Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut Duster 21 Aug 2012
  • Tommonen tuli sähköpostiini, laitetaampa jakoon:

    Tukes on havainnut klapisirkkeleissä turvallisuuspuuttei ta

    Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on löytänyt klapisirkkeleistä turvallisuuspuuttei ta. Kaikkiaan seitsemän klapisirkkelin terän suojaus ei täyttänyt turvallisuusvaatimu ksia. Useimmissa tapauksissa maahantuojat ovat poistaneet vapaaehtoisesti vaatimustenvastaise t tuotteet markkinoilta.

    Tukes on testauttanut halvimman hintaluokan klapisirkkeleitä, joiden hinnat vaihtelivat 150 eurosta reiluun 200 euroon. Testatut sirkkelit eivät täyttäneet kaikkia niitä koskevia turvallisuusvaatimu ksia. Havaitut puutteet voivat vaarantaa käyttäjien turvallisuutta.

    – Jokaisesta sirkkelistä löytyi puutteita teräsuojauksessa. Myös sirkkeleiden käytettävyys vaikuttaa olevan heikolla tasolla, tuoteturvallisuusin sinööri Jaakko Laitinen Tukesista kertoo.

    Turvallisuuspuutteita on löytynyt seuraavista klapisirkkeleistä:

        Horse Power, LS 400, tuotenumero 6090, 2200 W, 405 mm
        Kone-Glans, LS-400, 405 mm, 230V, 50Hz, 2200W, IP54, luokka 1
        Jo-He PowerCat, LS- 400
        TECH GARDEN, halkosirkkeli 2200W, 230V / 50 Hz
        Hyundai, klapisirkkeli 400 mm, 1500 W
        AWD, AWD400A, 2200 W, 230v/50 HZ
        Biltema, polttopuusirkkeli, 400 mm (Art. 17-093), 220-240 V/50 Hz, 2200 W


    Viranomaiset eivät tarkasta ennakkoon klapisirkkeleiden turvallisuutta. Klapisirkkelit on suunniteltava ja rakennettava koneiden turvallisuudesta annetun asetuksen (400/2008, ns. koneasetus) mukaisesti. Asetuksessa on annettu yleisiä turvallisuusvaatimu ksia koneiden rakenteelle ja merkinnöille. Lisäksi klapisirkkeleitä koskien on olemassa turvallisuusstandar di, jossa on annettu tarkempia turvallisuusvaatimu ksia.

    Tukes korostaa, että yritykset ovat vastuussa tuotteidensa turvallisuudesta. Turvallisuuden lisäksi yritysten on varmistettava, että klapisirkkeleissä on mm. CE-merkintä ja käyttöohjeiden liitteenä vaatimustenmukaisuu svakuutus. Käyttöohjeiden on oltava suomen- ja ruotsinkielellä.

    Tukes vie tiedot vaarallisista tuotteista Tukesin Vaaralliset tuotteet -rekisteriin, jonka tiedot ovat vapaasti kaikkien kuluttajien käytettävissä.

    Kuluttajansuojalain mukaan tuotteen saa virheellisenä (turvallisuusvaatimu sten vastaisena) palauttaa ostopaikkaan, jotta myyjä voi korjata sen vaatimustenmukaisek si. Ellei korjausta voida tehdä, myyjällä on oikeus antaa korvaava tuote tilalle tai viime kädessä kaupan saa purkaa.

    Lisätietoja:

    tuoteturvallisuusin sinööri Jaakko Laitinen, p. 050 3955 694
    tuoteturvallisuuspä ällikkö Anna Pukander p. 050 3955 695
    sähköposti: etunimi.sukunimi@tukes.fi
  • #2 kirjoittanut tsahkali 21 Aug 2012
  • On se hyvä, ettei Tukes tutki kuin kaupoissa olevat, sillä Suomessa on tuhansia wanhoja sirkkeleitä, joissa ei ole edes teränsuojaa. Jäis puolet maan klapuista tekemättä. :D
  • #3 kirjoittanut JeanS 21 Aug 2012
  • Alkaa mennä amerikan pölhölän touhuiksi.
    Että ihan klapisirkkeleiden teräsuojia ovat tutkineet  ;D .

    Mielestäni myös seuraava varoitus tulisi ehdottomasti painaa kaikkiin muovipusseihin...
  • #4 kirjoittanut perho-ukko 21 Aug 2012
  •  Kyllä on maailma mennyt päälaelleen; Nyt kiellettin sirkkelit,seuraavaksi sitten varmaan halkaisukoneet ,entäs moottorisahat,kirveet,vesurit,sirpit jopa puukot,viikate on "vaarallinen",lapiolla voi iskeä jalkaan!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
  • #5 kirjoittanut seppoko 21 Aug 2012
  • Kyllä on maailma mennyt päälaelleen; Nyt kiellettin sirkkelit,seuraavaksi sitten varmaan halkaisukoneet ,entäs moottorisahat,kirveet,vesurit,sirpit jopa puukot,viikate on "vaarallinen",lapiolla voi iskeä jalkaan!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

    Mihin filetit jäi??   :D  ;D  :D
  • #6 kirjoittanut perho-ukko 21 Aug 2012
  • Mihin filetit jäi??   :D  ;D  :D
      Viiltosuoja hanskat !! ;D ;D ;D ;D
  • #7 kirjoittanut mjo33400 21 Aug 2012
  • Minä olen kyllä sitä mieltä, että on erittäin hyvä, että Tukes tutkii noita asioita. Miedän takia he sitä tekevät. Thumb
  • #8 kirjoittanut kimi 21 Aug 2012
  • Minä olen kyllä sitä mieltä, että on erittäin hyvä, että Tukes tutkii noita asioita. Miedän takia he sitä tekevät. Thumb

    Totta
    Se joka ostaa ensimmäistä kertaa uuden koneen tuntematta sen käyttäytymistä ja miten sitä käytetään olettaa ostavansa turvallisen tuotteen. Jos joku pelle peloton sitten virittää tai itse rakentaa vastaavan hän kuitenkin yleensä on tietoinen sen vaaroista.
  • #9 kirjoittanut hartsakoski 21 Aug 2012
  • Sellaisesta joka ko.laitteita on käyttänyt,ja tiedostaa siihen liittyvät vaarat,saattaa asia naurattaa ja huvittaa.Väitän että nykyään on kuitenkin aika paljon käyttäjiä,(esim.nuoria jotka ovat rakentaneet ja lämmittävät puilla)joille tuo tieto on tarpeellista.Se paljon puhuttu uusavuttomuus (ja kokemattomuus)kasvattaa tapaturmariskiä melkoisesti.
  • #10 kirjoittanut perho-ukko 21 Aug 2012
  •   Mitenkäs sitten puusepät,on alajyrsimiä,yläjyrsimiä,sirkkeleitä,kaappasirkkeitä,höyliä,ei mitenkään voi kaikkia suojata,turvallisuus on "korvien välissä"!!!!!
  • #11 kirjoittanut Jushi69 21 Aug 2012
  •   Mitenkäs sitten puusepät,on alajyrsimiä,yläjyrsimiä,sirkkeleitä,kaappasirkkeitä,höyliä,ei mitenkään voi kaikkia suojata,turvallisuus on "korvien välissä"!!!!!
    Eikös kunnon puusepän tunnekin siitä että puuttuu juurikin niitä sormia... :(
    Itse tunnen het 3 puualalla toimivaa joilta puuttuu erinäinen määrä sormia.Eli laitteet alkaa olla liian tuttuja ja homma liian yksitoikkoista niin aletaan oikoa työohjeita. :'(
    Eli laite ei tunnu enää vaaralliselta ja jos siitä vielä puuttuu ne turvalaitteet niin vahinkohan ihan odottaa nurkan takana.
    Itse kirosin halkomakoneen 2 katkaisin järjestelmää ennenkuin terä liikkuu mihinkään kunnes ajatteli mitä voisi sattua jos voisi yhdellä kädellä käynnistää terän ja toisella pitää kiinni pölkystä. :(
    Satavarmasti sen tuhannen yhden pölkyn jälkeen toinen käsi olisi siellä puun ja vastaterän välissä...
  • #12 kirjoittanut mjo33400 21 Aug 2012
  • Eikös kunnon puusepän tunnekin siitä että puuttuu juurikin niitä sormia... :(
    Itse tunnen het 3 puualalla toimivaa joilta puuttuu erinäinen määrä sormia.Eli laitteet alkaa olla liian tuttuja ja homma liian yksitoikkoista niin aletaan oikoa työohjeita. :'(
    Eli laite ei tunnu enää vaaralliselta ja jos siitä vielä puuttuu ne turvalaitteet niin vahinkohan ihan odottaa nurkan takana.
    Itse kirosin halkomakoneen 2 katkaisin järjestelmää ennenkuin terä liikkuu mihinkään kunnes ajatteli mitä voisi sattua jos voisi yhdellä kädellä käynnistää terän ja toisella pitää kiinni pölkystä. :(
    Satavarmasti sen tuhannen yhden pölkyn jälkeen toinen käsi olisi siellä puun ja vastaterän välissä...

    Tästä juuri on kysymys. Thumb
  • #13 kirjoittanut 88k5 21 Aug 2012
  • ..
    Itse kirosin halkomakoneen 2 katkaisin järjestelmää ennenkuin terä liikkuu mihinkään kunnes ajatteli mitä voisi sattua jos voisi yhdellä kädellä käynnistää terän ja toisella pitää kiinni pölkystä. :(
    Satavarmasti sen tuhannen yhden pölkyn jälkeen toinen käsi olisi siellä puun ja vastaterän välissä...
    Jos oikeasti aikoo halkomakoneella jotenki kirveelle pärjätä, pitää sähkönappulakäsi vapauttaa. Itse korvasin jalkapolkimella - tai liitäntä on sellainen, että poljin tulee napin rinnalle (molempia voi käyttää samanaikaisesti)..  Thumb

    Nyt oksaisen koivupöllin saa just oikealta kohdin halki (vapautunut käsi tukee pöliä), eikä terää tarvitse palauttaa alkuun  :laugh:
  • #14 kirjoittanut tsahkali 21 Aug 2012
  • Sellaisesta joka ko.laitteita on käyttänyt,ja tiedostaa siihen liittyvät vaarat,saattaa asia naurattaa ja huvittaa.Väitän että nykyään on kuitenkin aika paljon käyttäjiä,(esim.nuoria jotka ovat rakentaneet ja lämmittävät puilla)joille tuo tieto on tarpeellista.Se paljon puhuttu uusavuttomuus (ja kokemattomuus)kasvattaa tapaturmariskiä melkoisesti.

    Totta, totta!  Ongelma on vain siinä, että jälkitarkastukset eivät ongelmia ratkaise. Pitäisi tarkastaa etukäteen ja sen lisäksi poistaa käytöstä ne tuhannet, joista ensimmäiset valmistettiin 70v sitten. Niistä, jotka nyt todettiin vaarallisiksi, ehkä 15% palaa kauppoihin, muita käytetään kuten ennenkin. Ja ne isoisältä perityt eivät häviä minnekään.
    Minulla oli häkävaroitin, joululahjaksi saatu, tuossa seinällä. Satuin huomaan, että Hesarissa oli ilmoitus takaisinvedosta. Se yxi ja ainoa. Nyt on uusi, lähettivät ihan postissa, kun tällä perällä ei ole isommin kauppoja. En tiedä, toimiiko tuo uusi, ehkä Tukes joskus kertoo. Pitää vaan uskoa, niinkuin entiseenkin. :o
  • #15 kirjoittanut 0yxxy0 22 Aug 2012

  • Itse kirosin halkomakoneen 2 katkaisin järjestelmää ennenkuin terä liikkuu mihinkään kunnes ajatteli mitä voisi sattua jos voisi yhdellä kädellä käynnistää terän ja toisella pitää kiinni pölkystä. :(
    Satavarmasti sen tuhannen yhden pölkyn jälkeen toinen käsi olisi siellä puun ja vastaterän välissä...

    Minä pidin jalalla halkoa kohdallaan  ??? (pystymalli ja ristiterä). Tuli testattua että jalka nousee viellä. ;D ;D
Sivuja:
Toiminto