Tekniikkakeskustelut > Valaistus
Ledit
Alan:
--- Lainaus käyttäjältä: Turhan Höpöttäjä - 13.02.2011 kello on 10:34 ---Nyt ei ymmärrä, miksi ne ei kestäisi 12V:n järjestelmässä, vaikka saisivat välillä vajaa 15V. :o
--- Lainaus päättyy ---
Juuri tuota yritän selvittää, mutta taidanpa tilata nuo hurjanhintaiset (2 euroo kipale) ledit kotio, otan pari ihan varalle ja kokeilen kotonakin. Täällä on mulla aika monta G4-halogeenia.
Samalla iPhoneen varakaapelia ja vähän muutakin kivaa.
dana:
http://www.dealextreme.com/p/g4-1-2w-108-lumen-3500k-24-smd-led-car-warm-white-light-bulb-dc-12v-51269
Ledit näyttäis olevan kytketty 3kpl sarjaan + 270 ohmin etuvastus
jos ledijännite on 3.3v ja akkujännite 14v
Ledivirta on (3.3x3)-14/270=noin 15 milliamppeeria
Rölli:
se 15 milli amppeeria on joillekkin ledeille hyvin lähelle maksini virtaa ja kynnys jännite vaihtelee 3.0-3.3 välillä kun puhutaan valkoisista ledeistä..
Itse kyll olen kytkenyt suoraan ilman etu diodeita ja ei ole särkynyt yhtään lediä... mutt olen kyll nähnyt ledi nauhaa autoss miss on ollu pimentyneitä ledejä..
Ossi66:
--- Lainaus käyttäjältä: Turhan Höpöttäjä - 13.02.2011 kello on 10:34 ---Nyt ei ymmärrä, miksi ne ei kestäisi 12V:n järjestelmässä, vaikka saisivat välillä vajaa 15V. :o
--- Lainaus päättyy ---
Jos ledin kynnysjännite olisi vaikka 3.3V ja sille mitoitetaan etuvastus 12 voltille ja 20mA virralle, tulee vastukselle arvoksi 435 ohmia.
Jos jännite nousee 15 volttiin, menee kytkennässä virtaa 26mA - saattaa olla ettei kestä pitkään...
kaiper:
Tervehdys
Kuinka noissa ledeissä tuo plus ja miinus navat? Kokeilin yhtä
tuollaista G4 kantaista lediä, ei toiminut, mutta kun testasi erikseen
virtalähteellä niin toimi. Eli onko autossa ilmeisesti + ja - navat ristissä??
Jos näin on niin voiko autosta vaihtaa napaisuuden.
Pertti
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta