rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Vieä kerran inverttereistä  (Luettu 20196 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:22
Vs: Vieä kerran inverttereistä
« Vastaus #15 : 9.07.2012 kello on 11:22 »
Maallikoille tuli invertterin kytkennästä seuraava väittelynaihe. Mulla on asumisosastolla kaksi 90Ah:n akkua (rinnan), kytkin invertterin yhden akun miinukseen ja plussaan. Mun maallikon järki sanoo että toimii samalla tavalla kuin jos olisi kytketty toisen akun plussaan ja toisen miinukseen. Kaveri on sitä mieltä että pitäisi olla jälkimmäisellä tavalla, väittää että resistanssi noin kytkettynä pienempi. Onko?

Kaverisi esittämä tapa on oikea, tuolla kytkennällä molemmat akut latautuvat tasaisesti.


Edit: lainaus korjattu, admin

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:35
  • Epsoo
Vs: Vieä kerran inverttereistä
« Vastaus #16 : 9.07.2012 kello on 11:25 »
sähköteknisesti katsottuna ensimmäisessä kytkennässä on pienempi resistanssi. Käytännössä noilla tavoilla ei ole eroa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:27.03.2024 kello on 16:41
Vs: Vieä kerran inverttereistä
« Vastaus #17 : 9.07.2012 kello on 11:47 »
sähköteknisesti katsottuna ensimmäisessä kytkennässä on pienempi resistanssi. Käytännössä noilla tavoilla ei ole eroa.

Kiitos monta kiitosta! Katson siis itseni olleen oikeassa, kerrankin! Kaveri tietysti vänkää ratkaisematonta, luulisin  :)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Vieä kerran inverttereistä
« Vastaus #18 : 9.07.2012 kello on 14:05 »
Kiitos monta kiitosta! Katson siis itseni olleen oikeassa, kerrankin! Kaveri tietysti vänkää ratkaisematonta, luulisin  :)

Kaverille piste minulta.
Käytännössä tuossa voi olla eroa kun kuormitat isolla teholla (lähellä invertterin maksimia pitkään) pitkään.
 

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:35
  • Epsoo
Vs: Vieä kerran inverttereistä
« Vastaus #19 : 9.07.2012 kello on 14:17 »
Kaverille piste minulta.

Vaikka kaveri on väärässä tuon resistanssin suhteen?
 :) :)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Vieä kerran inverttereistä
« Vastaus #20 : 9.07.2012 kello on 14:32 »
Vaikka kaveri on väärässä tuon resistanssin suhteen?
 :) :)

Vaikka.

Minulla vaan on ajatuksena se, että jos kuormitan kahta akkua kytken invertterin kahteen akkuun. Voin olla pahastikin väärässä, mutta itse olen käyttänyt tuota logiikkaa. Aikoinaan autossa oli 1 x 120 ah akku ja vaihdoin sen 2 60 ah akkuun, käynnistämisessä oli suuri ero kun purkasi kahdesta akusta, voi olla, että olisi tehnyt saman vaikka olisi ottanut kaapelt yhdeltä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.01.2016 kello on 10:59
Vs: Vieä kerran inverttereistä
« Vastaus #21 : 9.07.2012 kello on 15:37 »
syö virtaa siitä toisesta akusta enemmän.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:53
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Vieä kerran inverttereistä
« Vastaus #22 : 9.07.2012 kello on 17:01 »
Mun maallikon järki sanoo että toimii samalla tavalla kuin jos olisi kytketty toisen akun plussaan ja toisen miinukseen. Kaveri on sitä mieltä että pitäisi olla jälkimmäisellä tavalla, väittää että resistanssi noin kytkettynä pienempi. Onko?

Jos kuorman ja laturin navat ovat kytketty esimerkiksi siten, että plus on ykkös akussa ja miinus on kakkos akussa kiinni on molempien akkujen latautuminen ja purkautuminen tasa-arvoista.
Jos sen sijaan  kytkentä on vain ykkös akkuun ja kakkos akku on siinä rinnalla silloin ykkös akun käyttö on suurempaa.
Onko sillä merkitystä riippuu kuormituksen suuruudesta ja johtojen paksuudesta.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:35
  • Epsoo
Vs: Vieä kerran inverttereistä
« Vastaus #23 : 9.07.2012 kello on 17:38 »
Onko sillä merkitystä riippuu kuormituksen suuruudesta ja johtojen paksuudesta.

Sillä ei ole mitään merkitystä, tuo "syö toisesta akusta enemmän" on pelkkä myytti. Enemmän eroa aiheuttaa itse akut kuin niiden välissä olevat johtimet.

Lasketaanpa huvikseen paljonko tulee jännitehäviötä kun kaksi akkua on kytketty 0,5m mittaisilla 10mm2 kaapeleilla toisiinsa, ja virtaa otetaan vain toisen akun navoista.
Kun kuormitus on 50A per akku, niin akkujen välille syntyy 84 millivoltin (0,084V)jännite-ero, ja tehoa menee hukkaan 4,2W joka on 0,007% kulutuksesta. Eli käytännössä ei ole mitään merkitystä, akkujenkin erot ovat huomattavasti suurempia.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:35
  • Epsoo
Vs: Vieä kerran inverttereistä
« Vastaus #24 : 9.07.2012 kello on 17:45 »
Aikoinaan autossa oli 1 x 120 ah akku ja vaihdoin sen 2 60 ah akkuun, käynnistämisessä oli suuri ero kun purkasi kahdesta akusta, voi olla, että olisi tehnyt saman vaikka olisi ottanut kaapelt yhdeltä.

Sähköteknisesti tuossa ei ole mitään outoa, eli jos oletetaan että akkujen sisäiset vastukset on samat, niin rinnankytkennällä tuo vastus puolittuu, joten tehoa saadaan kaksinkertainen määrä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Vieä kerran inverttereistä
« Vastaus #25 : 9.07.2012 kello on 18:04 »
Sähköteknisesti tuossa ei ole mitään outoa, eli jos oletetaan että akkujen sisäiset vastukset on samat, niin rinnankytkennällä tuo vastus puolittuu, joten tehoa saadaan kaksinkertainen määrä.

Nimenomaan.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Vieä kerran inverttereistä
« Vastaus #26 : 9.07.2012 kello on 18:05 »
Maallikoille tuli invertterin kytkennästä seuraava väittelynaihe. Mulla on asumisosastolla kaksi 90Ah:n akkua (rinnan), kytkin invertterin yhden akun miinukseen ja plussaan. Mun maallikon järki sanoo että toimii samalla tavalla kuin jos olisi kytketty toisen akun plussaan ja toisen miinukseen. Kaveri on sitä mieltä että pitäisi olla jälkimmäisellä tavalla, väittää että resistanssi noin kytkettynä pienempi. Onko?

Toiminut on tekemälläni kytkennällä, mutta käyttöä on todella vähän, lähinnä taukokahvit.
Kaverisi on periaattees oikeessa, muttei näköjään itekkää tiiä miksi.... akkujen välikaapeleista johtuen akut kuormittuu tasaisemmin jps toinen piuha on toises akuss.. mutt yleensä jos asialliset piuhat sill ei oo hevon P... vertaa väliä vaikk ovat samassa..

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:27.03.2024 kello on 16:41
Vs: Vieä kerran inverttereistä
« Vastaus #27 : 9.07.2012 kello on 18:13 »
Hyvä hyvä!!! Kun nämä ysiysin ja rollin todistukset lyön nokan alle niin eiköhän tuo usko. Tosin ei päästy vielä vedonlyönnin asteelle!