Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut LMC-99 19 Aug 2012
  • -Talvi se tulee yhtä varmasti kuin verottajakarhu..min ulla on AS-auton suojana ollut pressutalli joka vetelee viimmeisiään, ja nyt olisi tarkoitus rakentaa autolle katos n.3m*8m*3,5m mittainen kevyt katos, jossa voisi olla toinen kylki ja taka seinä ns.ummessa.

    -Paalut on maassa ja niiden päällä poikittain sähkötolpat molemmin puolin ja niiden päälle olisi ajatus sitten bykata se kotos.

    -Onko ammattilaisilla neuvoja tai jopa kuvia rakennelmasta miten sen tekisin..joskus olen puukkoa sahaa ja vasaraa pidellyt käsissä vaihtelevalla menestyksellä..tule eko siitä valmista koskaan?
    Vai maksaako maltaita jos sen ostaa jostain tehtaalta ja kokoaa sitten itse..

    Kyselee teeseitsemies .. 8) 
  • #2 kirjoittanut perho-ukko 19 Aug 2012
  •  Asutko taajaan asutun alueen ulkopuolella? Rakennusmääräykset sanoo; Kiinteästi rakennettuun ,(vaja,autotalli ja varasto),täytyy hakea rakennuslupa,ei koske kevytrakenteisia,(pressutalleja),maaseudulla on oikeus rakentaa lisärakennus ilmoitus menetelmällä!!
  • #3 kirjoittanut LMC-99 19 Aug 2012
  • Asutko taajaan asutun alueen ulkopuolella? Rakennusmääräykset sanoo; Kiinteästi rakennettuun ,(vaja,autotalli ja varasto),täytyy hakea rakennuslupa,ei koske kevytrakenteisia,(pressutalleja),maaseudulla on oikeus rakentaa lisärakennus ilmoitus menetelmällä!!

    Maaseudulla asutaan ja ilmoitus menettelyllä mennään ja naapurin suostumuksella..kys ymyksessä on kevytrakennus (katos).
  • #4 kirjoittanut Rölli 19 Aug 2012
  • Maaseudulla asutaan ja ilmoitus menettelyllä mennään ja naapurin suostumuksella..kys ymyksessä on kevytrakennus (katos).
    Muuan isäntä tuumas rakennustarkastajal le ett" tämähä on kevytt rakenteinen.. enkai mä muute sitä ois kevyt harkoista muurannu"
  • #5 kirjoittanut LMC-99 19 Aug 2012
  • Muuan isäntä tuumas rakennustarkastajal le ett" tämähä on kevytt rakenteinen.. enkai mä muute sitä ois kevyt harkoista muurannu"

    Tarkistin juuri 20m2 katoksen saa rakentaa ilmoitus menettelyllä..joten tuo minun suunnittelema lankku kyhäelmä  8*3m2 kokoinen täytyy rakentaa mittausvirheellisen ä...oho.
  • #6 kirjoittanut krtek 19 Aug 2012
  • En ihan ottanut tolkkua millainen on alusta jolle lähdet tekemään mutta ei kait se runko ole tavallista varaston/talonrunkoa kummempi, pitää vaan muistaa laittaa riittävästi vinotukia ettei painu vinoksi. Jokaiselle katteelle on omat vaatimukset alustasta. Mulla seisoo pihalla tavallinen autokatos jossa on 2x4 runko ja lautaverhous ulkopuolella, katossa huopa jonka alla on raakapontti. Siellä se vaunukin talvehtii ja hyvin on mennyt vaikka tila on turhan pieni.
  • #7 kirjoittanut relluttelija 19 Aug 2012
  • Jos vähän viitsi panostaa, niin ehdottomasti valmiit kattoristikot. Katon voi kyhätä maassa valmiiksi jos on joku tuttu tai serkun kummin kaima jolla on kuorma-autossa nosturi tms. ja nostaa koko katto kerralla seinien päälle. Seinät tekisin kakkosnelosesta (2"*4"). Rungon ulkopuolelle laittaisin laudat, joihin sitten ulkoverhous naulataan kiinni. Koolauslaudat helpottavat myös sitä, että vinotukia ei tarvitse upottaa ja ne saa rungon ulkopuolelle. Katto pitää sitten jäykistää kunnolla, koska se jäykistää rakennuksen ns. kiertoa vastaan. Järjestä talkoot, aika monta viikonloppua vielä tälle syksyä vapaana  ;)
  • #8 kirjoittanut pentti 19 Aug 2012
  • Tarkistin juuri 20m2 katoksen saa rakentaa ilmoitus menettelyllä..joten tuo minun suunnittelema lankku kyhäelmä  8*3m2 kokoinen täytyy rakentaa mittausvirheellisen ä...oho.


    Ennen oli kaava alueen ulko puolella isommat neliö määrät kylmille tiloille. ( rakennus tarkastajan juttusille )
  • #9 kirjoittanut LMC-99 20 Aug 2012
  • Jos vähän viitsi panostaa, niin ehdottomasti valmiit kattoristikot. Katon voi kyhätä maassa valmiiksi jos on joku tuttu tai serkun kummin kaima jolla on kuorma-autossa nosturi tms. ja nostaa koko katto kerralla seinien päälle. Seinät tekisin kakkosnelosesta (2"*4"). Rungon ulkopuolelle laittaisin laudat, joihin sitten ulkoverhous naulataan kiinni. Koolauslaudat helpottavat myös sitä, että vinotukia ei tarvitse upottaa ja ne saa rungon ulkopuolelle. Katto pitää sitten jäykistää kunnolla, koska se jäykistää rakennuksen ns. kiertoa vastaan. Järjestä talkoot, aika monta viikonloppua vielä tälle syksyä vapaana  ;)

    Tämmöisen ohjeen  löysin kun aikani nettiä kolusin..
    http://www.suomela.fi/tee-itse/Nikkaroi-Eskon-kanssa/Talvikelit-lahestyvat-Rakenna-autokatos-44796

    niin ja pelkkä maapohja soralla täytettynä eli runko pystyyn vain ja pelti katto päälle niin lumet tulee alaes auringon keväällä noustessa.
    Tuo mainitsemasi talkoo  on erittäin houkutteleva vaihtoehto, tuntuu vain että semmoinen aate on kuollut vanhemman sukupolven mukana..itse tosin olen aina mukana kun joku apua tarvitsee ..no tulikohan kehuttua itseä nyt vähän liikaa. :)

    Täytyypä tästä lähteä kyselemään 2nelosen hintaa ja metrimäärää mitä tuommoiseen menisi värkkiä..jos tänne markille alkaa orgilaisia ilmestymään Thumb..
    PS: Oluttakin on..

    Yritin vielä lisätä kuvan nyky tilanteesta mutta ei onnistu ei tähän eikä galleriaan,liian iso herjaa vastaanottaja ja pienentää en osaa.
  • #10 kirjoittanut relluttelija 20 Aug 2012
  • Löytyyhän noita valmispakettejakin mutta niissä meinaa usein tuo korkeus jäädä vajaaksi. Toki ovat korvausta vastaan muunneltavissa.

    http://pt10.fi/kymppitallit
    http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=K1&OpenGroups=1216
    http://www.ykkostalli.fi/etusivu
    http://www.puutavaraliike.fi/index2.html
    http://www.puutalo.fi/pages/fi/mallistot/autotallit-ja-katokset/korkea-katos-54.php

    Valmiit kattotuolit ovat siinä mielessä mukavampia kuin paikalla tehdyt, että ne on aina mitoitettu oikein, eli ei tarvitse heittää mutu-mitoitusta ja sitä kautta mahdollisesti liian suuria materiaaleja. Pystyy tekemään itsekin, mutta aivan tuhoton työmäärä menee verrattuna valmiisiin.
  • #11 kirjoittanut relluttelija 20 Aug 2012
  • Ja jos tuo sun sijaintitäplä pitää kutinsa, niin voin tulla kökkään vaikka fillarilla. Mun täplä saattaa "hieman" olla sivussa.
  • #12 kirjoittanut tsahkali 20 Aug 2012
  • Valmiit kattotuolit ovat siinä mielessä mukavampia kuin paikalla tehdyt, että ne on aina mitoitettu oikein, eli ei tarvitse heittää mutu-mitoitusta ja sitä kautta mahdollisesti liian suuria materiaaleja.

    Kakkosnelonen lienee halvinta, eikä kohteeseen sen 'rajunpaa' tarvita
  • #13 kirjoittanut relluttelija 20 Aug 2012
  • Kakkosnelonen lienee halvinta, eikä kohteeseen sen 'rajunpaa' tarvita
    [/quote]

    Kakkosnelonen onkin materiaalin haaskausta ja täydellistä ylimitoittamista tämän kokoisessa rakennelmassa. Miksi laittaa liian järeää värkkiä kun voi tehdä kevyemmin ja todennäköisesti edullisemmin? Paikalliselta ristikkotehtaalta itse noudetut ristikot ovat kohtuu edullisia. Mutta, maksajahan tässäkin tilanteessa päättää, yritän vain antaa rakentavia ja ehkä jopa muutaman vuoden kestäviä ohjeita. Sekä toivottavasti myös edullisia.
  • #14 kirjoittanut LMC-99 20 Aug 2012
  • Kakkosnelonen lienee halvinta, eikä kohteeseen sen 'rajunpaa' tarvita

    Paikalliselta ristikkotehtaalta itse noudetut ristikot ovat kohtuu edullisia. Mutta, maksajahan tässäkin tilanteessa päättää, yritän vain antaa rakentavia ja ehkä jopa muutaman vuoden kestäviä ohjeita. Sekä toivottavasti myös edullisia.

    -Asia etenee vauhdilla, voi pojat..huomenna aamulla menen ristikkotehtaalle mittojen kanssa ja sitten onkin talkoot, kohta johon talli nousee on lähes täplän kohdalla n.50 metriä sivussa tosin ;D

    -Ei kai siinä sitten muuta enää olekkaan kun nosto väen haaliminen..yksi on jo lupautunut piälys mieheksi joten taitaa lmc saada talveksi tallin. :)

    -Niin kävin tänään pienellä kysely kierroksella ja valmis kevyt tallipaketti ilman katetta olisi ollut n2,400€ ja metri tavarana 2 nelonen n.1 € metri, joten päätin aloittaa halvemmasta päästä en tosin ihan halvimmasta eli pelkästä pitkästä tavarasta, vaan valmiit ristikot ja hop pystyyn..eiköhän siinäkin ole ihan tarpeeksi tekemistä ja saa itselle sen työ palkkion - oluet. ;)
  • #15 kirjoittanut tsahkali 20 Aug 2012
  • -Asia etenee vauhdilla, voi pojat..huomenna aamulla menen ristikkotehtaalle mittojen kanssa

    Sitten vaan hösseliksi, jotta pääsee olusille.. :P
    1€/metri ei minusta ole paljon, eikä kaikilla ole ristikontekijöitä kovinkaan lähellä. Tosin, jos kyseessä on isompi rakennelma, täytyy saada byrokraatti vakuuttuneeksi lujuuksista....
Sivuja:
Toiminto