rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Orgin baari  (Luettu 802716 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:53
  • Kulkija
Vs: Orgin baari
« Vastaus #30 : 9.01.2011 kello on 19:43 »
Eikö paperinen versio ole sopiva? Itse aikoinaan tulin merellä hyvin sen kanssa toimeen, apuvälineenä ainoastaan nopeus, syvyys, matkamittari ja tietenkin kompassi.

Ei. Kun tekniikkaa on olemassa haluan sitä mieluusti hankkia.

Toki paperiversio löytyy ja vanhastaan jopa navigointitaitojaki n.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:08
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Orgin baari
« Vastaus #31 : 9.01.2011 kello on 19:45 »
Kunhan kesä tulee niin yritän töille
antaa merkin, ja tulen sitten sinne
torikahvilaan kuuntelemaan. ;)

Se jos mikään on lomaa.

Juu, ja eikös siellä ole kesäöinäkin
niin valoisaa ettei valoja tarvita.

Vieläköhän se Hanna Partanen kukkoja
paistelee.?

Tuskin Hanna itse tekee enää kukkoja. Mutta Hannan nimissä kylläkin. Ja valoisaakin on, ettei näe valomerkkiä. Saa tarvittaessa ryypätä vaikka koko yön! Tervetuloa vaan näille main.

  • Vieras
  • Vs: Orgin baari
    « Vastaus #32 : 9.01.2011 kello on 19:54 »
    Tuskin Hanna itse tekee enää kukkoja. Mutta Hannan nimissä kylläkin. Ja valoisaakin on, ettei näe valomerkkiä. Saa tarvittaessa ryypätä vaikka koko yön! Tervetuloa vaan näille main.

    Harmi kun en osaa ryypätä. :(

    Kyllä siitä huolimatta tulen. :D

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
    • Strömma Kemiönsaari
    Vs: Orgin baari
    « Vastaus #33 : 9.01.2011 kello on 20:09 »
    Samoilla linjoilla Dorotean kanssa! Aikoinaan purjehtiessani, kelissä kuin kelissä ,(laminoin työpaikkani lamimointikoneella kortit vesitiiviiksi ja niillä mentiin! Välillä myrskylyhdyn valossa ja välillä tekniikka toimien ja 10 vuotta Turunmaan saaristoa seilattiin, eikä kertaakaan pohjakosketusta muuta kuin varovaisessa maihintulossa(syväys 1.6m)

                                                                    t migel

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:08
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Orgin baari
    « Vastaus #34 : 9.01.2011 kello on 20:30 »
    Eikö paperinen versio ole sopiva? Itse aikoinaan tulin merellä hyvin sen kanssa toimeen, apuvälineenä ainoastaan nopeus, syvyys, matkamittari ja tietenkin kompassi.

    Täytyy paperisellakin pärjätä. Mutta aika on muuten mennyt siitä ohi. On paljon mukavampi seilata ja nauttia maisemista ja auringosta kuin lukea karttaa ja laskea kurssia.  Katsoa vain plotterista, tai niin kuin minulla tietsikan näytöltä, missä mennään.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:47
    • Oulun seudulta
    Vs: Orgin baari
    « Vastaus #35 : 9.01.2011 kello on 21:26 »

    Eikö paperinen versio ole sopiva? Itse aikoinaan tulin merellä hyvin sen kanssa toimeen, apuvälineenä ainoastaan nopeus, syvyys, matkamittari ja tietenkin kompassi.

    Täytyy paperisellakin pärjätä. Mutta aika on muuten mennyt siitä ohi. On paljon mukavampi seilata ja nauttia maisemista ja auringosta kuin lukea karttaa ja laskea kurssia.  Katsoa vain plotterista, tai niin kuin minulla tietsikan näytöltä, missä mennään.

    Onhan se hyvä osata tuo perinteinenkin navigointi siinä vaiheessa kun muut vehkeet sippaa.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
    Vs: Orgin baari
    « Vastaus #36 : 9.01.2011 kello on 21:35 »
    Näin on ja se paperinen ei sippaa missään vaiheessa. Ja kun teknisiä apulaitteita käytetään navigointiin, se mielestäni vie hohdon pois varsinaisesta veneilystä.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 7.04.2017 kello on 21:22
    Vs: Orgin baari
    « Vastaus #37 : 9.01.2011 kello on 21:46 »
    Kyllä ehdottomasti kannattaa opetella myös paperista navigointi voi joskus olla tarpeen.

    T: laivurikurssin käynyt.

    *****
    • Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:07
    • Epsoo
    Vs: Orgin baari
    « Vastaus #38 : 9.01.2011 kello on 21:50 »
    Kyllä ehdottomasti kannattaa opetella myös paperista navigointi voi joskus olla tarpeen.

    Ja muistaa se että tärkeintä ei ole tietää minne on menossa, vaan tietää missä on ;)

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
    Vs: Orgin baari
    « Vastaus #39 : 9.01.2011 kello on 21:51 »
    Ja muistaa se että tärkeintä ei ole tietää minne on menossa, vaan tietää missä on ;)

    Se on sääntö numero 1, tiedä aina missä olet. Totta, että karttaplotterista sen myös näkee, mutta jos se lopettaakin toiminnan? Silloin on kullanarvoinen taito osata paperista katsoa missä ollaan.

    Tietenkin yöllä ajettaessa veneellä siitä näkee paremmin, mutta harva liikkuu täysin pimeässä, yleensä silloin ollaan jo ankkurissa.
    « Viimeksi muokattu: 9.01.2011 kello on 22:01 »

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
    • Hämeenperä
    Vs: Orgin baari
    « Vastaus #40 : 10.01.2011 kello on 00:32 »
    Tässä olutta lipitellessä olen etsiskellyt karttaplotteria veneeseen, hiton kalliita vaan ovat. Kunnollisesta, jossa on vain 5 tuuman näyttö, joutuu karttoineen maksamaan äkkiä 800-900 euroa. Ei haluaisi laittaa niin paljoa. Mulla vaan on veneen kojelauta niin ahdas ja säältä suojaamaton, että miniläppäri ei ole hyvä ratkaisu yhtään.

    Kerro jos löydät hyvän. Olen kokeillut läppärillä, mutta ei tahdo näytössä riittää kirkkaus, ainakaan vanhemmissa minkä viitsisi viedä vesille kärsimään.
    Garminilla on hienoja vehkeitä, niissä on jokin taustaheijastustekn iikka, joka käyttää auringonvaloa hyväksi näytössä. Mutta ne hinnat.
    Oletko tútkaillut noita Dealextreme tyyppisiä kauppoja?

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:53
    • Kulkija
    Vs: Orgin baari
    « Vastaus #41 : 10.01.2011 kello on 07:16 »
    ^

    En uskalla sortua halpatavaraan tässä kohtaa.

    Mutta luotettavat Eu-alueen kaupat pitää kattella läpi. Jos hintaero on olennainen pitää tilata sellaisesta. Kartat nyt yleensä joutuu hommaamaan Suomesta, muttei välttämättä, niissäkin kirjo on melkoinen. Jossakin kuuluu jopa hintaan, kuten Raymarinessa. Garminiin taas saisi aika huikeita karttoja...

    Uuteen teknologiaan kannattaa aina suhtautua ennakkoluulottomast i (eikä ainakaan kannata tyrmätä ilman kokemusta...). Mulla suurempi haaste on oppia mereltä järvelle ja hitaasta veneestä nopeaan, mutta eiköhän tuo onnistu, varsinkin tuo ensimmäinen noin päin.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:14.03.2024 kello on 22:05
    • Luonnonmaa, Naantali
    Vs: Orgin baari
    « Vastaus #42 : 10.01.2011 kello on 11:27 »
    Terve!

    Tekniikka on kivaa, ja kuka haluaapi, saa sitä käyttää  :D.

    Ittellä on aina veneillessä paperikartta auki oikeasta kohdasta ja oikein päin, kotivesilläkin.

    Pimeässä veneily on oikeastaan aika hauskaakin ja haastavaa, sitä tuli aikoinaan paljonkin harrastettua, ei pimeässä ole mörköjä ;D



    Edit: l lisätty
    « Viimeksi muokattu: 10.01.2011 kello on 13:25 »

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.04.2018 kello on 18:08
    • Internet on loistava keino päästä nettiin.
    Vs: Orgin baari
    « Vastaus #43 : 10.01.2011 kello on 11:39 »

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:53
    • Kulkija
    Vs: Orgin baari
    « Vastaus #44 : 10.01.2011 kello on 11:59 »
    Hitto, kun tämä lainaus ei toimi... no toki on mullakin paperikartat hankittuna ja mukana.

    Vaan niitä ei mun veneessä pysty niin helposti seuraamaan kuin plotteria, ei sovi karttapöytää tuollaiseen pikkukiuluun.

    Pimeessä tuli liikuttua kajakilla viime kesänä monesti, eipä unohdu koskaan, kun monena iltana oli vielä puolen yön jälkeen +25 C. Alkuun ei ollut valoa mukana, jolloin piti aika huolella kattoa, missä kohtaa lähtee ylittämään vilkasliikenteistä lahtea kotirantaan päästäkseen.