliin tuli laitettua noin 20 kiloa lasikuitukittiä, jotta tuo näyttäisi edes noin hyvältä.
Nyt täytyy vaan toivoa, ettei tuossa lasikuituhommassa ole tekovikoja jotka aiheuttaisi ongelmia pidemmän päälle, opin nimittäin vihaamaan lasikuitumattoa ja -hartsia yli kaiken. En todellakaan haluaisi enää ikinä koskea tuohon tavaraan.
99:
Kuvia?
Rölli:
pikkasen ihmetyttää toi uretaanilevyn sulamis pelko, ite oon käyttäny uretaanilevyä "finfoam merkkistä" jäykkäreiden tekoon lasikuidussa noin kahdenkymmenenvuode n ajan hyvällä menestyksellä ilman minkäänlaista sulamis ongelmaa...
RR:
--- Lainaus käyttäjältä: rolli4x4 - 16.10.2012 kello on 19:47 ---pikkasen ihmetyttää toi uretaanilevyn sulamis pelko, ite oon käyttäny uretaanilevyä "finfoam merkkistä" jäykkäreiden tekoon lasikuidussa noin kahdenkymmenenvuode n ajan hyvällä menestyksellä ilman minkäänlaista sulamis ongelmaa...
--- Lainaus päättyy ---
Noku kyseessä ei ole pelko, se suli, kokeilin. Kyllä tuo näyttää uretaanilta ja sitä ku leikkaa ni se on ku urtsikkaa mutta jostain syystä se ei sitä hartsia kestä. Mulla on sitä alumiinifoliolla päällystettyä myös ja se ei sula.
Nii ja uretaanina se mulle myytiin.
mjo33400:
Muistan lukeneeni tuosta projektista jossain, mutta en muista missä. Kuvia kaipailen minäkin. Thumb
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta