rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Pää pystyyn eläkelläiset.  (Luettu 15482 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #30 : 4.02.2011 kello on 20:08 »

Työvoimaa hommatessa olen huomannut kuinka veteliä 75% nuorista on. Tarkoitan ikäluokkaa 20-25v. En ihmettele ettei näille löydy töitä. Vastaavasti vuosina 65 - 75 syntyneissä ihmisissä on tyyppejä, joiden tahdissa ja oma-aloitteisuudessa oikein hengästyy!

Työssäni olen huomannut kuinka retuperällä monessa perheessä on tapakasvatus. Sen huomaan asiakkaista.

Näihin ajatuksiin omasta kokemuksestakin yhdyn 100%. Paljon olisi tehtävää tuolla saralla. Mitenkään moralisoimatta.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #31 : 4.02.2011 kello on 20:38 »
Olen tehnyt sekä konttorihommia, sähkösuunnittelua että tätä perusduunia eli sähköasennuksia. Sen lisäksi olen opettanut ammattikoulussa sekä kokeillut vaikka minkälaisia erilaisia duuneja.

Helpoimmalla eli työpäivän jälkeen parhaimmalla fiiliksellä olin, kun jaoin Inexillä ruokia. Työajat ovat vaan huonot, eikä nivelet kestäneet jatkuvaa kylmyyttä. Palkka oli ihan hyvä.

Seuraavaksi helpoimmalla pääsee tässä nykysessä hommassa, vaikka raksalla vietänkin päiväni. Monella tavalla kuluttavaa touhua, mutta työmaat ja asiakkaat vaihtelee ja saa sopivasti vaivata päätään ja kroppaansa. Nivelet vihoittelee tässäkin hommassa, mutta oon oppinu tekemään kaikki liikkeet sillä tavoin, ettei paikat mene rikki. Lisäksi käyn kerran kuussa hierojalla. Työaika näin yrittäjällä ma-ke on 8-16 ja sitte 19.30-. To ja pe 8-16. Viikonloppuisin lauantai on yleensä vapaa ja sunnuntai-iltana tehdään loppuviikon laskut ja laskujen maksut. Palkka vaihtelee

Ammattikoulun opettajan homma imee kyllä kaikki mehut eikä työpäivän jälkeen jaksa mitään muutamaan tuntiin. Tähän hommaan voisi joskus palata, jos saisi pedagokisen pätevyyden suoritettua, jotta saisi toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen ja lisää liksaa.

Suunnittelijaksi en ihan heti ole palaamassa. Aivan kauheaa hommaa eikä sovi minulle yhtään. Ymmärrän toki, että joillekin se sopii hyvinkin. Työpäivän jälkeen särkee päätä, silmiä ja hartioita. Jo ruokatunnilla on ihan "nuppi sekasin". Nykyään siirrän näitä töitä aina eteenpäin, kun se vaan on mahdollista.

Kannattaa käydä kokeilemassa eri ammatteja, ennekuin tekee johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Mikä tahansa työ on mukavaa ja palkitsevaa, kun kokee tekevänsä jotain mielekästä ja osaa työnsä hyvin. Hankalat työolosuhteet, etenkin kylmyys, on helppo hallita riittävillä tauoilla ja sopivalla vaatetuksella. Liika kuumuus on jo hankalampi hallita.

Nämä kokemukset ovat tietysti omakohtaisia, ja muut voivat kokea eri ammatit eri tavalla.

Harvat asiat ovat mustavalkoisia.

Mitä tulee nuoriin työkyvyttömyyseläkk eellä oleviin, etenkin mielenterveyssyistä, niin syytä voi lähteä etsimään ainakin siitä, että useissa kouluissa ei ole kuraattoreita enää ollenkaan ja terkkari on paikalla jopa yhtenä päivänä viikossa. Useimmat ongelmat on sitä helpompi ratkoa mitä aikaisemmin niihin puututaan. Harva lapsi on syntyjään paha tai väliinputoaja. Vanhemmat eivät kuitenkaan välttämättä ole syypäitä, ainakaan niiden väliinputoajien vanhemmat. Koulukiusaus on usein pitkäkestoista ja systemaattista.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:01
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #32 : 4.02.2011 kello on 20:41 »
En halua aiheesta riitaa haastaa, mutta en puolestani näe asiaa lainkaan noin yksioikoisena ???

 Ei kai todellisuutta tarvitse myöntää.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #33 : 4.02.2011 kello on 20:43 »
Taas tuli rahaa ja mitään ei tarvinnut tehdä, vai mitä Dorotea. ;)
   Niinhän tuota meille mamman kanssa tuli,liekkö ansaittu !!!   ;D ;D ;D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #34 : 4.02.2011 kello on 20:51 »
Taas tuli rahaa ja mitään ei tarvinnut tehdä, vai mitä Dorotea. ;)

Aivan oikein, enää ei tarvinnut mitään tehdä. Yli 40 vuotta siellä aikoinaan tehtiinkin erilaisia hommia, ja niitä alkuajan ansioita ei edes laskettu nykyisiin eläkkeisiin mukaan.

No ei sillä niin väliä ole. Vaimo alkaa ensi kuussa saamaan takuueläkettä.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:32
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #35 : 4.02.2011 kello on 21:02 »
   Niinhän tuota meille mamman kanssa tuli,liekkö ansaittu !!!   ;D ;D ;D

Kyllä olet ansainnut kuten myös vaimosi. ;)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:23.04.2024 kello on 16:13
  • Porvoo
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #36 : 4.02.2011 kello on 21:05 »
Ei sellaista osaa kovin moni ymmärtää, ei täällä ole perusduunareita kuin kourallinen.

Täällä myös rividuunari. Olen myös ammatinvaihtaja.
15 vuotta tein toimistotöitä ja 90-luvun laman aikaan vaihdoin ammattia. En haikaile takaisin.
Toimistosta kotiutuessa pää oli usein kuin "haminan kaupunki". Nykyisin olen ympäri vuoden ulkotöissä, työ on raskasta ja antoisaa ja ammattiosaamista sekä aivojakin joutuu käyttämään. Väsymys on toisenlaista, mutta ei näitä täysin eri ammatteja voi mitenkään verrata, kumpi kuormittaisi enemmän.
Tuntuu, että nykyisin työelämä ylipäätänsä kuormittaa ja on melkoisen vaativaa. Ei ole "löysiä" vaan mennään suoraan sesongista toiseen ja lomat on useinmilla aina väärään aikaan. Joka päivää joutuu paikkansa lunastamaan.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.06.2016 kello on 21:49
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #37 : 4.02.2011 kello on 21:06 »
alkuajan ansioita ei edes laskettu nykyisiin eläkkeisiin mukaan.
Sepä... eläke alkoi kertyä 23vuotiaana. Siihen mennessä oli tehty jo monta tuntia töitä, lomilla ja 19 vuotiaasta yhtä soittoa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.01.2024 kello on 12:05
  • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #38 : 4.02.2011 kello on 21:07 »
Työvoimaa hommatessa olen huomannut kuinka veteliä 75% nuorista on. Tarkoitan ikäluokkaa 20-25v. En ihmettele ettei näille löydy töitä. Vastaavasti vuosina 65 - 75 syntyneissä ihmisissä on tyyppejä, joiden tahdissa ja oma-aloitteisuudessa oikein hengästyy!


Jos ei lapselle opeteta mikä on oike ja väärä. Eikä hänelle aseteta rajoja (kotiintuloajat) eikä opeteta totteleen. Ei häneltä vanhempana voida vaatia täsmällisyyttä, koska hän ei tiedä mitä se on.
Itse olen saanut sellaisen kasvatuksen, että vaihtoehtoja ei ollut esim. tuleeko heinäpellolle vai ei, tehdäänkö sontakuorma talikolla vai ei. Vaan se tehtiin niinkuin isä sanoi ???
Luulen, että kolme lastani (-82 -84 ja 90) on saanut periä valitettavasti minulta, tätä samaa kasvatustapaa, pystymme niistä silti, nyt kun he ovat aikuisia keskusteleen jopa huumorilla.
He ovat kaikki nyt työelämässä ammattikoulupohjall a. Kun he täyttivät 18 v, en isommin ole heidän tekemisiin puuttunut. Tulevaisuus näyttää miten he jatkossa pärjäävät :)

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:32
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #39 : 4.02.2011 kello on 21:07 »
Täällä myös rividuunari. Olen myös ammatinvaihtaja.
15 vuotta tein toimistotöitä ja 90-luvun laman aikaan vaihdoin ammattia. En haikaile takaisin.
Toimistosta kotiutuessa pää oli usein kuin "haminan kaupunki". Nykyisin olen ympäri vuoden ulkotöissä, työ on raskasta ja antoisaa ja ammattiosaamista sekä aivojakin joutuu käyttämään. Väsymys on toisenlaista, mutta ei näitä täysin eri ammatteja voi mitenkään verrata, kumpi kuormittaisi enemmän.
Tuntuu, että nykyisin työelämä ylipäätänsä kuormittaa ja on melkoisen vaativaa. Ei ole "löysiä" vaan mennään suoraan sesongista toiseen ja lomat on useinmilla aina väärään aikaan. Joka päivää joutuu paikkansa lunastamaan.

Hyvää tekstiä, noin se on.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #40 : 4.02.2011 kello on 21:09 »
  Kun täällä väännetään tuosta eläkkeelle siirtymisestä,tein yötä myöten töitä reilut 40 vuotta,yrittäjänä,nyt "nautin sitä epäoikeutettua eläkettä",yrittäjien kultaisen ristin olen saanut,terveyden menettänyt töissä,vieläkö joku kadehtii !!  Mutta siitä huolimatta,teen noita harrastus askareita !!!  ;) ;D ;D ;D

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:32
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #41 : 4.02.2011 kello on 21:09 »
Sepä... eläke alkoi kertyä 23vuotiaana. Siihen mennessä oli tehty jo monta tuntia töitä, lomilla ja 19 vuotiaasta yhtä soittoa.

8 vuotta meni hukkaan vaikka töitä painettiin jo 15 vuotiaasta lähtien.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #42 : 4.02.2011 kello on 21:10 »
Ei kai todellisuutta tarvitse myöntää.

Minkäs merkkisellä seerumilla noin vankka totuus löytyy? Kateeks käypi. Kierros kaikille. ;D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.01.2024 kello on 12:05
  • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #43 : 4.02.2011 kello on 21:11 »
   Niinhän tuota meille mamman kanssa tuli,liekkö ansaittu !!!   ;D ;D ;D

On se niin väärin, minä kun en saanut eläkkeestäni kun puolet ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ja vaimo ei ollenkaan ;D

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:32
Vs: Pää pystyyn eläkelläiset.
« Vastaus #44 : 4.02.2011 kello on 21:12 »
  Kun täällä väännetään tuosta eläkkeelle siirtymisestä,tein yötä myöten töitä reilut 40 vuotta,yrittäjänä,nyt "nautin sitä epäoikeutettua eläkettä",yrittäjien kultaisen ristin olen saanut,terveyden menettänyt töissä,vieläkö joku kadehtii !!  Mutta siitä huolimatta,teen noita harrastus askareita !!!  ;) ;D ;D ;D

Minä tein töita 38 vuotta ja 2 kk yhtäjaksoisesti. Mielestäni riittää.